Dráma az eltérített repülőn

Mindig is népszerűek voltak a „based on a true story” filmek, de ez most valahogyan más. Vagy mégsem. Egy film arról az eltérített, United 93-as repülőgépről, amely 2001. szeptember 11-én nem jutott el oda, ahová a terroristák szerették volna. Ebben nagy szerepe volt néhány utasnak, aki megpróbálta viszszaszerezni a gépet. Ám még akkor is, ha e nap volt a világtörténelem egyik legnagyobb terrortámadása, akkor is „csak” egy film, egy drámai katasztrófafilm. De legalább a jobbik fajtából.

Nedbál Miklós
2006. 08. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sötétség, egy arab fiatalember imát suttog. „Idő van”, mondja a másik, és elindulnak az általuk diktált végzet felé. Nem könnyű fába vágta a fejszéjét Paul Greengrass rendező, aki azt vállalta, hogy a szeptember 11-i eseményeket lényegében az egyik eltérített repülőgépen történteken keresztül mutatja be. A járművön történt tragédiát az alkotók hiteles forrásokhoz nyúlva, azaz az elhunyt utasok és a repülőgép személyzetének családtagjaihoz, a repülésirányítókhoz, a 9/11-es bizottság tagjaihoz fordulva igyekeztek minél alaposabban felfejteni. A többnyire ismeretlen színészek részletes jellemrajzot is kaptak a megformálandó emberekről.
A tragédiát egy az egyben követhetjük végig, szinte valós időben, kilencven percben. A készülődés, a reptéri forgatag, a búcsúzkodások képei: a „szereplők” még nem tudják, hogy örökre mondanak most búcsút. Ezt csak a terroristák és a nézők sejtik. Különleges, félelmetes érzés ez. Sok közeli, szinte elkapottnak tűnő kép egy átlagos indulásról, a pilóták, az utasok, a légikísérők párbeszédeiből, terveikről. Mi már tudjuk, mindezekből semmi sem valósul meg. Megrázó képsorok, párbeszédek ezek, ám néha mégis kicsit sok. Látszik, hogy erőteljes hatásra törekedtek az alkotók, s a határt nem könnyű megtalálni egy ilyen film esetében, a valóság és a fikció, az érzelem és a giccs között. Még inkább egy ilyen téma esetében. Az egyik rendkívüli érzékenységről – vagy már ez is giccs? – árulkodó snitt, amikor a kamera egy futó pillanatra kitekintve az éppen felszálló repülőgép ablakán át az ikertornyok csúcsát mutatja… A filmben szinte nincs megállás, folyamatosan, egyre gyorsabban kerülünk bele az őrületbe: hol a légiirányítók egyre nagyobb, növekvő káoszába – semmit nem tudnak tenni az ikertornyokba való becsapódás ellen, sőt erről is csak a CNN-ből értesülnek, se a United 93-as megmentéséért – hol a repülőgépen történő drámai eseményekbe. Erre egyébként úgy „csupán” egy óra elteltével kerül sor, ekkor kerítik a hatalmukba a gépet a terroristák. Nem meglepő módon az utolsó percek sikerültek a legdrámaibbra: a rohamra induló utasok kétségbeesetten támadnak a gyilkosokra, ám közben a gép orral lefelé zuhan a nagy feketeség felé. A United 93-as című alkotás sokkoló katasztrófafilm, azoknak ajánlva, akik ezen nap áldozatául estek. S tegyük hozzá, azoknak is, akik ennek következményeképpen haltak meg. Ártatlanul.
(A United 93-as, színes, feliratos angol–amerikai film, 90 perc. Rendezte: Paul Greengrass. Forgalmazza a UIP-Duna Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.