Tehenek és emberek

Tóth Szabolcs Töhötöm
2006. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor főpolgármester ismét azt akarja elhitetni velünk, hogy mucsaiak vagyunk. Szerinte ugyanis a világ összes nagyvárosában derűs érdeklődéssel fogadták eddig azt az installációt, amely több tucat, esetenként több száz festett műanyag tehenet szabadított a világvárosokra. Ez alól csak mi, magyarok, unintelligens budapestiek lennénk kivételek, akik ahelyett, hogy megbecsülnék városvezetőnk törekvését, miszerint a műanyag bocik behívása révén emelje e világvárosok sorába Budapestet, inkább mérgelődünk, törünk-zúzunk, és barbárok módjára átszállítjuk az egyik tehenet a liberálisok sátra elé.
Merthogy hétfőről keddre virradóra a fiatal építészekből álló Deminem csoport tagjai, megelégelve az análisan inzultált kék műanyag tehén látványát a bazilika előtt, „interaktív térkritikát gyakorolva”, csendben áthelyezték az alkotást Demszky pártjának cseppet sem nagyvárosias jurtája elé.
Az eset azonban, bárhogy próbálja is ezt elhallgatni a főpolgármester, egyáltalán nem egyedi. Hasonló „atrocitások” kísérték a Cowparade nevű szobortárlatot a világon majd mindenütt (hiszen ilyet már több mint 50 városban csodálhatott meg eddig a nagyérdemű). Svédországban például a magukat Stockholmi Militáns Graffitiművészeknek nevező társaság álarcos tagjai ejtettek túszul egy ilyen tehenet, és fúrókkal felszerelkezve követelték: hivatalosan nyilvánítsák ki a szervezők, hogy a színesre mázolt plasztik böcce „nem művészet”, különben elpusztítják a szobrot. Prágában a tehéninvázió némi politikai felhangot kapott, miután az egyik utcába szovjet tankot mintázó tehén került: az 1968 örökségére érzékeny városban az alkotást helyi diákok nemes egyszerűséggel a legközelebbi szökőkútba borították. Következett a budapesti happening, amely – belátható – a tiltakozásnak igen szerény és visszafogott módjával élt. Meglepő ezek után a liberális média reakciója, amely vandalizmusról beszél, és jó előre elkönyvelte, hogy a tehén elszállítói vallási türelmetlenségtől és politikai meggyőződésüktől indíttatva cselekedtek.
Pedig egyre nyilvánvalóbb, nem ez, illetve nem egészen ez volt a helyzet. Paul Johnson konzervatív brit történész néhány éve terjedelmes művészettörténettel lepte meg olvasóit, amely kicsit másként közelítette meg e több ezer éves kaland históriáját, mint a ma kánonként elfogadott kritikai szemlélet. Nincs itt hely kifejteni a több mint ezer oldalas könyv lényegét, elég talán, ha Johnson a XX. századi művészettel kapcsolatos egyik érdekes megállapítását idézzük. A gondolkodó szerint Picassótól kezdve nyer teljes létjogosultságot az a művészeti forma, amelyet Johnson „divatművészetként” határoz meg, szemben a szépművészettel. Johnson azt állítja: a divatművészetben az újdonság és a mesterségbeli tudás egyensúlya felborul ez előbbi javára: az újítás, az invenció válik elsődlegessé, ami önmagában egyáltalán nem értéktelen, de mindenképpen másfajta értéket teremt. Ezzel együtt az állandó megújulás szükségességét, ami végső soron azt eredményezi, hogy nehezen születnek a történelmi kor kontextusát meghaladó, avagy túlélő alkotások. Ez a felosztás azért elegáns, mert nem tagadja meg a „művészet” szó használatának létjogosultságát az ötletre építő alkotásoktól: nem azt mondja, hogy mindez „nem művészet” (ahogy a svéd csoport követelte volt), csupán annyit, hogy ez „nem szépművészet”.
Látnunk kell, hogy a modern nyugati gondolkodásban egyre inkább érezhető az az ellenlökés, ami a XX. század megannyi izmusával szemben valamiféle visszatérést, az új, a provokációra építő alkotások helyett ismét a szépművészet előtérbe helyezését követeli. Ezeknek a szellemi áramlatoknak a tagadása történik, ha a Deminem csoport akcióját pusztán politikai-vallási akcióként próbáljuk meg értelmezni. Ennél ugyanis sokkal többről van szó: maguk a performance kiötlői és „előadói” is határozottan tiltakoztak, hogy cselekedetüket ebben a kontextusban értelmezzük. A csoport Magyar Nemzetnek nyilatkozó tagja egyenesen azt állította: semmi bajuk magával a Cowparade-dal, sőt láttak véleményük szerint ötletes alkotásokat is. Ugyanakkor erősen megkérdőjelezik, hogy a mai ember a művészettől legfőképpen a provokációt várná el.
Ha az eseményekre így tekintünk, rögtön szembetűnik annak a törekvésnek az álságossága, amely az eseményt igyekszik a napi politika szintjén meghatározni. Az nem tagadható, hogy a bazilika előtt felállított tehén ügyének vannak ilyen felhangjai. Az is világos, hogy a kérdéses teret szakrálisként megélő vallásközösség tagjai erősen sérelmezték az ebbe a térbe való provokatív behatolást. Ugyanakkor a Deminem akciója mindezeken túlmutat. Az a tény, hogy Demszky Gábor főpolgármester a tehénelszállítás másnapján erős politikai üzenetet fogalmazott meg az akcióval kapcsolatosan, viszont azt sejteti: nem az akciócsoport, hanem a liberális városvezetés képtelen meghaladni az ügy politikai kereteit. Hogy úgy mondjam: maguk igazolták azt a korábban csak kávéházakban és sörözőkben terjedő feltételezést, miszerint a szobor elhelyezését a városvezetés politikai üzenetnek szánta. Hiszen láthatólag az egész eseménysor értelmezése kapcsán nem voltak képesek ettől az előítéletüktől elszakadni. Pedig a Cowparade nemzetközi botránysorozatából felsorolt események jól mutatják: a tiltakozás okai összetettek és számosak. Avagy a svéd graffiticsoport happeningjét is a katolikus egyház rovására írnák Demszkyék?
A másik önellentmondás maguknak a szervezőknek a felháborodása: a Cowparade ugyanis nehezen értelmezhető a performance aktusa nélkül, így körülményes magyarázatot találni arra, milyen alapon bírálnak egy erre szintén performance keretében adott állásfoglalást. (Természetesen a tehén megrongálása jogosan háborította fel az alkotókat, ez ügyben azonban le kell szögeznünk: nem a Deminem csoport követte el ezt az atrocitást, elmondásuk szerint a vandalizmus nem volt céljuk, hiszen ez az akció üzenetével ellentétes lett volna.) Érthető a zavar, hiszen ez idáig a sajtójelentések arról tudósítottak, hogy a budapestieknek mennyire tetszenek a tehenek – jóllehet az erről szóló tudósításokban erre semmiféle felmérést nem idéztek.
Merthogy nincs ilyen felmérés. És mert láthatólag a budapestiek egy része ízlésterrornak éli meg a köztereken feltűnő tehéncsordát. Amolyan mucsaiságnak a polgári miliőben. A városvezetés korlátolt reakciójának persze a kultúrháború szításán túl van egy sokkal kézzelfoghatóbb politikai aktualitása. Ez pedig az őszi helyhatósági választás, ahol Demszky Gábor ismét szeretné megméretni magát. Kétségbeesett törekvéseket látunk arra, hogy a megfáradt városvezető a „sokszínű” Budapest atyjaként pozicionálja magát erre a választásra (segéderői például kihívóját, Tarlós Istvánt máris a Sziget-fesztivál körüli bonyodalmak ügyében próbálják sarokba szorítani).
Demszky kampánystábja azonban igen veszélyes vizekre evez ezzel: ahogy egyre többeknek van elegük a provokatív céllal (és gyakran közpénzből) megvalósuló műalkotásokból, egyre több budapesti érzi úgy: Demszky tizenhat esztendős regnálása önmagában is provokáció. Provokáció az élhető főváros ellen, a normális életvezetést lehetővé tevő, rendezett, polgári viszonyok ellenében. Márpedig olyan helyzetben, amelyben általános benyomássá vált az az érzület, hogy Budapesten káosz uralkodik, igencsak erős ellenfél az, aki a rend üzenetével fog kampányába belekezdeni.
Demszky Gáborék, úgy tűnik, vesztüket érzik, de nem előre menekülnek: a Cowparade-ügy átpolitizálásával ismét rossz lóra, akarom mondani: rossz tehénre tettek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.