Búcsúzik a keleti indián

Az idei nyár során ötvenötödik alkalommal kerül sor az észak-németországi Bad Segebergben a hagyományos szabadtéri játékokra. A schleswig-holsteini város színpadán tovább él az amerikai Vadnyugat története, a sápadt arcúak és az őslakó indiánok legendás küzdelme. A nosztalgia körüllengte történetek a hihetetlen fantáziával megáldott Karl May regényeire épülnek, örök emléket állítva a hajdani amerikai történelem gonosz és nemes képviselőinek.

Stefan Lázár
2006. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A banditavezér Santer ismételten szembetalálja magát Winnetouval, az apacsok tiszta lelkű törzsfőnökével és annak hű barátjával, Old Shatterhanddal. A tavalyi idényben kétszázhatvanezer személy látogatta az előadásokat. Ezúttal a nézők hangulatát nem- csak Winnetou halála befolyásolja, hanem az a tudat is, hogy utoljára láthatják a mindig békére törekvő indián szerepében annak színpadi megtestesítőjét, Gojko Miticet. A kettéosztott Németország előbb „keleti”, majd 1992-től kezdve annak „egyesített” indiánja mögött szeptember 10-én végleg lehullik a függöny.
A hatvanhat esztendős Mitic pontot tesz kalandos, a politikai változásokon átesett, sikerekben gazdag pályafutásának a végére. Csak itt, a köztársaság északi sarkában több mint ezer alkalommal kötött vérszerződést, szívta el a békepipát, jutott túl a szalonokat romokká aprító verekedéseken, ásta el, majd ismét elő a harci bárdot, és hangoztatott hímes mondásokat, mint: „Olyan hideg a hangod, mint egy befagyott téli tó!”
Összesen négy évtizeden keresztül volt profi indián. Előbb a hajdani szocialista országok mozilátogatóinak kedvence, majd a vasfüggöny másik oldalán – a nyugati konkurens, a francia Pierre Brice visszavonulása után – annak méltóan népszerű utódja. „Néhány évig még eljátszogathattam volna a szerepet, de úgy éreztem, tanácsosabb lesz még győztesként elhagyni az arénát” – magyarázta döntését Mitic. És közben talán arra is gondolt, hogy az oldalán színre lépő Old Shatterhand alakítója majd’ húsz évvel fiatalabb, mint ő. E rizikó vállalása helyett okosabb lesz az ellenség golyójától eltalálva átlépni Manitu örök birodalmába.
E jelenet száztizenhárom éves múltra pillant vissza. Karl May – 1893-ban piacra került „Winnetou III” című művében – már elbúcsúzott a legendás indián főnöktől. Az akkori sápadt arcúak kései örökösei – filmproducerek és színházigazgatók – úgy vélték, hogy Manitu döntése nem felelt meg a modern kor követelményeinek, túl korán szólította magához az apacsok vezérét, akire a földön sokkal nagyobb szükség van, mint az indiánok paradicsomában. „Winnetou nem léphet ki az élők sorából” – hangzott az üzleti érdekből fakadó jelszó. A celluloidkockák forgatói soha nem tévesztették szem elől a produkciós költségek csökkentésének lehetőségeit. A kort megelőző globalizációs gondolkodás Jugoszláviába csábította őket, ahol a természeti körülmények és az alacsony honoráriumok egész sor westernfilm forgatásához vezettek. Ez a hullám repítette azután a testnevelő tanárnak készülő Miticet a filmek világába. A belgrádi testnevelési főiskola diákja jól lovagolt, képes volt dühös arcot vágni, tapasztalatai voltak mint kaszkadőr, és törte a német nyelvet is. A nyugatnémet Rialtó Film készítette alkotás (Keselyűk között) végén már a neve is megjelent a képernyőn, igaz, hogy németesített előnévvel: Gojko helyett Georgnak keresztelték át. Ugyanebben az időben – a nyugati konkurencia sikerei láttán – a keletnémet DEFA is foglalkozott indiánfilmek készítésének a gondolatával. De ideológiai akadályokkal találta szemben magát. Az NDK hatalmasai nem voltak Karl May-rajongók. Könyveit a ponyvaregények közé sorolták, amelyek „a kapitalista társadalom imperialista céljait” szolgálták. Az NDK mozik első „indiános” filmjének (Nagymedve fiai) forgatókönyve nem is May-ötletre támaszkodott. Az alkotás – Miticcsel a dakota törzsfőnök, Tokeiitho szerepében – bombasztikus sikert aratott. Ettől kezdve egy szocialista indián – Gojko Mitic – és egy kapitalista indián – Pierre Brice – uralta a prérit. A francia színész röviddel a berlini fal leomlása után – korára való hivatkozással – befejezte pályafutását. Helyét Mitic foglalta el, Bad Segebergben is. Itt fog elhangzani zárómonológja: „Az élet szent láng, ami lobog, addig, amíg egy nap Manitu ki nem oltja.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.