Moszkvai morzsák

2006. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyakorlott utazó már a gép leszállása után, Seremetyevón igyekszik felvenni a ritmust, és az életért vívott mindennapi harc részeként az erősebb fellépésével foglal minél előnyösebb helyet az útlevélvizsgálat előtti sorban. Az idő és a tér ugyanis más dimenziókat ölt errefelé. A hatalmas távolságokat érzékelve, mintha az óramutató járása is kissé lelassulna. A hétköznapokban ez azt jelenti, hogy miközben otthonról már a szálloda kényelme felől érdeklődnek sms-en, addig a taxi még ott sem jár, ameddig a németek a második világháborúban eljutottak. Pedig a volokalamszki országút jóval messzebb van a városközponttól, mint a repülőtértől. Az orosz tér, az ország kiterjedésének érzékelése természetes módon rányomja a bélyegét a nagypolitikára is. Oroszországot irányítani ugyanis aligha lehet kemény kéz nélkül. Igazolja ezt a hagyományos nyugati demokráciamodell hatalmas bukása a kilencvenes években. Moszkvát más léptékkel kell mérni!

Moszkva világváros. Kissé ugyan elszunyókált az utóbbi két évtizedben, az elmúlt években azonban határozottan összeszedte magát. Valósággal lüktet. Egymás után nőnek ki a földből a toronyházak. A város látképe ma elképzelhetetlen a daruk sokasága nélkül. Ilyen mértékű építkezéssel Európában Moszkva mellett csak Berlin büszkélkedhet. A magas olajárak, az immár évek óta ütemes és folyamatos gazdasági növekedés, mintha csak a lakáspiacon no, meg a fogyasztásban érzékeltetnék igazán a hatásukat. Csillogó bevásárlóközpontokban, plazákban, éttermekben már nincs hiány. Más téren azonban még nagyon sok a behoznivaló. Épülnek az utak, immár például a harmadik körgyűrű, a közlekedés infrastruktúrája azonban ennek ellenére katasztrofális. Egy-egy dugóba például órákra is bele lehet ragadni. Így aztán marad a régi jó metró, ami nélkül itt megállna az élet. Öt év óta újra megindult a vonalak bővítése is, s jó néhány „négyes metrónyi” szakasz épült.

Néha azonban mégiscsak a taxit választja az ember. A föld felett valahogy mégiscsak több a levegő. Ma már újra társaságok sorától lehet kocsit rendelni, ott van azonban a sok „ladás”, akik alig várják, hogy egy-egy fuvarral kiegészíthessék a növekedés ellenére is bizony vékonyka – az iparban átlagosan 6–10 ezer rubeles (1 USD mintegy 26,5 rubel), az oktatásban, egészségügyben jóval kevesebb – fizetésüket. Százötven rubelért már egész jól lehet utazni. A kizárólag a feketefuvarra szakosodott kaukázusiaknál ennél magasabb a tarifa. Ők felszámolják a rezsit is. Mint az azeri „taxis”, Ilham meséli, öt éve csinálja ezt, mert otthon nincs munka. Beruházott egy kopottas Ladába, háromszáz dollárért bérli a lakást, s háromhavonta haza kell utaznia, eddig szól ugyanis a tartózkodási engedélye. Oroszországban manapság mintegy ötmillió illegális migráns vállal feketemunkát, s a posztszovjet térségből érkezettek közül csupán 700 ezren dolgoznak legálisan. Ilham egyébként megdolgozik a pénzéért. Úgy is teljesíti a tarifáért feltételül szabott szintidőt, hogy a legjobb menekülőutakat keresve, néha szemben halad a forgalommal, s olyan agresszíven előz, mint Montoya a Forma–1-en.

Ilham sokakhoz hasonlóan még mindig dollárban számol mindent. Szép lassan azonban leszoktatják majd erről is. Az oroszokat a kilencvenes évek hiperinflációja, pénzügyi válságai késztették arra, hogy dollárban gondolkodjanak. Az elmúlt évek olajkonjunktúrája azonban már nemcsak stabilizálta, de kissé túl is értékelte a rubelt. A duma képviselői úgy gondolták, ezt a korszakváltást törvénybe is kell foglalni. A minap első olvasatban fogadták el, hogy pénzbírsággal kell büntetni azokat a politikusokat, hivatalnokokat, kereskedőket és újságírókat, akik külföldi pénzben adják meg a rubelben is meghatározható összegeket. A szándék egyrészt hazafias, a rubel presztízsének visszaállítása – mint az egyik képviselő fogalmazott, a rubel az ország szuverenitásának egyik szimbóluma –, ám inflációcsökkentő hatása is lehet, hiszen sok kereskedő még mindig önkényes váltóárban értelmezett, úgynevezett egyezményes egységben tünteti fel az árakat. Egy másik törvény a tömény szeszek kedvelőit sújtja. Este 11 órától reggel 8-ig a bárok, éttermek kivételével tilos ugyanis 15 százalékosnál erősebb alkoholos italokat árusítani. A Moszkvában és Szentpéterváron már működő előírás azonban csak a vodkát sújtja, a sör és a bor még most sem számít „alkoholnak”.

Az orosz átlagembert manapság ugyancsak izgatja a „kisoroszok” (Ukrajna) fordulata és politikusainak gyakori Moszkva-ellenes kijelentései. A Krím vagy Juscsenko megítélésében a lapok is keményen támadják Kijevet, ám mint a sportoldalak szalagcímeiből is kiderül, nem lehet kérdés, hogy a focivébén minden orosz Ukrajnának szurkol.

Külföldön még mindig sokan valahogy úgy képzelik, hogy Oroszországban a kommunizmus tovább él. Erősíti ezt a tévhitet a nemzetközi sajtó is, amely előszeretettel mutatja a november 7-i képeket (nem mellesleg ez a nap már nem is hivatalos ünnep) s a nyugdíjas kommunisták egyes tiltakozó felvonulásait. Ebbe a sorba illesztik még május 9-ét, a legpatriótább orosz ünnep azonban manapság megint csak nem a kommunizmust, hanem a nemzeti dicsőséget jelenti az oroszok számára. Ami Leninből, Sztálinból és a vörös zászlóból maradt, az leginkább retró, ajándéktárgy, amelyet előszeretettel vásárolnak a nyugati turisták, akik le is fényképezkednek a „forradalom lánglelkű vezérének” az árusok között sétáló hasonmásával.

Moszkva a lehetőségek városa. Ezek a lehetőségek azonban nagyon sokak, a többség számára még most sem elérhetők. Az utcai vécésnénik napi tizenkét órában annyit keresnek havonta, mint amennyibe egy sikerdarabra a színházi este kerül. Arról pedig jobb, ha nem is tudnak, hogy a Tverszkaja egy közkedvelt teázójában két tea és két torta majd’ ötven dollárt kóstál. Azért még a gyakorlott utazót is érhetik meglepetések. A repülőtéren hat kiló túlsúlyért szintén közel ötven dollárt kértek. S még mondja valaki, hogy a Gutenberg-galaxis haldoklik, s a könyvnek manapság nincs értéke!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.