Noha már tizenöt éves fennállását ünnepli, az Amway Hungary Marketing (AHM) Kft. ma sem szabadulhat az induláskor kialakult rossz imázsától. Aki beírja egy sajtóarchívum keresőjébe a cég nevét, jó eséllyel talál szarkasztikus utalásokat a cég ügynökeinek vastag arcbőréről, kudarctűrő képességéről, levakarhatatlanságáról. Akik a rendszerváltás idején nagykorúak voltak, személyes tapasztalatokkal is rendelkezhetnek a csőbe húzás durva módszereiről: a régi barátok váratlan felbukkanásától, forintmilliók ígéretétől a titokzatos körülmények között, lakásokon összehívott „üzleti találkozókig” és végeérhetetlen prezentációkig.
Ma már megtanultuk megbecsülni, ha egy kereskedelmi egység olyan alkalmazottakat is foglalkoztat, aki szóra méltatja a vevőt. A közvetlen értékesítésben működő cégek sem a meggazdagodás, csupán divatos termékek vásárlása és szolid, de kiszámítható mellékkereset ígéretével toborozzák ügyfeleiket és ügynökeiket. A multilevel marketing csupán egy nem túl nagy szelete a kereskedelemnek, amely csak a kozmetikai cikkek terén éri el a teljes forgalom tíz százalékát.
A közvetlen értékesítésben érdekelt cégek közül a legnagyobbak – AMC, Amway, Avon, Cario, GNLD, Lux, Oriflame, Sunrider, Tupperware – bár részleteiben eltérő, mégis hasonló logikán alapuló módszerrel működnek. A vásárlókat a termékforgalmazók személyre szabott tanácsokkal látják el, és a megrendelt árut előre egyeztetett időpontban házhoz szállítják. A multilevel vagy network marketing, azaz a hálózatos értékesítés azt jelenti, hogy a disztribútor nemcsak termékeket ad el, hanem munkatársi csoportot is szervez, és ezért az ő forgalmuk után is részesedik. A közvetlen értékesítésnek azonban váratlan ellenfele támadt: a kiskereskedelemben feltűnt plazadivat, a vásárlás összekötése a szórakozással és a közösségi megjelenéssel visszavetette az Amway Hungary forgalmát – mondta Gárdus Péter, a cég magyarországi igazgatója.
Az AHM 5,2 milliárd forint forgalom mellett 500 milliós veszteséget hozott össze tavaly a megelőző év 11 milliárdos árbevételét követő 110 millió forint nyeresége után. A korábbi években évi 300-400 milliós nyereséget termelő cég magyarországi pályafutása alatt összesen négymilliárd forint nyereségre tett szert mintegy 80 milliárdos nettó árbevétel mellett.
Minden idők legjobb európai karácsonyi vására lett az Advent Bazilika