Gond nélkül landolt a Discovery

Magyar idő szerint tegnap délután negyed négykor simán landolt a Discovery a floridai Kennedy Űrközpontban. A tizennégy napos, sikeres küldetés lehetővé tette, hogy az űrrepülőgépek ismét rendszeresen kiszolgálják a Nemzetközi Űrállomást (ISS). A tervek szerint az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA 2010-ig tartja szolgálatban a flottát.

MTI
2006. 07. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendben leszállt tegnap a floridai Kennedy Űrközpontban a Discovery amerikai űrrepülőgép. A veszélyes landolási manőver – különösen az a része, amikor az űreszköz a Föld sűrű légkörébe lépve átforrósodik – biztonságban zajlott le. Dél-Amerika felett kezdte meg a fékezést az űrjármű, majd a megfelelő leszállási pozícióba fordulva, Ausztrália délkeleti csücskét elhagyva lépett be a sűrűbb légrétegekbe. Ezután átszáguldott Közép-Amerika felett, s öt perc múlva már elérte Florida nyugati partját. Végül magyar idő szerint negyed négykor, óránként több mint háromszáz kilométeres sebességgel földet ért a Discovery.
Egy év leforgása alatt a mostani volt a második sikeres küldetés. Tavaly nyáron, a Columbia és hét űrhajósának 2003. február 1-jén bekövetkezett tragédiája után először, ugyancsak a Discovery látogatta meg a Nemzetközi Űrállomást, majd tért vissza épségben a Földre.
Miként korábban megírtuk, a Columbia katasztrófáját a bal szárny egyik szénszálas erősítésű hővédő csempéjének súlyos sérülése okozta. Az emelkedés folyamán a külső, nagy hajtóanyagtartályról leváló – egyébként habkönnyű – szigetelőanyag csapódott a gép bal szárnyának belépőéléhez. A látszólagos ellentmondást az utólagos vizsgálatok oldották fel: a torlónyomás következtében a levált anyag szinte megállt a levegőben, és a Columbia ütközött neki nagy sebességgel. A visszatéréskor a sérülés mentén forró gázok áramlottak be a gép szárnyába, megolvadtak az alumínium szerkezeti elemek, majd a fellépő aerodinamikai hatások szétszaggatták az űrrepülőt. Éppen ezért a csempék űrbéli kijavítása – amelyre már az űrrepülőgép első személyzetét is felkészítették – most döntő fontosságú szemponttá lépett elő.
Hét űrhajós indult a Discoveryvel július 4-én a Nemzetközi Űrállomásra, de csak hat érkezett vissza a Földre. A német Thomas Reiter ugyanis az űrbázison maradt, hogy az Európai Űrügynökség (ESA) első képviselőjeként több hónapon át együtt dolgozzék egy orosz és egy amerikai asztronautával. A Columbia tragédiája óta most első ízben emelték ismét háromtagúra a Nemzetközi Űrállomáson dolgozók létszámát. Reiter korábban már 179 napot töltött a Mir orosz űrállomáson, ahol ő alkalmazta először a magyar gyártmányú Pille kozmikus sugárzásmérő műszert.
Emlékezetes: a Discovery személyzetének két tagja, Piers Sellers és Mike Fossum háromszor is kiszállt a nyílt világűrbe. Ellenőrizték az űrrepülőgép külső burkát, hogy nem keletkezett-e rajta a visszatérést veszélyeztető sérülés, majd javítási gyakorlatokat tartottak. A két űrhajós egy infravörös kamerát is tesztelt, amelynek segítségével felfedezhetők a gép hővédő pajzsán keletkezett, szabad szemmel nem látható sérülések. Emellett Sellers és Fossum az űrállomáson is végzett szerelési munkákat, előkészítve a terepet az Atlantis legénységének, amely várhatóan augusztus 28-án indul el az ISS-re. Rendbe hozták az ISS külső szállítóegységét, amely elengedhetetlen az űrállomás további építéséhez. Az „űrvonatot”, amely majd a nehéz szerkezeti elemeket juttatja rendeltetési helyükre, azután állítják szolgálatba, hogy az Atlantis az ISS-re szállítja a működtetéséhez szükséges alkatrészeket.
„Nos, akkor lehúzhatjuk a rolót” – válaszolt az indulás előtti sajtótájékoztatón Mike Griffin, a NASA igazgatója arra az újságírói kérdésre, hogy mi lesz akkor, ha baleset éri a Discoveryt. Az út azonban sikeres volt, olyannyira, hogy a szakemberek szerint lehetővé vált, hogy az űrrepülőgépek ismét rendszeresen kiszolgálják a Nemzetközi Űrállomást és annak továbbépítését. A NASA várhatóan 2010-ig tartja szolgálatban az űrrepülőgépeket, amelyek nyugdíjazásuk után múzeumokba kerülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.