A Moszgortransz esete a Rába-Motorral és Gilyán Györggyel

A szocialisták az Orbán-kormány ellenzékeként sokszor szóvá tették, hogy nem használjuk ki az orosz piacban rejlő lehetőségeket. Amikor a választási kampányban Putyin elnök hazánkba látogatott, felkereste Gyurcsány Ferencet is szemlőhegyi otthonában, és elfogadta ajándékba a helyes kis pulit, mi pedig visszakaptuk a hadisarcként elhurcolt sárospataki könyvkincseinket, úgy tűnt: ezek a szocialisták tényleg képesek lehetnek arra, hogy végre gyümölcsözővé tegyék kapcsolatainkat Oroszországgal. A következő történet, amely a moszkvai közlekedési vállalat magyarországi üzletének befuccsolásáról és az üzlet felett bábáskodó gazdasági minisztérium államtitkárságának a kudarcáról szól, ékes bizonyíték arra, hogy a kormány a magyar–orosz kapcsolatokat csupán a propaganda szintjén támogatja.

2006. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csaknem húszmilliárd forintos bevétellel kecsegtető bomba üzlet lehetősége még 2004. december elején adatott meg a győri Rába-Motor Gyártó Kft.-nek (továbbiakban Rába-Motor). A Moszkvai Városi Állami Közszolgáltató Vállalat, a Moszgortransz bérmunkában Rába típusú dízelmotorok gázüzeművé való átalakításával bízta meg a győri Rába-Motort. Átalakított gázüzemű motorokat az orosz főváros tömegközlekedési vállalata által használt Ikarus buszokba szerelnek vissza. Moszkva önkormányzatának képviselő-testülete vélhetőleg azért döntött autóbuszflottájának korszerűsítéséről, mert a gázüzemmódú buszok sokkal kevésbé szennyezik a város levegőjét, mint a benzin, és a gáz Oroszországban igen olcsó üzemanyagnak számít. Figyelemre méltó, hogy Moszkvában sokkal jobban odafigyelnek a környezetvédelmi szempontokra, a főváros levegőjének tisztaságára, mint a magyar főváros közgyűlésében.
De térjünk vissza a Moszgortransz Rába-Motorral kötött üzletére. A szerződés szerint a győri Rába-Motor az első ütemben 48 motor átalakítását vállalta, a bérmunkáért a Moszgortransz 513 600 USA-dollárt fizet. A Moszgortransz azt is vállalta, hogy ötvenszázalékos előleget utal át az előleg-visszafizetési garancia beérkezésétől számított tíz napon belül a likviditási gondokkal küzdő győri cégnek, hogy megkönnyítse a szükséges alkatrészek beszerzését. A Rába-Motornak viszont a garanciális ügyek elbírálására, illetve intézésére képviselőt kell kiküldenie Moszkvába, ahol alkatrészraktárat is létre kell hozni a szükséges garanciális javításokhoz. A képviselőnek a feladata lesz az is, hogy az átalakított motorokkal kapcsolatos szakoktatást is elvégezze. Ebből azonban mind a mai napig semmit nem teljesített a Rába-Motor.
A Moszgortransz nagy reményeket fűzött a győri üzlet sikeréhez, terveik szerint további 1000-1500 motor átalakítására adtak volna megbízást, ha a Rába-Motor sikeresen teljesíti az első ötven darabból álló széria átalakítását. Sőt lehetőség lett volna további orosz városokban – mint például Krasznojarszk – futó Ikarusok motorjainak átalakítására is. A darabonkénti 10 700 USA-dolláros árral számolva, ezerdarabos megrendelésnél 20 milliárd forintot jóval meghaladó üzletről volt szó.
Az alapszerződés szerinti 50 motorból 24 darabot a Rába-Motor annak rendje s módja szerint határidőre le is szállított. Ezután jelentkeztek a gondok, a Rába-Motornál leállt az orosz megrendelés teljesítése. A Rába-Motor, mint említettük, likviditási gondokkal küzdött, hiába kapott előleget, ennek ellenére a gyár a szállítási késedelmet finanszírozási gondokkal magyarázta.
2005 júniusára már sötét felhők tornyosultak a győri cég felett, a Rába-Motor több száz milliós lejárt határidejű adósságot halmozott fel, ezért a cég taggyűlése úgy döntött, végelszámolással megszünteti a társaságot. Májustól bizonytalanná vált a dolgozók bérének kifizetése is, a Rábánál hagyományosan erős szakszervezet tüntetésekbe kezdett, a cég dolgozói feljelentést is tettek, mert „ismeretlen tettesek” nem fizették be a bérük utáni járulékaikat sem.
Mivel a Moszgortransz elégedett volt a leszállított 24 darab átalakított motor minőségével, kereste a lehetőségeket, miként tudna segíteni a kiváló minőségi munkára képes győri cégnek. 2005 júniusában a Moszgortransz üzleti partnerét, a problémát jól ismerő Igor Pavlovics Tuzsilin moszkvai üzletembert kérte fel a gondok elhárítására, mert ő Budapesten is működtet egy képviseleti céget.
A Rába-Motor Kft.-nél is felgyorsultak az események. A cég felszámolási eljárás sorsára jutott, hátrahagyva adósságát és a kifizetetlen béreket, a cég tulajdonosai pedig új céget hoztak létre Rába Diesel és Gázmotor Gyártó Kft. néven (továbbiakban Rába Diesel), a Rába-Motoréhoz kísértetiesen hasonló tevékenységi körrel, amely ha az adósságok tekintetében nem lett is jogutódja a csődbe ment Rába-Motornak, ám a jól csengő Rába márkanevet és a Moszgortransszal kötött, húszmilliárdos bevétellel kecsegetető üzletet mindenesetre átörökítették az új cégre.
2005 júliusában, mivel a Rába-Motor menthetetlenül csődhelyzetbe került, az orosz üzlet megtartása érthető módon nagyon fontos volt a Rába-Motor, illetve a Rába Diesel tulajdonosi körének. A Rába-Motor ekkor, nem tudni, milyen kapcsolatrendszernek köszönhetően, de elérte, hogy Gilyán György, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közigazgatási államtitkára mint a keleti gazdasági kapcsolatok fejlesztéséért felelős kormánybiztos is egy személyben, levelet írjon Joszif Nyikolajevicsnek Ordzsonikidzének, Moszkva főpolgármester-helyettesének. Gilyán György 2005 júliusában figyelemre méltó módon már úgy ír a frissen alapított Rába Dieselről, mint amely cég immár partneri kapcsolatokkal rendelkezik oroszországi vállalatokkal. És ezeknek az együttműködéseknek a legfőbb célja – mint azt levelében megírja Gilyán – „a moszkvai tömegközlekedés modernizálása, a meglévő járműpark üzembiztonságának fenntartása. Ennek keretében elkezdődött az üzemben lévő Ikarus autóbuszok dízelmotorjainak gázüzeművé történő átalakítása”. Gilyán fontosnak tartja Moszkva főpolgármester-helyettesét tájékoztatni arról is, hogy „az eredeti motorgyártó kft. pénzügyi nehézségeit áthidalva tevékenységét jogutódként (sic!) a Rába Diesel és Gázmotor Gyártó Kft. folytatja”. Gilyán György a minisztérium fejléces levélpapírjára írott levelében kijelenti azt is, hogy a Rába Diesel „oroszországi és moszkvai piacbővítési elképzeléseivel, terveivel messzemenőkig egyetértünk és támogatjuk”.
2005. szeptember 29-én Gilyán György államtitkár Moszkvába utazott, ahol más jellegű diplomáciai tevékenysége mellett időt szakított arra is, hogy a moszkvai magyar nagykövetség épületében tárgyalást folytasson a Rába Motor Kft.-vel szemben megingott bizalom helyreállítása érdekében a Moszgortransz egyik vezetőjével, V. A. Artejevvel és munkatársaival, valamint a vállalat által a szerződés sikeres teljesítése érdekében bevont orosz üzletemberrel, Tuzsilinnal. A megbeszélésen Tuzsilin felajánlotta, hogy cége megfinanszírozza a motorok átalakításához szükséges alkatrészek beszerzését. Figyelemre méltó, hogy sem a Rába-Motort, sem pedig a Rába Dieselt ezen moszkvai tárgyaláson nem képviselte senki, pedig mégiscsak egy vagy két magyar magántulajdonban lévő cégnek egy orosz önkormányzati tulajdonban lévő cég üzletéről folytattak részletes tárgyalást a magyar nagykövetségen. A tárgyaláson egyébként érdekes módon a magyar fél részéről nem hangzott el, hogy a Rába-Motor végelszámolás alatt áll.
A Moszgortranszot képviselő Artejev kérésére 2005. október 6-án Budapesten, a GKM-nél, Gilyán György államtitkári szobájában folytatták a tárgyalásokat a felek. E tárgyalásokon a Moszgortranszot már a Sirena International Ltd. nevében Igor Pavlovics Tuzsilin képviselte. E megbeszélésen már részt vett a Rába-Motor végelszámolója, valamint a cég korábbi ügyvezető igazgatója és résztulajdonosa, Szakács József is. Ám nem volt ott a Gilyán úr által oly kedvesen beajánlott Rába Diesel (a Rába-Motor tevékenységének „jogutódja”). Ezeknek az egyeztető tárgyalásoknak a céljuk az volt, hogy a csődhelyzetben lévő Rába-Motor Kft.-nek a Moszgortransz által korábban kifizetett előlegen túl további pénzügyi segítséget adjanak a motorátalakításokhoz szükséges alkatrészek beszerzéséhez.
A Gilyán György államtitkárnál tartott üzleti megbeszélés eredményeként a Sirena International Ltd. elvállalta, hogy teljes egészében megfinanszírozza a motorátalakításhoz szüksége alkatrészek beszerzésének költségeit, amit a szóbeli egyezség alapján a Rába-Motor akkor fizet majd vissza, ha a Moszgortransz a leszállítás után teljesíti a még fennálló ötvenszázalékos fizetési hátralékát.
A Sirena vezetője, Tuzsilin ezen az október 6-i megbeszélésen megkérdezte Gilyán Györgyöt, mi lesz a garancia arra, hogy az általa nyújtott kölcsönt visszatéríti a pénzügyi nehézséggel küszködő cég, miután az megkapja a Moszgortransztól a motorok leszállítása után még járó pénzt, mire Gilyán György államtitkár visszakérdezett: „Az én szavam elegendő garancia-e önnek?” Mire a nagyvonalú válasz az volt: „Az ön szava elegendő.” Csakhogy utóbb kiderült, mégsem volt elegendő.
Gilyán György a Magyar Nemzet kérdésére a leghatározottabban cáfolta, hogy ő szóban garanciát adott volna arra: a magyar magáncég visszafizeti a kölcsönt az orosz cégnek. Gilyán György elmondása szerint az ő szerepe csupán arra korlátozódott, hogy amikor bajok mutatkoztak a szerződés teljesítése körül, az orosz fél kérésére segített leültetni egymással a magyar és orosz üzleti partnereket, azért, hogy a nemzetgazdaság szempontjából is fontos üzlet sikeresen folytatódhasson.
Bármi történt is valójában az államtitkár szobájában, tény, hogy a Sirena az államtitkár által nyélbe ütött megbeszélésen létrejött megállapodás szerint kölcsönözte a szükséges pénzt, és ezután immár a Rába Diesel még le is szállított további 17 motort Moszkvába, a Moszgortransz pedig fizetett is, mint a katonatiszt, ahogy azt az alapszerződésben előírták. Ám ezután megint leálltak a győriek a szállítással, és a maradék nyolc motort sehogyan nem voltak képesek befejezni, sem pedig a kölcsönöket visszafizetni a Sirenának.
Érdekesség, hogy a Rába-Motor és a Moszgortransz közötti szerződés teljesítése érdekében végül a Rába Diesel kapta meg a 2005. október 10-én kelt kölcsönszerződés szerint a 14 600 eurós kölcsönt a Sirenától, majd az október 19-i szerződés alapján újabb 34 508 eurót utaltak át ugyancsak a Rába Dieselnek kilenc motorhoz a gázberendezés beszerzésére, majd újabb 30 674 eurót az utolsó nyolc motor átalakításához.
Ennek ellenére a Rába Diesel képtelen volt a tisztességes üzleti partner szerepét eljátszani, az utolsó nyolc berendezésre kapott pénzt másra fordította, és pénzhiányra hivatkozva meg sem vásárolták a motorátalakításhoz szükséges berendezéseket. A Sirena budapesti képviseletének kereskedelmi igazgatója, igazgatója Stepanian Leon ez év január elején levélben kért magyarázatot arra, hogy a több mint egy hónapja átutalt pénzből miért nem vették meg a szükséges berendezéseket, sőt a korábban leszállított kilenc motorból kifelejtett gázszűrők miatt is panaszt jelentett be.
Ezután Szakács József, ezúttal a Rába Diesel Kft. nevében eljáró vezetőként, nem is válaszolt Stepanian Leon leveleire. Sőt Gilyán György államtitkár sem volt többé elérhető a budapesti Sirena, de a Moszgortransz képviselője, Artejev kérésére sem. Hiába kért segítséget és ajánlotta fel a tárgyalás helyszínéül A. S. Proherenko, az Orosz Föderáció kereskedelmi tanácsosa budapesti kirendeltségük épületét, hiába kért segítséget Moszkva önkormányzata külgazdasági kapcsolatokért felelős bizottságának elnöke, V. I. Kuzin – Gilyán György aktivitása alábbhagyott a nagy moszkvai üzlet körüli bábáskodásban.
A Moszgortransz a második ütemben leszállított 17 motorból még 12-t azonnal kifizetett. Amikor tudomására jutott, hogy az utolsó, Sirena által finanszírozott nyolc motor átalakítása veszélybe került, leállította a kifizetéseket, azzal, hogy amikor az utolsó nyolc darab is megérkezik Moszkvába, kifizeti a még fennmaradó tartozását. A Sirena által nyújtott kölcsönt viszont a Rába Diesel a mai napig nem fizette vissza, sőt nem is állnak szóba a kölcsön visszafizetését kérő cég vezetőivel.
Szakács József, a Rába-Motor volt ügyvezetője és résztulajdonosa, aki később a Rába Diesel egyik vezetője és résztulajdonosa lett, üzleti titokra hivatkozva nem akar válaszolni lapunk kérdéseire. Azt állítja, a cégük nem tartozik senkinek, a Sirenáról pedig még nem is hallott. Azt mondja, az üzlet egyáltalán nem fuccsolt be, a moszkvai motorátalakításokat folytatják.
Azt, hogy milyen cég folytatja és milyen szerződés alapján, nem tudni, hiszen a Rába-Motor felszámolójának, Puskás Bélának a véleménye szerint a felszámolás jelenlegi stádiumában már semmilyen lehetőség nincs egy olyan reorganizációs folyamat beindítására, amely a Rába-Motornál lehetővé tenné a termelés újraindítását. A felszámoló egyébként úgy látja: a Rába-Motornál ez a milliárdos orosz üzlet egyedül a munkahelyüket féltő dolgozóknak volt fontos, senki másnak.
Gilyán György és Puskás Béla felszámoló is egyetért azzal, hogy ez a botrányos üzleti teljesítés nagyon sokat árthat a győri Rábának, amely a nemzeti kincsnek számító márkanevet ilyen felelőtlenül engedte használni egy arra érdemtelen társaságnak, amely különösen az orosz piacon ezzel az üggyel még komoly károkat okozhat a győri Rábának.
Felmerül a kérdés, hogy a felszámolás alatt álló Rába-Motor hitelezői mit szólnak ahhoz, hogy egy húszmilliárdos bevétellel kecsegetető üzletet „jogutódlással” átörökítettek a Rába Dieselhez, miközben az a követelésük megtérülésének a záloga lehetett volna.
Stepanian Leon elmondta, hogy a Rába Diesellel szembeni követelésük behajtása érdekében bírósághoz fordulnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.