Olümposz

Csontos János
2006. 07. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az antik istenek szent hegyén, a majd’ háromezer méteres csúcs közelében a legrekkenőbb nyárban is megmarad csíkokban a hó. A sziklák és kanyonok uralta természet zord és fenséges, a többi pedig már Odüsszeusz leleményes népének a dolga: hozzáteszik a mészkőhöz meg a mítoszhoz, ami idegenforgalmi szempontból hozzátehető. Odafenn a Sztavrosz-menedékházból megmutatják az orom alatt Zeusz gigantikus trónszékét; odalenn, a völgyhasítékban meg Zeusz patak vájta fürdőkádját – s csöppet sem látszik zavarni őket a szembeszökően más léptékű ülepméret. A természetes kádhoz több kilométernyi betonösvényt építettek a hegy lankáira kapaszkodó Litohoro városától, hogy a strandpapucsos turista is osztozhassék az istenadta kultúrélményben. S amikor az idegen rákérdez a járda alól hallható csobogásra, szemrebbenés nélkül mondják: ha már egyszer betonoztunk, egyúttal alácsempésztük a város ivóvízellátását megoldó vezetéket is. Magyar ember persze sejti, hogy mindez fordítva eshetett ebben az édesvízben szegény országban: előbb volt a ciszterna, s annak a tetejét nevezték ki turistasétánynak…
Az Olümposzról letekintve mindenesetre megérti az ember, hogy a görög mitológiában Kronosz fiai miért épp három részre osztották fel a világot. A szárazföld, amelynek uralmát a villámos Zeusz tartotta meg magának, kiválóan ellenőrizhető a magasból: a tengerparti lapály nyolc-tíz kilométernyi sávban éldegélő népe joggal hihette, hogy a fenti halandók a lenti halhatatlanok életének minden mozzanatába beletekinthetnek. Odébb pedig a nagy sós víz érzékelhetően egészen más kategória: nem csoda, ha a kezében háromágú villát szorongató Poszeidón meglehetős autonómiát vívott ki magának az Olümposztól is. A világ harmadik harmada pedig az egészséges lelkületű görög nép képzeletvilágában az élet fonákja és folytatása, a Hadész uralta alvilág.
Hellén földön – köszönhetően a szinte egyeduralkodó ortodoxiának is – a halálfelfogást sem a merev kontinentális véglegességtudat jellemzi. Litohoro szélén a temető márvány sírkövei csak öt-tíz évig szolgálnak, mielőtt porrá őrölnék őket. A két fényképet azonban, amely fiatalon és idősebb korában ábrázolja a megboldogultat, tengerészládára emlékeztető fadobozra mentik. Ez őrzi majd aztán a sírokból exhumált csontokat, amiket az erre szakosodott mesterek vörösborban mosnak meg, a koponyát pedig kóccal ki is bélelik, mielőtt a kegyeleti ládákat befogadó kriptaépületben helyeznék el őket. Itt még úgy ötven évig pihennek, mielőtt lekerülnének az alagsorba. Ettől fogva sorsuk Hadész homályába vész, ám a temetkezési szokást firtató kérdésre a gyászoló görög néni döbben meg: „Maguk képesek örök időkre a földben hagyni a halottaikat?”
A kultúrák tobzódásában persze aligha véletlen, hogy az olümposzi főistenekből éppúgy tizenkettő van, mint Krisztus apostolaiból. A XXI. század politikával fertőzött embere pedig hajlamos afféle kormánykabinetnek tekinteni a szent hegy isteni populációját, ahol Zeusz a miniszterelnök, Poszeidón a tengerészeti, Arész a hadügyminiszter. Héphaisztoszé az ipari, Hermészé a kereskedelmi s az esztétikumcentrikus Aphroditéé a kultusztárca. Hadész a kegyeleti bizottmány elnöke, Héra a házelnök, Hespia a családügyi biztos. Külügyminiszter nincs, mert a görög világon túl nincs civilizált élet. Ebben az ógörög világrend hasonlít a mi kormányzati szisztémánkhoz: itt is, ott is súlytalan a külügyi tárca. S nem hallgatható el a másik nyilvánvaló párhuzam sem: Zeusz is puccsal lett főisten, miután atyját, Kronoszt letaszította az Olümposzról…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.