Veszélybe kerül a hivatalok pártsemlegessége

A 2006 áprilisában újraválasztott szocialista–liberális kormány régi-új vezetője bejelentette, hogy soha nem látott horderejű reformokat tervez a magyar közigazgatásban. Ennek egyik első lépéseként egy új törvény elfogadásával (2006. évi LVII. tv. a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról) felszámolta a közigazgatás intézményeiben tevékenykedő köztisztviselői apparátus politikai pártoktól való függetlenségének intézményi garanciáit – összegzi tanulmányában a Budapest Analyses elemzőközpont.

Munkatársunktól
2006. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon az 1990-es szabad választások eredményeként létrejött, piacgazdaságra épülő demokratikus jogállam számolta fel a megelőző évtizedek egypárti diktatúrája által kialakított rendszert, amely a közigazgatásban és különösen a központi államigazgatásban, a minisztériumokban és a fegyveres testületekben szigorú párthűséghez kötötte az alkalmazást és a hivatali előmenetelt. A minisztériumok dolgozói átlagosan kilencven százalékban az egyetlen – kommunista – párt tagjai voltak. A rendszerváltás után hivatalba lépett kormány és parlament ezzel a gyakorlattal igyekezett szakítani, egyszersmind arra tett kísérletet, hogy megteremtse a parlamentáris demokráciában természetes politikai váltógazdálkodás hátterében a folyamatosan, pártsemleges módon, szakmai szempontok szerint működő köztisztviselői apparátust. A köztisztviselők jogállásáról 1992-ben elfogadott törvény a preambulumában rögzítette: „A társadalom közmegbecsülését élvező, demokratikus közigazgatás feltétele, hogy a közügyeket politikasemleges, törvényesen működő, korszerű szakmai ismeretekkel rendelkező, pártatlan köztisztviselők intézzék.”
Ezzel párhuzamosan a minisztériumi struktúrákban kialakult a demokratikus jogállamokban megszokott felosztás: a minisztérium politikai vezetése mellett, amelyet a miniszter és a politikai államtitkár alkotott, a tárca hivatali apparátusának csúcsán a köztisztviselőként kezelt közigazgatási államtitkár állt, majd a hivatali hierarchiában lefelé haladva következtek a helyettes államtitkárok és a főosztályvezetők.
Az országonként különböző elnevezésektől eltekintve, lényegében ugyanezzel a struktúrával találkozhatunk bármelyik EU-tagállam minisztériumaiban. A Budapest Analyses elemzőközpont tanulmánya megállapítja: Az állam vezető tisztségviselőiről szóló és most hatályon kívül helyezett szabályozás kikötötte, hogy „a közigazgatási és a helyettes államtitkár nem folytathat olyan tevékenységet, amely a pártatlan, befolyástól mentes működését veszélyeztetné”. A hivatali apparátus szakszerű, pártérdekektől mentes működtetése, a döntés-előkészítésben a szakmai szempontok érvényre juttatása és a döntések magas szakmai színvonalon való végrehajtása, valamint a közigazgatás folyamatos, kormányzati ciklustól függetlenül zökkenőmentes működése csak úgy lehetséges, ha a kormányzati hivatalok vezetésében a politikai és a szakmai vezető réteg elválik egymástól.
Noha a politika eddig is igyekezett befolyását minél jobban kiterjeszteni a közigazgatásra, és a pártállam időszakából lényegében csonkítatlanul átmenekített tisztviselői kar többé-kevésbé sikeresen akadályozta meg, hogy a rendszerváltás után érkezett friss erők komoly és tartós karriert futhassanak be a közhivatalokban, az új szabályozás a politikamentes közigazgatás illúzióját is megszünteti.
A frissen elfogadott jogszabály értelmében a közigazgatási államtitkári poszt megszűnik, a minisztereket a jövőben csak egy államtitkár helyettesíti, ő felügyeli a mostantól szakállamtitkároknak nevezett helyettes államtitkárokat. Valamennyiük „feladata alapvetően politikai jellegű” és megbízatásuk az adott kormány megbízatásának megszűntével véget ér. A politikus szakállamtitkárok alatt a hierarchiában már csak a főosztályvezetők következnek, a köztisztviselői karrier lehetséges csúcsa tehát ez lesz a jövőben. Akár gyakorló politikusok kerülnek a szakállamtitkári székekbe, akár az eddigi, alapvetően a hivatali apparátusból kijelölt helyettes államtitkárokból válik most egy döntéssel politikai kinevezett, a hivatali, szakmai kérdésekben való pártsemleges eljárás mindenképpen veszélybe kerül.
A változás nehézségeket okozhat továbbá a nemzetközi szakmai egyeztetésben, ami egy EU- és NATO-tagállamban fontos eleme a döntés-előkészítésnek. Még nem tudni, ez a lépés milyen hatással lesz a teljes közigazgatási apparátus eddig megkövetelt pártsemleges munkavégzésére. Hiszen a munkáltatói jogkör gyakorlója a szakállamtitkár lesz, s mivel ő alapvetően politikai feladatot hajt majd végre, kérdés, hogy a humán erőforrással való gazdálkodásban és a hivatali előmenetelben, a munka értékelésében és az elismerésben mekkora szerep jut majd a politikai szimpátiának és mennyi a szakmai felkészültségnek, rátermettségnek, a munkavégzés minőségének. Minden jel arra mutat, hogy ismét visszatérünk az 1980-as évek világába, amikor a párt központi hivatalából irányították a minisztériumokat, és a pártonkívüliek nem reménykedhettek a hivatali ranglétrán való előrelépésben.
Az államigazgatás átpolitizálása hátrányosan befolyásolja az igazgatási apparátus szakszerű munkavégzését. Intő jel, hogy ez a döntés a hagyományosan baloldali beállítottságú és a szocialista kormányokkal szoros kapcsolatokat ápoló szakszervezetek aggodalmát is kiváltotta, pedig ők az érdekvédelmet gyakran inkább jóléti-szórakoztatási funkcióként fogják fel. A köztisztviselői szakszervezet főtitkárának megfogalmazása szerint „a kormányprogram vádirat a közigazgatás ellen”. A küszöbönálló, nagyarányú létszámleépítés végrehajtásakor elválik, a pártbefolyás vagy a szakma lesz-e az erősebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.