Harmincöt éves a holdautó

Magyar származású mérnök, Pavlics Ferenc irányításával tervezték a General Motors Santa Barbara-i kutatóintézetében az első ember irányította, földön kívüli járművet. A holdautó ma harmincöt éve teljesítette első küldetését.

MN-összeállítás
2006. 07. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma harmincöt éve, 1971. július 31-én indult útnak a holdautó, az első ember irányította jármű idegen égitesten – emlékeztetett a távirati iroda. A Föld kísérője, a Hold szabad szemmel is látható, ezért kézenfekvő volt, hogy a XX. század második felében kialakuló űrkutatás első célpontja ez legyen. A Szovjetunió 1957-ben küldte fel az első szputnyikot, Gagarin űrutazása 1961-re esett. A látványosan lemaradt Egyesült Államok fokozta erőfeszítéseit, s az űrversenyben a Hold meghódítását tűzte ki célul. Bár elsőként, 1966-ban még az orosz Luna–9 robot szállt le a Holdon, 1969-ben már az Apollo–11 küldetésekor két amerikai űrhajós, Armstrong és Aldrin hagyta elsőként lábnyomát az égitesten.
Az 1971. július 26-án felbocsátott amerikai Apollo–15 utasai a Falcon nevű holdkomppal 31-én szálltak le a Holdra, ahol David R. Scott és James B. Irwin három útja idején összesen 27,9 kilométert autózott a holdkompban magukkal vitt, Lunar Roving Vehicle-nek (LRV) nevezett, négy kerekével karosszéria nélküli földi autóhoz hasonlító járművel. A számítógép irányítású rendszer rögzítette a kocsi minden mozgását, így a haladás irányából és a sebességből mindenkor meg tudták határozni holdkomphoz viszonyított helyzetüket. A kerekek abroncsai titán fémspirálból előállított tömlőből készültek, a maximális sebesség óránként tizennégy kilométer volt. A két, 36 voltos ezüst-cink teleppel működtetett villanymotor révén a holdautó hatótávolsága hatvan kilométer volt. A 38 millió dolláros költséggel kifejlesztett jármű minden idők egyik legdrágább autója, kerékfordulat-számláló, rádióadó és pörgettyűs navigációs készülék is volt rajta, a színes tévékamera folyamatosan közvetítette a Földre az eseményeket. Botkormányszerű vezérlőkarjával szabályozták a sebességet, tették előre- vagy hátramenetbe és fékezni is lehetett vele. Tömege 210 kilogramm volt és további 490 kiló terhet bírt el. Segítségével az asztronauták a felszínről 77 kg geológiai kőzetmintát gyűjtöttek. A holdautó csak hét kilométerre távolodott el a leszállási helytől, hogy műszaki hiba esetén az űrhajósok gyalog is visszatérhessenek a holdkomphoz. Az expedíció öszszesen majdnem 67 órát töltött a Holdon, majd augusztus 7-én tért vissza a Földre. Az Apollo–15 után a sorozat két utolsó űrhajójának személyzete is autóval járta az égitestet. Az Apollo–17 amerikai űrhajósai utánfutón szerszámokat is vittek magukkal holdbéli kirándulásukra. A negyedik legyártott holdjármű a washingtoni Smithsonian Múzeumban látható.
A holdterepjáró tervezését a magyar származású Pavlics Ferenc mérnök irányította az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) megbízásából a General Motors Santa Barbara-i kutatóintézetében. A talaj nehézségei, a minimális légnyomás és a nagy hőingadozás különleges követelményeket támasztott, de legalább ekkora gondot jelentett a stabilitás is, mivel a Holdon a gravitáció csupán a földi érték egyhatoda, de a járműre ható tehetetlenségi erők ugyanakkorák, mint a Földön. Ezért a holdautót nagy, 1830 mm-es nyomtávolsággal, és mély súlyponttal tervezték. Tengelytávolsága 3100 mm, tömege 209 kg volt, a kétüléses holdautó összehajtva helyezkedett el a holdkomp belsejében, s Holdra szállás után néhány egyszerű mozdulattal lehetett üzemképes állapotba helyezni.
Kilenc éve, 1997. július 4-én szállt le a Marson az amerikai Pathfinder (Nyomkereső) űrszonda, amelyből útnak indult a Sojourner (Jövevény) nevű távirányításos autó. Ezt a Kármán Tódor alapította Jet Propulsion Laboratórium telerobotikaprogramjának részeként fejlesztették ki, a szintén magyar származású Bejczy Antal fizikus vezetésével. A következő Mars-jármű tervezésében Greguss Pál, a Budapesti Műszaki Egyetem professzora is részt vesz, az ő feladata a 360 fokos látószögű lencse, az úgynevezett PAL-optika beépítése. E járműveket már robotvezérléssel készítik, kiküszöbölve az időeltolódásból és az emberi tényezőből származó hibalehetőségeket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.