Nagy gépeket is fogadhatna a mezőkövesdi repülőtér

Mezőkövesd önkormányzata szinte minden fejlesztési lehetőséget kihasznál a tizennyolcezer lelkes város lakosságáért, ám egyelőre úgy tűnik, az egykor Klementína nevű nagybirtokon az ötvenes évek elején kialakított, majd a Varsói Szerződés légi támaszpontjaként használt hatszázötvenhét hektáros repülőtér teljes körű használata még sokáig várat magára. A dél-borsodi város terjedelmes tanulmánytervet készíttetett az objektum hasznosíthatóságának céljából, s Tállai András polgármester egy korábbi nyilatkozatában úgy fogalmazott: a repülőtér Északkelet-Magyarország egyik legjobb adottságú légikikötője lehetne, viszont a fejlesztés csakis a térség meghatározó városainak összefogásával, illetve kormányzati támogatással oldható meg.

Tolcsvai L. László
2006. 07. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban repülőnapot rendeztek Klementínán, az eseményen részt vevő pilóták úgy fogalmaztak: kár lenne hagyni, hogy ez a repülőtér mindössze szórakoztatóközpont maradjon. A térség regionális fejlesztési tanácsa és a szaktárca egyaránt a fejlesztés mellett tört lándzsát.
Mezőkövesd olyan kitűnő természeti adottságokkal rendelkezik, amelyek kihasználása nemzeti érdek – fogalmazott korábban Tállai András polgármester –, az önkormányzat által vállalt fejlesztési kötelezettségek tárháza azonban roppant sokrétű. Fellendült az idegenforgalom, hiszen a főleg mozgásszervi betegségek kezelésére alkalmas gyógyászati központ, a Zsóry fürdő, illetve a hozzá tartozó egészségügyi centrum népszerűségére immár végképp nem lehet panasz. Az Európa-szerte közkedvelt fürdő és strand mellett persze számos egyéb különlegességgel ismerkedhetnek meg Mezőkövesd vendégei, ugyanakkor a polgármester az egykori Klementínát, a most majdnem kihalt repülőteret szeretné feléleszteni.
Évekig legenda keringett a repülőtér titkos föld alatti objektumainak működéséről, noha a rendszerváltás után mindenki megtudhatta: szó sincs rejtélyről, ám a felismerés nem csökkenti a bázis jelentőségét. A polgármester hoszszú évek óta dolgozik a lehetőségek feltárásán, munkatársai pedig terjedelmes tanulmánytervet készítettek a megvalósítást illetően. A hatalmas ráfordítási összegre való tekintettel Tállai András regionális projekt megvalósítására számít Mezőkövesd, Mezőkeresztes, Miskolc, Eger, valamint Borsod megye szerepvállalásával.
A repülőtér bár háromezer-nyolcszáz méter hosszú, nyolcvan méter széles kifutópályával, tankolóhellyel, megfelelő számú guruló- és úgynevezett nyűgözőhellyel rendelkezik, mégis nehéz feladat a tanulmányterv megvalósítása. A földrajzi elhelyezkedés meghatározó, márpedig nem túl nagy távolságon belül három repülőtér is működik. Egyik a budapesti Ferihegy, másik a debreceni, harmadik a kassai nemzetközi légikikötő, s úgy tűnik, a tények ismeretében eddig nem volt túl nagy kormányzati ambíció a mezőkövesdi objektum fejlesztésére. Mindazonáltal előny, hogy az M3-as autópálya a repülőtér mellett fekszik, s Miskolc, Eger, Mezőkövesd, valamint a régió többi települése komoly hasznot húzhatna a hatalmas terület hasznosításából.
Gyárfás Ildikó, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés elnöke kijelentette, a regionális fejlesztési tanács a legmesszebbmenőkig támogatja a repülőtérrel kapcsolatos tanulmányterv megvalósítását, s hozzátette: Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter szintén egyetért a mezőkövesdi hatalmas objektum fejlesztési koncepciójának elvével. A közgyűlés elnöke úgy fogalmazott: Tállai András, a város polgármestere és a dél-borsodi térség országgyűlési képviselője többször interpellált a még kissé elhanyagolt állapotban lévő légikikötő hasznosítása ügyében, s a parlamenti előterjesztések alapján nyilvánvalóvá vált, nincs ellentét a kormánypártok és az ellenzék között a sokmilliárdos beruházás fontosságát illetően. A II. Fejlesztési Terv tartalmazza majd a mezőkövesdi repülőtér fejlesztéséhez kötődő uniós pénzforrások előteremtésének lehetőségét, tehát ha nem is a közeljövőben, de néhány éven belül megépülhet az új légi bázis.
Kormos Dénes, a Borsod megyei önkormányzat alelnöke kijelentette: a számítások szerint vélhetően százmilliárdnál is nagyobb összegű projekt csakis összefogással valósítható meg. A napokban döntöttek arról, hogy negyvenmilliárdot terveznek hazai forrásokból a program megvalósítására. Az sem elhanyagolandó tényező, hogy a mezőkövesdi repülőtér Közép-Európa legnagyobb kifutópályájával rendelkezik. Az alelnök hangsúlyozta: az említett két várossal ellentétben a mezőkövesdi nyitott repülőtér: egyrészt központi helyen fekszik az északkeleti térségben, másrészt mellette húzódik az autópálya, miközben Mezőkövesd vasútállomása komoly személy- és teherforgalmat bonyolít le. Mint mondta, ezen a repülőtéren a világ legnagyobb gépei is landolhatnak, s talán ez a legfontosabb szempont, főleg a költségtakarékos teherszállítás tekintetében. Noha előrehaladott tárgyalások folynak a repülőtér-rekonstrukció ügyében, számos gyakorlati feladatot kell még megoldani. Egyik ilyen kötelezettség a terület teljes rehabilitációja, hiszen a rendszerváltás előtt környezetre ártalmas anyagok kerültek a talajba, amelyeket csak jelentős anyagi ráfordítással lehet eltávolítani. Másik a tulajdonjog tisztázásának témája, de Kormos Dénes úgy véli, ezzel nem lesz különösebb gond.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.