Holtában is valóságos

Ókovács Szilveszter
2006. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban hunyt el az énekesnő, aki az ötvenes éveket testesíti meg a vokális zenében: Elisabeth Schwarzkopf. A Jóisten hosszú élettel ajándékozta meg, kilencvenedik születésnapját tavaly még egészségben ünnepelhette – de az ő kivételes intelligenciája kellett ahhoz, hogy letűnt művészetére negyven hosszú éven át öniróniával tekinthessen. Egyáltalán: hogy enynyivel túlélhesse énekesi elmúlását.
A hatvanas évekre, a Mirella Freni- vagy Edith Mathis-típusú allround-énekesnők pályakezdésével egészen megváltozott a női operaéneklés stílusa. Ahogy az egészen egyéni Callas, úgy a német maníros stíl, a nyakra-főre alkalmazott csúszkálás, a nazalizálás, a hamiskás intonáció és az akár hangjegyenként más színben szóló hang képviselői számára sem maradt igazi jövő. Ami nekik maradt: az elavult eszközpark és a kondíció tartása bármi áron, és az aura kimódolt, tupírozott felhasználása az éneklés mellett, néha helyett. Schwarzkopf 1979-ig aktív maradt, dalesteket adott, érthető módon egyre mélyebb transzpozíciókban. Tehette, hisz fenséges megjelenése a különösen attraktív ifjúi hamv múltával is segítette, de még többet köszönhetett vele született nagyasszonyi kisugárzásának, s mégis, annak a közvetlenségnek, amely a vetélytárs dámáknak nem volt épp sajátjuk. No és Walter Leggének, aki cseppet sem mellékesen az EMI klasszikus szekciójának potentátja volt. S a férje – 1979-ben szó szerint bele is halt a szeretett és irányított feleség visszavonulásába.
Amitől Schwarzkopf neve maradandó szócikk és hangzó anyag, az fél tucat operaszerep és néhány Liederabend, amely a merész színfestést optimálisan kapcsolta össze a kifejezéssel, s közben a muzsikának sem mondott ellent. Wolf-dalok mellett Tábornagynéja vagy Grófnéja ezért kivételes élmény – Mimije pedig ezért nem az. El is ismerte: legtöbb felvételét hamisnak hallja, s ezen nincs mit szépíteni. Azonban míg az utódok többsége inkább akadémikus, mintaszerűn vibrált, támasztott vokalizálással foglalja el magát, ő elhitte a Leggével kikevert szuverén művészi igazságot, és ezt adta a színpadon. Drámát is, de dámát mindig.
Elisabeth Schwarzkopf szőke üdvöskének indult ’38-ban – egy operaszínpadra adaptált Dietrich? –, ám rétegzenék korszaknyi, korszakos alakja lett. Isten nyugosztalja – és ez a valóságos, finom portréfilm.
(A Self-Portrait – Elisabeth Schwarzkopf. EMI DVD, 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.