Problémákkal küzdő légi gigászok

Szeptemberben lesz öt éve, hogy az Egyesült Államok elleni terrortámadásokkal súlyos csapást szenvedett el a légi forgalom és vele a globalizációnak kiszolgáltatott, ám annak eszközéül is szolgáló repülőgépipar. Az ágazat legrangosabb seregszemléjén, az angliai Farnborough-ban zajló kiállításon tapasztaltak alapján immár aligha férhet kétség ahhoz, hogy 2001. szeptember 11-e sokkja a biztos növekedés útján átmeneti döccenő volt csupán.

2006. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az utóbbi években sokan megkondították a lélekharangot felette, a héten ismét megrendezték a farnborough-i repülőkiállítást, ismét randevút adtak egymásnak a repülőgépipar képviselői a Londonhoz közeli, dicsőbb napokat látott repülőtéren. Az olcsó légitársaságok térhódítása, az ázsiai tömegek utazási igénye évről évre növekvő forgalmat hoz a néhány nagyvállalatba koncentrálódott repülőgépgyártók és ezernyi specializált beszállítóik számára, a hangulat optimista, nyoma sincs már az elmúlt évek borongós hangulatának. A derült égbolton „csak” az ágazatra mindig is jellemző „sötét fellegek” úszkálnak, úgymint a technológiai kockázatból eredő kínos meglepetések, a fejlesztési költség- és időkeretek túllépése vagy a tarthatatlannak bizonyuló szállítási időpontok.
Míg a kiállítás máskor a két gigász, az európai Airbus és az amerikai Boeing eladási versenyétől és az állami szubvenciók mértékét firtató kölcsönös vádaskodásoktól hangos, idén mindenki elvan a saját problémájával. Az Airbus jóformán töretlen, harmincéves menetelésének első igazán súlyos válságát éli, mely az A380-as, akár 800 személyt befogadni képes óriás utasszállító szolgálatba állásának tizenkét hónapos késlekedését kíséri. Amellett, hogy az utasok kényelmét szolgáló rendszerekkel és részegységekkel technikai problémák adódtak, lassú az összeszerelés, s a különböző megrendelők által igényelt belső konfigurációk zökkenőmentes megvalósítása jóval több időt igényel a tervezettnél, kiderült az is, hogy a cég pénzügyi értelemben bizony könnyen sebezhető, s súlyos kételyek merülhetnek fel a vezetés munkamódszereivel és etikai normáival szemben is. A várakozni kényszerülő légitársaságoknak járó késedelmi díjak a tulajdonosok közbelépését is megkívánták, így ma már egy újabb francia–német vezetőpáros keresi a kiutat a szorult helyzetből. Hogy a dolguk ne legyen könnyű, a kisebb, de kicsinek nem mondható 250–300 üléses kategóriában korábban útnak indított A350-es családot is felül kellett vizsgálni, technológiai problémákra tekintettel éppúgy, mint a Boeing 787-es „álomgépe” által túl magasra helyezett mércét figyelembe véve.
A Boeingnak – bár jelenleg messze nem küzd olyan problémákkal, mint riválisa – szintén megvan a maga baja. Az említett Dreamliner egyik kulcsfontosságú – súlycsökkentéssel kecsegtető – technológiája, a műanyagokból készült törzs egyelőre nem akar „beérni”, ami akár jelentős késedelemhez vezethet. A cég számára vigasztalást a lassan negyvenéves 747-es Jumbo konstrukciójának felfrissítésében rejlő lehetőség nyújthat: a megnövelt méretű és hatótávolságú, illetve gazdaságosabbnak ígérkező változat – különösen az A380-as kudarca esetén – nagyot arathat a nagyméretű gépek piacán. Reagálva az Airbus óriásgép méretét érő kritikákra a Boeing „megfelelően nagy” gépként reklámozza készülő új Jumbóját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.