Luther, Marx, Bauhaus

A német nemzeti kincsek gyűjteménye várhatóan 2006 csúcskiállítása lesz Magyarországon

Muray Gábor
2006. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilépek a drezdai Frauenkirche kapuján, és elsodor az ár. A város lakossága megzavart hangyabolyként lepi el az utcákat, a fiatalok nemzeti trikolórban, a lányok vállán fekete-vörös-sárga festék, a fellobogózott autók fülsüketítőn dudálnak: Argentína kiesett, Németország a továbbjutó. Örömmámor.
Minden a vb-ről szól, a háború óta tartó penitenciával felhagyni nem tudó, bűntudatos ország a falbontás után most először igazán egy és egész. „Berlin, Berlin, ich fahre nach Berlin” – visszhangozzák a második világháború legkegyetlenebb szőnyegbombázását túlélt utcák az óvárosban.
Valóban Berlinbe megyek. A Tegelre, hogy hazahozzon a Fokker. Véget ért a kultúrút: szűk egy hét alatt végiglátogattuk a keletnémet rész kultúrvárosait, végignéztük a legszebb kastélyokat, gyűjteményeket és múzeumokat, azokat, amelyek a július végén Pestre érkező, nagyszabású kiállítás anyagát kölcsönzik. A 25-én a Magyar Nemzeti Galériában nyíló, Luthertől a Bauhausig – Német nemzeti kincsek című gyűjtemény várhatóan 2006 csúcskiállítása lesz Magyarországon, és bebizonyítja majd: Luther éppúgy keletnémet, mint a Bauhaus, s mindketten túlélték a honeckeri búcsúcsókkal pecsételt kort.

Őrületes illat: akár a gyűjtemények, a kastélyparkok is virágoznak, a Németországban nagy hagyományú múzeumpedagógia eredményeként a díszkertekbe cipelt kis óvodások úgy kapkodnak a szirmok után, mintha lepkére vadásznának. Az 1990-ben az UNESCO világörökségi listájára felvett potsdami parkvilágot a brandenburgi választófejedelmek és porosz királyok alapították, a négyszáz éves kastélyok és kertek ma is látogatók millióit vonzzák. Mint azt Tilman von Stockhausen marketingigazgató elmondja: a jegybevételek ma is komoly részét képezik az államilag támogatott Berlin-Brandenburg porosz kastélyait és kertjeit kezelő alapítványnak, amely az újraegyesítést követően megkezdte a kultúrörökség helyrehozatalát. A tóparti Márványpalota után a Schloss Cecilienhofba tartunk, amely az utolsó koronahercegnő, Cecilie emlékét őrzi: Vilmos koronaherceg neje nemcsak sok gyermeket szült, hanem gyönyörű is volt, aztán elege lett férje háborúzásaiból, és az első világháború végén elvált tőle. Tudni érdemes, hogy a vadászkastélyok hangulatát őrző Cecilienhofban tanácskoztak anno a szövetségesek Németország további sorsáról, miután az elmebeteg szobafestő ’45-ben maga felé fordította a fegyvert a rommá lőtt fővárosban. Potsdam kastélyai közül az 1763 és 1769 között Nagy Frigyes (portréja látható lesz július végétől a Nemzeti Galériában) utasítására épült Neues Palais, vagy az 1745-től két éven át felhúzott, a német rokokó építészet csúcsát jelentő Sanssouci-kastély ma is lenyűgöző. Potsdamban szinte semmi sem emlékeztet a vörös évtizedekre: a város inkább a porosz pompáról és a rizsporos parókákról regél.

Másnap már Wittenbergben ébredek. Aránylag fiatal város, mondja Stefan Rhein, a Luther-emlékhelyeket kezelő alapítvány ügyvezetője: első írásos emléke 1180-ból származik. Ablakom a sétálóutcára nyílik; nyílhatna akárhova, akkor is szinte magam előtt látom Luther Mártont, ahogy tekintélyt parancsoló méretével az általa alapított egyetem felé halad. A helyiek már előző este figyelmeztettek: vigyázzunk a Luther-lakomákkal, mert a névadó nagyon szeretett enni, ami meglátszott rajta, tessék csak megnézni az időskori portréit. Mindenesetre a róla elnevezett vacsora, a Luthermal (és a hozzá felszolgált, erős Luther Bier) valóban nehezíti a gyomrot, a kultúrturista legalább elalvás helyett késő este is a templomok között kószál. A fakaput persze vasra cserélték, nehogy az új idők új reformátora egyszer új iratot szegezzen rá. A Luther-ház ma a világörökség része, a helyiek pedig csak egyszerűen Németország kulturális világítótornyaként emlegetik. Luther, a nemzeti hős, a német írásbeliség atyja 1508-tól 1546-ban bekövetkezett haláláig élt itt. A csaknem 1800 négyzetméteren berendezett Luther-múzeumban Martin Treu Luther-szakértő vezetésével tekintjük meg ötszáz éves, eredeti bútorait, kéziratait és Lucas Cranach híres műveit (ha épp nem Drezdában vannak a nagy Cranach-tárlaton). Cranach, a festő több házat is birtokolt a városban, s éppúgy Wittenberg kultúrtörténetének része, mint Luther vagy Melanchton (a reformátor Philipp Melanchton közreműködésével emelte az európai szellemi élet központjává a wittenbergi egyetemet).

Bauhausban ébredni egészen más, mint a wittenbergi főutcán. Luther szelleme helyett az ember a nővért várja, mert az épület belülről semmiben sem különbözik egy hazai kórháztól, ráadásul kábé negyven fok van a szobákban, hála a méteres üvegablakoknak. Szóval első blikkre csalódás. Másodikra még inkább. Paul Klee, Moholy-Nagy László nyomait fürkésszük a dessaui Bauhausstrasséról nyíló Meisterhaussiedlungban. Már nem csodálkozunk, hogy Potsdam, Wittenberg után itt is az világörökségben sétálunk. Az épületeket, a gyűjteményt és az intézményben található tankollégiumot felügyelő Bauhaus Dessau Alapítvány képviselője, Werner Möller úr az irányzat felkent papjaként meghökkentő lelkesedéssel beszél a húszas– harmincas években létrehozott remekekről. Arra gondolok, milyen jól járna minden kultúrkincset kezelő intézmény, ha ilyen elhivatott, fanatikus munkatársai volnának. Hála neki(k) is, a stílus most Pestre tart, néhány porosz Frigyes és wittenbergi Luther mellett jól megfér majd egy minimalista Bauhaus szék, Bauhaus ruha, Bauhaus cukortartó.

Halle. Frankesche Stiftungen. A hallei alapítvány neve August Hermann Franckéra utal, aki a városnak majdnem ugyanazt jelenti, amit Luther Wittenbergnek: az 1663-ban született lutheránus teológus megvilágosodása után a hallei pietizmus alapítójaként vált híressé. Nem csak irányzatot alapított, árvaházat is. Mint azt Penelope Willard igazgató asszony mondja, a franckei árvaház a korabeli Európa árvaházainak példaképévé vélt, a buzgón vallásos, ám emberszerető Hermann Francke a szegények felkarolása és a fiatalok nevelése mellett kötelezte el magát. Árvaháza ma is áll, összekapcsolva a Luther Egyetem hallei karaival és a Francke-házban háromszáz esztendeje alapított néprajzi-természettudományos gyűjteménnyel; az épület kiállítótermeiben most időszaki kiállítás emlékezik meg a kor Indiába küldött protestáns misszionáriusairól. Hátul, a belső udvarban felbecsülhetetlen értékű történelmi könyvtár látogatható, amely kiindulási pontként szolgált a több száz éves hallei–magyar kapcsolatok felderítéséhez.

Lipcsében néprajzzal folytatjuk; az art deco formavilágát hangsúlyozó Grassi Múzeumban működik a Lipcsei Múzeum néprajzi, iparművészeti és hangszertörténeti részlege. S megint múzeumpedagógia: akár a potsdami kastélyparkban, itt is óvodások sertepertélnek körülöttünk, velük külön múzeumpedagógus foglalkozik, a néprajzi múzeum távol-keleti kunyhói és mongol jurtái között bujkálnak éppen, miközben a mongol rizspálinkát megfelelő szertartással körbekínáló vezetőnket, Ingo Nentwig Kelet-Ázsia-szakértőt hallgatjuk. A hangszerkiállítással a magyar Fontana Eszter, a gyűjtemény vezetője ismertet meg. Büszkén mutatja a világon sehol máshol nem látható, egyedi hangszercsodákat (köztük a firenzei Bartolomeo Cristofori, a csembaló és a zongora feltalálójának eredeti hangszereit), amelyek az instrumentális zene reformátoraiként egyszerűen megváltoztatták a zenéről való gondolkodást. Goethe és Bach szobrai között sétálunk a lipcsei estében, a házgyári blokkokba torkolló, ódon, macskaköves utcákon mégsem csodálkozom a Stasi Museum felirat láttán.

Gigantikus Marx-pofa néz be a buszba, amikor felrezzenek a pirosnál. No persze. Karl-Marx-Stadtba értünk. Chemnitzet 1953-ban „keresztelték” át Marx-várossá, 1990-ben a lakosság megkérdezésével döntöttek a régi név visszaállításáról. A várost a demokratikus köztársaság jól kipofozta, mint Kádárék Tatabányát, a gigantikus Marx-fej meg a rendszerváltók nyakán maradt. Persze nem ezért jöttünk ide, hanem a híres chemnitzi modern művészeti gyűjteményért. Chemnitztben alakult meg a fiatal művészek által a múlt század elején alapított „Brücke”, a Híd, és a város melletti Rottluf faluban született, a község nevét felvevő Karl Schmidt-Rottluf is. Átfogó gyűjteményes kiállításának a közepén állunk, Jörg Ivandic, a múzeum dalmát származású szóvivője arról mesél, hogy az 1884-ben született Schmidt-Rottluf élettörténete jól példázza a bornírt huszadik századot: a nácik kitiltották képeit a német múzeumokból, menekült a városból, később berlini műhelyét bombatalálat érte, majd a kommunizmusban újból nemkívánatos művész lett.
A lendületesen fejlődő ipara miatt a század elején Németország egyik leggazdagabb városának számító Chemnitz városatyáinak volt mit a közös tejbe aprítaniuk: néhány év alatt teleépítették a belvárost, a zöldövezetben pedig csodavillák sora nőtt ki a földből. Ilyen az art decós Villa Esche is: az Esche család rezidenciáját a belga Henry van de Velde tervezte.

Elbflorenz. Az északi Firenze, az Elba Firenzéje következik, azaz következne, ha eredeti bájából maradt volna valami. Az a hamvazószerda a második világháború végén szinte nyomtalanul törölte el a föld színéről a szépséges Drezdát, ami akkor maradt, csak rom volt és csontpor. A romokat a méltán híres kommunista városépítészet ledózerolta, a mai tágas terek és sugárutak, ormótlan betontömbök pöffeszkedve takarták el a Frauenkirche kőkupacát. Ma Drezda újra áll. No nem a régi, nem az Elbflorenz, mégis ide vezetnek a német magaskultúra gyökerei, és itt ér véget az utunk is. Áll a Frauenkirche is, lenyűgöző méretei mellett eltörpül az ember, s amikor az Abendmal végén tuttiban szólal meg az orgona, összerezzen a lélek.
Martin Roth, a drezdai állami művészeti gyűjtemény főigazgatója a Rezidenzben a pesti kiállítás fogadtatását találgatja, az elmúlt évek sztárkiállításai előtt kígyózó sorokból kiindulva szorgalmasan bólogatva biztosítjuk a sikerről. Az Elba bal partján álló Zwingerben később órákon át nézzük a Cranach (apa és fia) -kiállítást, és még hátravan a Német Higiéniamúzeum, amely az embert a biológiai-társadalmi-kulturális viszonyrendszerben tárgyalja. Christoph Wingender sajtófelelős végigvezet a múzeum állandó és időszaki tárlatain, megdöbbentő, hogy a prűdnek hitt németek milyen nyíltan foglalkoznak a születés-kapcsolatalakítás-szexualitás kérdéseivel…
Ülünk este az Elba-parton, az aranyangyalokat nézzük, amelyekről a szőnyegbombázás után azok a torokszorongató képek készültek, s a Frauenkirche, a Semper Oper, a Residenz és a Zwinger sziluettjeit, autók dudálnak közben köröttünk, Argentína kiesett, a németek a fellegekben járnak – még nem tudják, s mi sem sejtjük, hogy nemsokára gyászolni fognak –, aztán eljönnek hozzánk, hogy ennek a gigantikus kultúrkincsnek néhány szilánkját Luthertől a Bauhausig a magyar kultúrbarátok előtt is felvillantsák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.