Erőltessük-e azt, ami nem megy?

Lóránt Károly
2006. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Peter Mandelson, az unió kereskedelmi biztosa nagyon sajnálkozott, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) dohai fejlesztési programnak vagy Doha-fordulónak nevezett legutóbbi genfi tárgyalásait megegyezési készség hiányában fel kellett függeszteni. Mandelson a kudarcért elsősorban az Egyesült Államokat okolta, amely nem volt elég rugalmas mezőgazdasága támogatottságának csökkentésében, míg az Európai Unió – noha a tagok között belső ellentétek vannak – újabb jelentős engedményeket tett a fejlődő országokból érkező agrártermékek vámszintjének csökkentésében. „Az Egyesült Államok túl sokat kér másoktól, míg maga keveset tesz” jegyezte meg a biztos. Pascal Lamy, a Világkereskedelmi Szervezet főtitkára pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a vámok és támogatások csökkentése jelentős lendületet adott volna a világkereskedelemnek, amelyből mind a fejlett, mind a fejlődő országok profitáltak volna, így viszont a kudarc azok számára jelent politikai nyereséget, akik ellenzik a szabad kereskedelmet.
A világkereskedelem további liberalizálását szolgáló tárgyalássorozat még 2001-ben kezdődött Katar fővárosában, Dohában (innen az elnevezés), s azóta majdnem minden évben tartottak egy-két eredménytelen összejövetelt, amelyek közül talán a mexikói Cancúnban rendezett 2003-as értekezlet kudarcát lehetne kiemelni. A fejlett ipari országok, illetve alapvetően az Egyesült Államok vezetésével folyó tárgyalások lényege, hogy a fejlettek úgy jussanak hozzá a fejlődők ipari és szolgáltatási piacaihoz, hogy a lehető legkevesebbet kelljen feláldozni saját érdekeikből.
A washingtoni Nemzetközi Élelmiszer-politikai Kutatóintézet becslése szerint a fejlődő országok nyeresége a Doha-forduló sikere esetén harmincmilliárd dollár lenne, amelyen mintegy száztíz ország osztozna, országonként tehát körülbelül negyedmilliárd dollár lenne a nyereség – cserébe az iparcikk- és szolgáltatási piacok megnyitásáért. Ez az összeg valóban nem tekinthető túlzottan nagynak, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy például Magyarországon az éves fizetésimérleg-hiány mintegy harmincszor ennyi – nem utolsósorban azért, mert megnyitotta piacait, és ezzel tönkretette saját iparát.
Most az India vezette húsz ország csoportja, amely még a cancúni kudarc idején szerveződött, azon tűnődik, hogy a WTO helyett kétoldalú kereskedelmi megállapodásokkal igyekszik érdekeit érvényesíteni. A kétoldalú és regionális megállapodások máris mintegy felét teszik ki a világkereskedelemnek, a Világkereskedelmi Szervezet vezetőinek nem kis boszszúságára. A sorozatos kudarcok azonban a realitásokat tükrözik: nem lehet több mint száz, eltérő adottságú ország érdekeit egy rendszerben összehozni, mert az így létrejövő gigantikus konstrukcióban a bizonytalanságok miatti veszteség nagyobb, mint a várható nyereség. Kérdés: a Világkereskedelmi Szervezet és az Európai Unió vezetői rájönnek-e erre?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.