Díszpinty vagy díszpolgár

Csontos János
2006. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg kell a szívnek szakadni. Günter Grass Nobel-díjas író „megindító részletekkel tűzdelt” levelet intézett szülővárosa, Gdansk díszpolgáraihoz, hogy mosdassa a szerecsent: miért jelentkezett tizenhét évesen Hitler katonai elitcsapatába, a koncentrációs táborokat is üzemeltető Waffen SS-be. A levél azt követően tétetett postára, hogy egy másik danzigi híresség, Lech Walesa úgy nyilatkozott: vissza kívánja adni Gdansk díszpolgári címét, ha Grass-szal kell osztoznia e kétes tisztességben. A német írónagyság vénségére feltárta ugyan az igazságot, de ezt megtehette volna huszonhét, harminchét, negyvenhét, ötvenhét vagy hatvanhét évesen is. Nem tette meg; s a gyanúm szerint most is csak azért, hogy ne posztumusz derüljön ki róla a kínos ifjúkori botlás. Így vitathatatlan remekíróként még befolyásolni tudta a recepciót, az orbitális élethazugságról szóló irodalmi diskurzust: regényes hatáselemként még a jelenlegi német pápát is beleszőtte a történelmi sztoriba, hogy az erkölcsi kisiklást némiképp tompítsa. A botrány ugyanis kifejezetten erkölcsi természetű: német és lengyel földön – ellentétben a hazai, végtelenül amorális miliővel – még van jelentősége az értelmiségi morálnak. Grass gondosan elhallgatott életkezdését ugyanis nem lehet egyszerű tinédzserkori pattanásként feltüntetni: a harcos baloldali nézeteket hangoztató író, aki biliborító önéletrajzi regényében úgy vall, hogy „nem éreztem taszítónak a kettős rúnabetűt a galléron”, húsz évvel ezelőtt még azért kárhoztatta Kohl akkori kancellárt meg Reagan akkori elnököt, mert olyan katonai temetőben koszorúztak, ahol SS-katonák is nyugszanak. Vagyis Grass vizet prédikált és bort ivott: amiért másokat bírált, azt magának megbocsátotta.
S itt el is érkeztünk az európai (s bennük a hazai) balliberális elitek legelviselhetetlenebb vonásához, a kettős mércéhez. Megfellebbezhetetlenül kinyilatkoztatják, mi az erkölcsös és helyes, de mindezt magukra nézve nem tartják követendőnek. Különbséget tesznek diktatúra és diktatúra között: a nácizmus és fasizmus rossz, a kommunizmus viszont – amely közelebb áll hozzájuk – eredetileg jót akart, csak félresiklott. A „jobboldalhoz” kötik a faji megkülönböztetésen alapuló népirtást, holott a „baloldal” legalább annyi soviniszta, sőt antiszemita vonást mutatott a XX. században, ám azt sikerült elfedni a haladónak beállított osztályharc másfajta megkülönböztetést hirdető kategóriájával. Ez a baloldal egyszerűen elhallgatta a történelemből a Lengyelországot felosztó Molotov–Ribbentrop-paktumot, amely világosan bizonyította, hogy kommunizmus és fasizmus jegyesek – az 1945 utáni legendárium pedig olyan „erkölcsi tekintélyekre” alapozta a német kollektív bűnösség posztulátumát, mint például Günter Grass, akiben együtt élt az árnyalt szépíró és a doktriner politikai megmondóember.
A Grass-botrány ezen a fekete-fehér világképen ejtett súlyos sebet – ezzel magyarázható a hazai balliberális elit zavarodottsága is. A németországi erkölcsi viták csak megszűrve jutnak el hozzánk: Grass mellett megingott például a Frankfurter Allgemeine Zeitung etikai hitele is, miután kiderült, hogy könyvpromóciós meggondolásokból fél éve visszatartották a Grass múltjáról megszerzett információt. A magyar balsajtó azt hangsúlyozza, hogy az eset miatt nem csökkent Grass németországi népszerűsége – mintha ez bármit is változtatna az erkölcsi bukáson. A hazai mainstream média azonban joggal tarthat attól, hogy ennek az ügynek a hullámverése Budapestet is elérheti; s nemcsak azért, mert a holdudvar írói évtizedek óta a német anyahajóhoz kötötték a sajkájukat.
Ha Such György bizonytalan legitimitású rádióelnök – aki szerint a kabaré nem politikai műsor, ezért nem is hallgatja – a meghirdetett kiegyensúlyozottság jegyében megvizsgálná, kit kérdezett meg legutóbbi adásában a 16 Óra című háttérműsor a Grass-ügyben, ezekbe a nevekbe ütközne: Konrád György, Fejtő Ferenc, Győri László. Egyikük sem vádolható jobboldali elhajlással, miközben az afférról feltehetőleg mondjuk Csoóri Sándornak vagy Gyurkovics Tibornak is lettek volna gondolatai. Győriről kiderült, hogy már lefordította a Grass-könyvet, tehát rádiós létére ő is hónapokig visszatartotta az információt. (A könyvkiadói érdekhez való lojalitása felülírta az újságírói ethoszt.) Konrád, akit a nácizmus elleni könyörtelen küzdelem egyik szószólójaként ismerhettünk meg, hirtelen a krisztusi megbocsátás hangján szólal meg: ne ítélj, hogy ne ítéltessél. (Ettől függetlenül még ő is tartozik azzal a korántsem érdektelen önéletrajzi részlettel, hogy miként adta fel saját sógorát a kádári titkosszolgálatnak. Nyilván erre is vonatkozhat a finomítás: kicsit azért ítélhetünk, ha tudjuk, hogy mi magunk nem ítéltethetünk.) Nádas Pétert citálja, aki következetesen hibának tartja a Waffen SS-be való belépést és annak elhallgatását is – holott a kettő között világos a különbség: az első – hiba; a második – bűn. A konrádi általánosítás szerint korunk hülyeségeivel szemben senki sem immúnis, és ezt akár töredelmes önkritikának is vehetnénk (lásd: a Rádió utcai és a zámolyi romák körüli balliberális hisztéria, akiknek a sorsát azóta nem követik); de az már egyenesen cinizmus, hogy „akit nem csaptak még be különféle korszerű sztereotípiák, az emelje fel két ujját”. (Miért pont kettőt?) Ez az erkölcs már nem a megkövezendő asszonyt megmentő Krisztus erkölcse – ez a teljes erkölcsi relativizmus, a morális nihil: tagadása mindannak, amit eleddig fennen hirdettek. Szomorúság, irónia és önirónia helyett tehát indokolt az önkritika a kettős mérce miatt: amikor ők hirdetnek ítéletet, akkor létezik erkölcs; amikor őket ítélik meg, akkor nem.
Fejtő Ferenc még súlyosabb eset, hiszen ő már nem is érti az egész skandalumot. Mindez magyarázható volna hajlott korával is, de akkor nem volna muszáj erkölcsi ítéleteket mondania, Gyurcsány mellett kampányolgatnia, Orbánt szidalmaznia, a mélyrepülést folytató Népszavában tiszteletbeli főszerkesztőséget vállalnia. Fejtő úgy látja, hogy az ügy nem ügy, hiszen Grasst kamaszként sorozták be a Waffen SS-be; önként ugyanis eredetileg romantikus ifjúként tengeralattjáróra (a Magyar Rádió internetes honlapja szerint: „aluljáróra”) jelentkezett. A tiszteletbeli főszerkesztő nem érzékeli, hogy nem elsősorban az irodalmi életmű kérdőjeleződött meg (bár abban is sok mindent más fénytörésben látunk ezután), hanem a morális hitelesség. Fejtő szerint ha Grass ezzel diszkvalifikálja magát, akkor diszkvalifikálta magát az a sok százezer ember is, aki a náci vagy a vörös hadseregben teljesített szolgálatot. (Ennél alantasabb érvelést ritkán hallani. Mintha a vonatkozó milliók később mind megmondóemberekké váltak volna.) A baloldal párizsi idolja ráadásul a Grass-botrány kipattanásában is a jobboldal szerepét látja, amelynek törekvései arra irányulnak, hogy bebizonyítsa: lám, a baloldal hazudik. Ez csakis úgy lehetséges, hogy a jobboldal visszaküldött az időben egy ügynököt a negyvenes évekbe, hogy beléptesse Grasst a Waffen SS-be; később meg egy másikat, hogy Grasst baloldali meggyőződésre térítse. A Fejtő-fóbia elhatalmasodása mindazonáltal egy haszonnal mindenképpen jár: nem szorul bizonyításra, hogy a baloldal minden helyzetben képes hazudni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.