Szentember

MN
2006. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már csak az idősebbek emlékezhetnek a negyvenes évek végén tartott nagy országos zarándoklatokra. A hazai vallásosság történetében sok száz éves hagyományt tört meg az 1950-es politikai fordulat, és bár a hatvanas években újjáéledt és ismét virágzásnak indult a búcsújárás szokása, a technikai fejlődés és a pártállami kényszer jelentős változásokat eredményezett. A búcsújárás szokásának alakulásairól kérdeztük Barna Gábor néprajztudóst.
– Milyen jelentősebb változások voltak a magyar zarándoklatok történetében?
– A nagy nemzetközi zarándoklatok, a peregrinationes maioresek 1526 után a török hódoltság, majd a reformáció térnyerése miatt megszűntek Magyarországon. Ugyanakkor kialakultak a táji jellegű zarándokutak, különösen a barokk lelkiségben, amelyek formálisan folytatói a középkori zarándoklatoknak, ugyanakkor jellemzőjük volt a kis tájba való bezárkózás. Igaz, kivétel is akad, például a mátraverebélyi zarándokhelyre a XVIII. században még a csaknem háromszáz kilométerre lévő Bajáról is ellátogattak. De a nagyobb barokk búcsújáró helyeknek 50–100 kilométer volt a legfőbb vonzáskörzetük; Sümeg, Máriaradna, Márianosztra elsősorban ekkora távolságból számíthatott búcsúsokra.
– Meddig volt eleven ez a középkorban gyökerező búcsújárási szokás?
– A népi vagy parasztinak nevezhető búcsújárási szokás igen elevenen élt a XX. század második harmadának végéig. Annyi változás következet be az 1526 utáni időkhöz képest, hogy a XIX. században megjelentek a viszonylag olcsó tömegközlekedési eszközök, és ez kitágította a lehetőségeket; részint távolabbi helyekre is eljutottak nagyobb tömegek, részint pedig a szegényebb városi és falusi rétegek is elindulhattak. A legismertebb XIX. századi búcsújárás-vezető, úgynevezett „szentember”, Orosz István, akinek önéletrajzát Bálint Sándor jóvoltából ismerjük, már utazásszervező fővárosi cégek segítségével ment Mariazellbe meg Rómába, tehát a korábbiakhoz képest igen nagy távolságokra. A gyalogos utak mellett mind gyakoribbá váltak a vonattal, később a busszal szervezett utak, és ezzel tagadhatatlanul „felhígult” a búcsúsok tömege. A korábbi lelki célokhoz egészen gyakorlatias turisztikai szándékok is társultak. Ha már ott voltak Rómában, megnézték út közben Velencét is. Persze a világlátás szándéka a középkori zarándoklatoknak is fontos része volt, de más volt a dominancia a XVII. században, mint a XX.-ban.
– A technika okozta változások mellett nálunk a XX. század közepén politikai törés is észlelhető.
– Igen. Az ötvenes évektől már a legrövidebb utakra is autóbusszal utaztak, a gyalogos zarándoklat lassan teljesen kiszorult. A nagyobb búcsújáró helyeken megfigyeltem, hogy a nyolcvanas évektől már nem is a buszok, hanem a személyautók jelentek meg. Az első lépés afelé, hogy az egész falu helyett már csak a plébánia közössége indult el, majd csak a plébániához tartozó néhány család. Ma már ez a fajta búcsújárás is válságban, átalakulóban van. A szocializmus úgy erősítette a búcsújárások turisztikai jellegét, hogy a hetvenes években például nem adtak autóbuszt zarándoklatra, de arra igen, hogy gyógyfürdőbe menjenek. Így például nem Máriagyűdre kértek autóbuszt, hanem Harkányba, és a sofőr csúszópénz ellenében elvitte a jelentkezőket a búcsújáró helyre is, de az utazás már kettős célú volt. Igaz, a XVIII. századi búcsúsok is szívesen összekötötték a testi és a lelki megtisztulást, sőt a korábbiak is, hisz például tudjuk, hogy az aacheni magyar zarándokok mely fürdőket keresték fel előszeretettel.
– Ma már a faluközösség helyett csak kisebb csoportok indulnak el a búcsúra, Csíksomlyó kivétel.
– Igen, de a csíksomlyói pünkösdi búcsú résztvevőinek jelentős része nem a vallási élmény miatt megy, hanem a nemzeti érzés, a magyarságtudat erősítése szándékával. Ennek köszönhető, hogy protestánsok is odalátogatnak, sőt egyre nagyobb számban a politikusok is.
– A hazai cigány búcsújáró helyeknek milyen múltjuk van?
– Korábban nem volt ilyen jellegű búcsújárás, valószínűleg ezek a kegyhelyek is elsősorban a nemzetiségi, a közösségi összetartozás élményét erősítik.
– Milyen jövője lehet a középkori hagyományokat leginkább folytató, XVII–XVIII. századi barokk búcsújárásnak?
– Az a fajta búcsújárás, amelyben a közösség zárt és homogén egységként tekintett magára, amikor egy egész falu elindult a zarándoklatra, mondjuk a rimóciak elgyalogoltak Szentkútra, már ma sem nagyon létezik, de ha van is, egyre kevésbé jellemző. Inkább rétegekre, kisebb-nagyobb csoportokra esik szét a magát homogénnek tartó faluközösség. A korábbi egész helyett egy-egy plébánia elsősorban asszonyközösségei vagy fiatalok, ifjúsági csoportok, esetleg középkorú értelmiségiek mennek a búcsúkba. A forma azonban nem sokat változik. A búcsújárást ma is misével vagy valamilyen áhítattal kezdik, imádkoznak az út menti szakrális helyeknél, kápolnáknál, feszületeknél, a kegyhelyre érve van beköszönés, a távozáskor elbúcsúzás. A búcsújárás barokk keretei tehát sok tekintetben megőrződnek. Az autóbuszos közlekedés viszont nagyon lerövidítette a búcsújárás idejét, ami korábban egy hétig tartott, az most csupán két-három óra, és így nincs szükség arra, hogy olyan sok imádságot elmondjanak, éneket elénekeljenek. Csökkent a „repertoár”.
– A búcsújárás szokása a vallási és nemzeti identitás erősítése mellett erősítheti egy nagyobb kulturális közösséghez való tartozás érzését is.
– Igen, és talán ez az aspektus lehet a zarándoklatok napjainkban történő megújulásának az alapja. A német szakirodalom már évek óta foglalkozik azzal, hogy a Szent Jakab-út az európai kultúra útja. A nagy középkori zarándokutak adják Európa csontvázát, az út közbeni kegyhelyek a váz forgói. A nemzetközi búcsújáró helyek a különféle nációk találkozóhelyei voltak, ahol a zarándokok rádöbbenhettek a különbözőségekre, de arra is, hogy számtalan tekintetben, elsősorban a hitükben azonosak. Fontos összeurópai érdek lehetne a kontinens identitásának ilyen alapon történő erősítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.