A madárijesztők aláírásokat gyűjtenek

Különös és szokatlan kezdeményezés tanúi vagyunk. Aláírásgyűjtő ív kering a városban, amely rendkívüli közgyűlés összehívását szeretné elérni a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) alapszabályának módosításával, amely így hangzik: „19. § 4. A MOB elnökségének nem lehet tagja a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról, valamint felelősségéről szóló, 2006. május 30-án az Országgyűlés által elfogadott, a 2006. évi LVII. törvény hatálya alá tartozó állami vezető. A MOB elnöke és főtitkára nem lehet olyan személy, aki négy éven belül politikai párt választott tisztségviselője volt.” Schmitt Pált, a MOB elnökét a személye ellen irányuló támadásról kérdeztük.

Kő András
2006. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az aláírásgyűjtő ív első mondata így hangzik: „A MOB alapszabályának 13. § 1. pontjára hivatkozva és hiteles aláírásommal igazolva rendkívüli közgyűlés összehívását kérem.” Tud erről a kezdeményezésről?
– Igen, tudok, és azt is tudom, hogy kik szervezik…
– Nyilvánvaló, hogy az ön személye a célpont.
– Valószínű, de ha most ezt a politikai menetrendet kell valakinek követnie, azon az alapon, hogy politikai szerepet vállalok, és megpróbálnak a MOB éléről többedik alkalommal eltávolítani – hiszen a 2005-ös újraválasztásom óta már volt ellenem titkos bizalmi szavazás a MOB közgyűlésén, ami igen nagy arányban megerősített –, ha most újra keresztre akarnak feszíteni, ám tegyék, próbálják meg. Megjegyzem, abszolút alkotmányellenes, ha annak alapján akarnak valamilyen látványos helyzetbe hozni, hogy a politikai nézeteim milyenek, hiszen ezen az alapon a vallásom vagy a bőröm színe miatt is diszkriminálhatnának. A visszamenőleges hatályt már nem is említem, hiszen annak tilalma a modern jogállamiság egyik sarkköve. Párttagság tilalmára csak a köztársaság elnöke és az alkotmánybírák esetében van példa, de ott sem visszamenőleges hatállyal. A MOB elnökének az alapszabályunk értelmében nincs kiemelten erős pozíciója, hiszen döntéseit nem egyedül hozza meg, szinte minden kérdésben az elnökség vagy a közgyűlés dönt. Ezért is mondom azt, hogy az összeférhetetlenségi szabály – különösen ha azt egyetlen személyre kívánják alkalmazni – súlyosan diszkriminatív, alkotmányellenes.
– A politika sohasem elegáns és nem méltányos. Ha nem sért senkit, az nem is politika.
– Úgy érzem, azzal, hogy politizálok, éppen hogy hozzájárulok a demokráciához. Márpedig aki a demokráciát félti tőlem, az nézzen körül az Európai Parlament háza táján, hogyan dolgozom az ország érdekében megbecsült, felelős beosztásokban. Az athéni olimpiát követően legegyszerűbb lett volna tizenöt évi MOB-elnökség után leköszönni. Mégis úgy éreztem, a történtek után nem hagyhatom el – ahogy mondani szokták – a süllyedő hajót. Erkölcsi kötelességemmé vált, hogy újra megméressem magam. És nagyon jólesett, hogy a tagság a doppingügyek dacára, és annak ellenére, hogy egy politikai párt vezetőinek egyike vagyok, hogy hetenként három-négy napot külföldön dolgozom, bizalmat szavazott. Abban az időszakban erősítettek meg, amikor keresztben-hoszszában mindenki vádaskodott, amikor a MOB megítélése nagyon mélyre süllyedt itthon és külföldön, amikor a talpra állás nem látszott könnyűnek.
– Egyértelmű, hogy az aláírásgyűjtés mögött politikusok és politikai szándékok húzódnak meg.
– Kézenfekvő. Az aláírásgyűjtés mögött felerősödött egyéni ambíciókat látok, olyan személyeket, akik most látják elérkezettnek az időt arra, hogy saját magukat előtérbe helyezzék, és politikai elveim miatt diszkrimináljanak. Éppen húsz éve, még a régi rendszerben, ez már megtörtént velem. Akkor is a politikai nézeteim miatt távolítottak el a sportvezetésből egyik napról a másikra, kiköltöztettek a sporthivatal épületéből, s MOB-főtitkárként egy szálloda ötödik emeleti szobája és fürdőszobája volt évekig a munkahelyem. Le akartak mondatni NOB-tagságomról is, járatták velem a kálváriát. Erre ma már kevesen emlékeznek, de jó tudni, hogy a szereplők alig változtak. Különben a politika egyik legfontosabb eleme mindig az időzítés. Gondolják: itt a „jó” alkalom az önkormányzati választások előtt. Csendesen kérdezem: aki politikai nézeteim miatt támad, saját maga nem politizál? Valamelyik oldalon nem elkötelezett? Tévedés azt hinni, hogy akik a leghangosabban kiáltoznak a köz nevében, mindig a köz javát akarják. Ők nem osztják meg a tagságot?
– Európában, nálunk, régebbi demokráciákban több olyan ország van, ahol a nemzeti olimpiai bizottságot politikusok, sőt kormánytagok vezetik.
– Így van. Konkrétan Hollandiát, Angliát és Svájcot említhetem, vagy Észtországot és Szlovéniát.
– A 2008-as pekingi olimpiához vezető út félidejénél tartunk. Biztosítottnak látja a felkészülést? Jó irányba megyünk?
– Olyan változások tanúi vagyunk, az elmúlt két év arra késztet, hogy magam kezdeményezzek – nem mások énmiattam! – egy rendkívüli MOB-közgyűlést, mert nem látom biztosítva sem anyagi, sem erkölcsi vonatkozásban, sem a hozzáállás, sem a vezetés, sem a struktúra szempontjából a felkészülés biztonságát. Kiemelt figyelemmel a finanszírozásra és a doppingellenes küzdelemre. A látszat ugyanis az, hogy az állam kivonul a sportból. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy a napokban megerősített, 34 főre csökkentett új állami sportapparátus kellő hatékonysággal intézze a sportmozgalom ügyeit. A költségvetést, a létesítmények sorsát, a képzést és a szakmai munkát, a diáksportot, a sporttudományos kutatást, a tömegsportot, a szellemi és fizikai hátránnyal élők sportját, a paralimpiát és így tovább.
– Ebből milyen üzenetet szűr le?
– A feladatokat valakiknek el kell végezniük. Mert mégiscsak kell utánpótlás-nevelés, törődni kell kétmillió gyerek egészségével, testi nevelésével, egészséges önbizalmával. Az sem felejthető el, ami az európai alkotmány két hivatkozási pontjában található, nevezetesen, hogy a sport a nevelés és a szociális kiegyenlítés fontos eszköze. Tehát a hátrányos anyagi helyzetű gyerekek is egyenlő esélyt kapnak, ha sportolnak. Ha ezt a két tételt Magyarországon meg akarjuk valósítani, akkor a civil szervezetek szerepe felértékelődik. S az egyiknek én vagyok a vezetője.
– A rendkívüli közgyűlésen – az aláírásgyűjtés után – vélhetőleg nem kerülhető meg az ön személye sem.
– Ha a tagság úgy gondolja, hogy a rendkívüli kongresszus rólam is szóljon, nem tudom megakadályozni. Természetesen annak is kész vagyok alávetni magam, s ez éppen a negyedik alkalom lesz az athéni olimpia után, hogy politikai indíttatásból nekem ugranak. Persze én is visszakérdezek. De nem politikusként teszem fel a kérést, hanem mint az az olimpiai bajnok, aki tizenhét éve a MOB elnöke, és lassan negyedszázada a NOB magyar tagja: csak az én személyemmel akarnak foglalkozni, vagy az is érdekli őket, mit teszünk mi, és mit tesz a kormány az olimpiai ciklus félidejénél az olimpiai játékok sikeréért, a sport tisztaságáért, általában a magyar sportért? Ha mégis úgy gondolják, hogy elsősorban énbennem van a hiba, és mindenki jól végezte a dolgát, akkor felteszem a kérdést azoknak, akik most aláírásokat gyűjtenek: megtesznek-e mindent a magyar olimpiai mozgalomért, hányszor jártak bent az olimpiai bizottságnál, hányszor jöttek be, hogy megkérdezzék, miben segíthetnek? S akkor sok minden napvilágra kerül. Nem olyan időket élünk, amikor bárki kedvenc rögeszméi szerint azt tehet, amit akar. Nem a munka öli meg az embert, hanem az „aggódás” mások politikai elvei miatt. Valahol olvastam, hogy minden madárijesztőnek az a titkos vágya, hogy terrorizáljon. Itt tartunk. A madárijesztők aláírásokat gyűjtenek. Fontosabbnak tartanám aláírások gyűjtését az egyesületek elszegényedése miatt, a magyar sportlétesítmények szánalmas helyzete miatt, a testnevelő tanárok nagyobb megbecsülése érdekében, a versenysport tisztasága érdekében, avagy amiatt, hogy Európában Magyarországon költjük a költségvetés egyik legkisebb hányadát a sportra és az egészséges életmódra.
– Mikorra szeretné összehívni a rendkívüli közgyűlést?
– Ha elkerüljük a személyeskedést, ami lassan már méltatlan a MOB tekintélyéhez, és az elnökség a napirendi pontokban megegyezik, akkor a nyár végére, szeptember tájékára kitűzhetjük az időpontot. Eredetileg december 14-én tartottuk volna a soron következő közgyűlést, de ez az időpont nagyon messze van, és a következő fél évben rengeteg a tennivaló a doppinglaboratórium akkreditálásától kezdve a felvilágosításig, illetve a megelőzésig; lassan készül a jövő évi állami költségvetés, időben kell jeleznünk igényeinket a kvalifikációs és előolimpiai versenyek, valamint a részvétellel kapcsolatos kiadások finanszírozására. Kezdeményeztem viszont azt, hogy decemberben megtarthatjuk az első magyar sportkongresszust, amelyen most már civil oldalról terítékre kerülhetnének a legfontosabb tennivalók. Mindenekelőtt a civil sportmozgalom egységéért fáradozhatunk. És ebben a vonatkozásban nem lehet a politikának szerepe. Annak ellenére, hogy a politikusok innen is, onnan is – saját érdekeiktől vezérelve – egyre jobban megszállják a sport köztestületeit.
– Mintha a közelmúltban kissé indulatosan reagált volna a Budapest Olimpiai Mozgalom (BOM) szerveződésére, amely egy hazai olimpia megrendezése mellett foglalt állást. Sőt, egyesek feltételezték, hogy ön a magyar olimpia ellen lobbizik.
– Ez nevetségesen hangzik. Nagyon szeretném, ha egyszer házigazdái lehetnénk az olimpiai játékoknak. Minden sportoló arról álmodik, hogy az olimpián részt vehessen, az meg az álmok netovábbja, ha a saját közönsége előtt szerepelhet a játékokon. Csak az ellen emeltem fel a szavam, hogy a MOB egyetlen vagyonát, az olimpiai öt karikát, illetve magát az olimpia szót valakik jogtalanul bejegyeztessék, szponzorokhoz fordulhassanak, és ezáltal megosszák a sportközvéleményt. A 111 éves magyar olimpiai mozgalom mellett tudniillik létre akart jönni egy Budapest Olimpiai Mozgalom. Ez jogtalan, hasonló példa nincs a világon. Hivatalos állásfoglalást küldött a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is. Azt kértem csupán, hogy öntsünk tiszta vizet a pohárba, és működjünk együtt. Úgy látom, a dolgok jó irányban haladnak, s ha a jövőben is ezt tapasztalom, én leszek az első, aki együttműködési megállapodást ír alá velük. Ennek érdekében létrehoztunk egy olimpiai játékokat előkészítő bizottságot, amelynek Bakonyi Tibor, a fővárosi önkormányzat helyettes vezetője lett az elnöke. Megjegyzem: a NOB szabályai szerint az „olimpia” szó csak akkor köthető Budapesthez vagy egy évszámhoz, ha elfogadták a kandidáló városok sorában a jelentkezésünket. Hozzáteszem, minél előbb meg kell szereznünk az állami és budapesti garanciákat, hiszen e nélkül be sem fogadják a pályázatunkat. Látni szeretnénk, hogy a Nemzeti fejlesztési tervben és Budapest főváros fejlesztési terveiben konkrétan szerepelnek az olimpiával kapcsolatos feladatok.
– A legközelebbi elnökségi ülés mikor lesz?
– Július 14-én. Az ülésre meghívtam a Nemzeti Sport Szövetség (a sportági szakszövetségek szövetségének) napokban megválasztott új elnökét, Erdei Tamást, az MKB elnök-vezérigazgatóját, akit elsőként, udvariassági látogatás során már felkerestem. Arra jutottunk, hogy együtt kell működnünk. Segítenünk kell egy új sporttörvény megszületését, vagy a jelenlegi módosítását, amely alkalmazkodik a pillanatnyi helyzethez. Ugyanakkor megállapodtunk, hogy létrehozunk egy olyan szervezetet, amely a sportban, illetve a gazdaságban rejlő tartalékokat hivatott feltárni, mondjuk egy Magyar Sportmarketing Kft.-t. Erdei Tamás elnök úr is jónak látta a sportkongresszus közös rendezésének tervét. Az elnökségi ülésre meghívtam Elbert Gábort, a 34 fős új állami sportapparátus államtitkárát is, hogy Erdei Tamáshoz hasonlóan tájékoztassa a tagságot elképzeléseiről, szándékairól. Az általam vezetett MOB mindig együttműködött és a jövőben is együtt kíván működni az állami sportirányítással, hiszen nem felejtjük, hogy kiemelten közhasznú köztestület vagyunk, az egymásra utaltság tehát egyértelmű.
– A megállapodások arra valók, hogy megszegjék őket, és tíz hangoskodó olykor nagyobb zajt csap, mint tízezer hallgatag. Bízhat-e abban, hogy a támadásoknak egyszer vége szakad?
– Amíg a Fidesz alelnöke vagyok, nem. Lemondani pedig alelnöki funkciómról nem kívánok. Éppen ezért a támadásokra a jövőben is számítanom kell. A szomorú az, hogy a MOB elnökeként úgy kell felelősséget vállalnom a leendő olimpiai sikerekért, hogy a jelenlegi helyzetben gyakorlatilag nincs rálátásunk semmire. De egy esetleges gyenge szereplésért vagy egy újabb doppingbotrányért is engem tesznek felelőssé. Erre nem vagyok felkészülve. A realitásérzékem erősebb, mintsem hogy olyan szélmalomharcot vívjak, mint Don Quijote, aki csak hadakozik, de nincs a kezében fegyver. A MOB tagsága azt várja tőlem, hogy markánsabban álljak ki az ő nevükben is a magyar olimpiai és sportügyekért, nem politikusként, hanem bajnokként.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.