Megtizedelt mentőszolgálat

Azonnali hatállyal elbocsátják az Országos Mentőszolgálat dolgozóinak tíz százalékát, azaz 734 főt. Az egészségügyi miniszter szerint a létszámcsökkentés ellenére javul a szervezet hatékonysága, mert a rengeteg betegszállítás helyett a fő feladatra, a mentésre koncentrálnak majd. Mások szerint ez nem igaz, s egyszerű pénzelvonást, a betegszállítás privatizálását látják a háttérben. A mentőszolgálat főigazgatója tegnap benyújtotta lemondását.

2006. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mentőápolókat, gépkocsivezetőket és adminisztratív munkakörben dolgozókat érint elsősorban az elbocsátás, de várhatóan utcára kerülnek majd nyugdíjasok és próbaidősök is. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője meglepően reagált a hírre. Mint azt lapunknak elmondta: „Az intézkedés része annak a folyamatnak, amelynek végén az OMSZ elsősorban az alapfeladatára koncentráló, sürgősségi betegellátásért felelős, kisebb, de hatékony szervezetté alakul.” A változásokat vázolva közölte: a jövőben lényegesen kevesebb betegszállítást végeznek, s inkább a fő feladatra, a mentésre helyezik a hangsúlyt. Reményei szerint még inkább képesek lesznek tartani a 15 perces kivonulási időt, azaz a hívások még nagyobb részében negyedórán belül eljutnak a sürgős beteghez. – Szeretnénk elkerülni az olyan esetet, amely tavaly is megtörtént – szögezte le, s elmondta: egy temetőben játszó kisfiúra rádőlt egy sírkő, a mentő azonban csak ötven perc múlva érkezett az életveszélyes állapotban lévő gyermekhez, mert a körzet összes autója „foglalt” volt, többek között betegszállítást végzett. Pedig az alapító okirat szerint a betegszállítás nem alaptevékenység, csak a szabad kapacitás terhére végezhető – szögezte le.
*
Győrfi Pál elmondta: tavaly összesen 2,3 millió feladatot láttak el, s ennek több mint fele (1,245 millió) betegszállítás volt: otthonról vizsgálatra, illetve kórházból haza. Ezek az esetek nem igényelnek megkülönböztető jelzéssel ellátott, jól felszerelt mentőautót és jól képzett személyzetet.
A létszámleépítésről hamarosan megkezdik a tárgyalást az érdekképviseletekkel. Az intézkedés nem veszélyezteti a sürgősségi ellátást, s a betegszállítás is ingyenes marad a biztosítottaknak, csak éppen a feladat nagy részét az alternatív szolgáltatók végzik majd – szögezte le. Jelenleg 46 ilyen cég áll szerződésben az egészségbiztosítóval. Arra a kérdésre, hogy képesek-e a magánszolgáltatók lényegesen több beteget szállítani, a szóvivő úgy felelt: vége az ingyentaxizásnak. A betegeknek is be kell látniuk, hogy nagyon sok az indokolatlan fuvar, noha a jogszabály szerint a szolgáltatást csak azok vehetnék igénybe, akik más közlekedési eszközzel nem tudnak eljutni az ellátásig. Az orvosok is hibásak, hiszen sokszor indokolatlanul rendelnek szállítást – vélekedett Győrfi.
A mentőszolgálat belső hírlevelében az olvasható: az egészségügyi miniszter 2006. július 28-án az államháztartás hatékony működését elősegítő szervezeti átalakításról és az azokat megalapozó intézkedésekről szóló kormányhatározatban foglaltak előkészítése érdekében rendelte el az OMSZ létszámának csökkentését azonnali hatállyal.

A miniszter cáfol. Molnár Lajos egészségügyi miniszter mégis azt állította tegnap, hogy nincs összefüggés a kormányzati karcsúsítás és a mentőszolgálati elbocsátások között. Mint mondta, a szervezet feladatai változnak, csökken a betegszállítás. A leépítésből származó megtakarítást az OMSZ használhatja föl, így javulhat a fő tevékenység, azaz a mentés hatékonysága. Ősztől pedig a kórházaknak is finanszírozza az egészségbiztosító, hogy saját autóikkal szállítsák haza a betegeket. A mentőszolgálatnál „felszabaduló” autók egy részét ingyen vagy csekély térítés ellenében átadják a kórházaknak. Így helyben dönthetnek arról, hogy saját kocsival szállítanak-e haza egy beteget, vagy igénylik a magánszolgáltatók illetve az OMSZ közreműködését.

Meglepetés. Meglepte a hír Thoma Lajost, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnökét. Az érdekképviseletet ugyanis senki nem tájékoztatta a tervekről. Mint mondta: tegnap a mentőszolgálat hírleveléből, illetve az újságíróktól tudta meg, hogy a dolgozók tíz százalékát elbocsátják. Egyetlen hatástanulmányt sem látott arról, miként befolyásolja a tömeges létszámleépítés a betegszállítást és a mentést. Így nem tud véleményt mondani arról, képes lesz-e egyáltalán a mentőszolgálat a sürgős esetek ellátására. Hangsúlyozta: tavaly már félezer fővel csökkent a dolgozók létszáma, akkor a gazdasági, műszaki területről bocsátottak el sokakat, a mostani leépítés tehát biztosan érinti majd a kivonuló állományt. Kéri, hogy az érdekegyeztetésért felelős Kiss Péter kancelláriaminiszter adjon választ arra, miért maradt el az egyeztetés. Thoma szerint az intézkedés nem más, mint pénzügyi megszorítás.

Visszautasítás. A megfelelő betegszállítás feltétele a jó egészségügyi ellátásnak – mondta Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke. A szakképzett dolgozók elbocsátása biztosan nem szolgálja az OMSZ fejlesztését – szögezte le, s visszautasította azt az állítást, amely szerint az orvosok gyakran indokolatlanul rendelnek betegszállítást.

Takács távozik. Információink szerint tegnap benyújtotta lemondását az OMSZ főigazgatója, Takács Zoltán. Az érintett sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta a hírt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.