Szálló vendégek

Mennyire van felkészülve a világ egyik legfontosabb repülőtere az időjárási viszonyok változására? Hogyan működik sürgősségi esetben az amerikai egészségügyi rendszer? Néhány magyar floridai nyaralás helyett ezekkel a kérdésekkel szembesült az egykori elnökről, John F. Kennedyről elnevezett New York-i reptéren. Hazatérésük után lesz mit mesélniük.

2006. 08. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól indult a nyaralás, a Malév menetrend szerinti járata különösebb gond nélkül vitte el a háromfős társaságot New Yorkba. A magyar légitársaság járata újabban az épülő nyolcas terminálra érkezik a J. F. Kennedy repülőtéren – az utasoknak hosszú perceken keresztül kell labirintusszerű sötét folyosókon bolyonganiuk, amíg az országba való belépést engedélyező, mindenható immigration officer elé kerülnek. „Kicsit olyan az egész, mintha Amerika hátsó udvarába érkeznénk” – fogalmazta meg a társaság egyik tagja, miután a sikeres bebocsáttatás után felvették a bőröndöket.
A Delta légitársaság Miamiba induló járata már jobb helyről, a hármas terminálról indul este fél hatkor. Vagyis csak indulna – a kérdéses napon már eleve másfél órás késést jeleztek a monitorok. A magyarok – miután sikeresen átevickéltek a fél reptéren – újra sorban állnak a bőröndökkel, hogy aztán három s-es minősítést, ezzel pedig a különösen veszélyes személyeknek járó kiemelt motozást kapják a beszállókártyával. Cipő és öv le, a laptopról is vegymintát vesznek, legalább ezzel is telik az idő. A várócsarnok ablakából látni, hogy esik az eső, de azért mozognak a gépek a kifutókon – igaz, a monitorokon egyre szaporodnak a késést jelentő kiírások, és felbukkan az első cancelled, vagyis törölt járat is.
A Delta 5487-es járatáról egyelőre semmi hír, pedig lassan egy órával is elmúlik az eleve elhalasztott indulási idő. A várakozás újabb magyarokkal való találkozást hoz, az alapcsapat egyik tagjának az idegességtől és a kényelmetlenségtől pedig újra előjön a három hete egyiptomi forgatáson beszerzett súlyos gyomorfertőzése. Akkor egy kirándulóhajón a különösen fontos utasoknak szervírozott gyümölcstál okozott több embernek is maradandó élményt – a fiatal magyar operatőr kórházba is került, és öt kilóval könnyebben tért haza Magyarországra.
Telnek az órák, a gépről semmi hír, az operatőr pedig egyre rosszabbul van. Magas lázzal és állandó hányingerrel küzd. Egyszer csak bemondják, hogy tornádó volt a környéken, a Miamiból érkező gép kénytelen volt leszállni Pittsburgben, de már indul is értük. Az amerikaiak számolgatni kezdenek, de aztán eltelik az általuk kigondolt idő, és a járat még mindig sehol. A légitársaság tagjai nem idegesek, Európában ilyenkor már szendvicseket és innivalót osztanának, jegyzi meg valaki, itt senki sem tud semmit. A kolléga állapota rosszabbodik, ezért a társaság egyik tagja elindul vele orvost keresni a nemzetközi repülőtéren. A biztonságiak elkérik a beteg útlevelét és jogosítványát, többször megkérdezik, hogy milyen kapcsolatban áll a kísérővel, és miért kísérgeti, majd megígérik, hogy szólnak az orvosi ügyeletnek. Pár perc után érkezik két rendőr, akik leordítják a segítőt, és az ájulás határán lévő, dehidratált betegnek magyarázzák, hogy felnőtt ember, döntse el azonnal, hívjanak-e mentőt, de fölöslegesen ne zaklassa őket.
Lassan este tíz óra, amikor bejelentik, hogy indul a gép egy másik – az eredetitől nem kis távolságra levő – kaputól. A tömeg meglódul, versenyfutás kezdődik a jobb pozíciókért, de aztán kiderül, hogy a gép még sehol. A tömegből furcsa módon csupán az európai utasok idegesek, a háromfős magyar csoport például azért, mert előre kifizetett hotelszoba várja őket és a világhálón megrendelt autó. A hangulat egyre puskaporosabb, a légitársaság emberei nem tudnak semmit, mindjárt éjfél, amikor egy ajtó mögül előbukkan két pilóta, és egy szemfüles utasnak elmondják, hogy ők lettek volna a Miamiba induló repülőgép személyzete, de éppen lejárt a munkaidejük, így mennek haza. Nyilvánvaló, hogy ma nem lesz gép, de ezt nagyon nehezen ismeri be a társaság, húzza az időt a végtelenségig. A beteg állapota egyre súlyosabb, ezért a csapat úgy dönt, nem vállalják az éjszakai csövezést a reptéren, elmennek egy ismerőshöz aludni. A taxi száz dollárba kerül a megapolisz egyik elővárosáig, a Floridában kifizetett szálloda első éjszakája is kárba vész, a bérelt autóról nem is beszélve – kártérítés persze nincs, időjárási okokból halasztott vagy törölt járatok esetében ez nem jár Amerikában. Az ismerős lakásában az ágyba zuhanás előtt még van idő belenézni a hírekbe: tényleg tornádó volt a környéken, de ez nem mentség arra, hogy több órára – tájékoztatás nélkül – magukra hagyták az utasokat.
Reggelre romlik a beteg állapota, azonnali ellátásra szorul. Rövid konzultálás a magyar ismerősökkel, és irány Bronx, a Jacobi Medical Center. A több mint ötszáz ágyas állami intézmény a sürgősségre szakosodott: ide hozzák a lőpárbajokban megsérült rendőröket és harcos feleiket, de speciális osztály várja a megégett tűzoltókat is. Bár van utasbiztosítás, a helyiek azt mondják, mindenki jogosult sürgősségi ellátásra, ezért a biztosítás létére még rá sem kérdezhetnek.
A sürgősségi betegfelvételnél egy ember áll előttünk, mégis negyven perc után hívnak be minket. A rendelőben jégkrém-, kóla-, csoki- és chipsautomata az egészséges életmód jegyében. Bejutunk, az első kérdés arra vonatkozik, hogy molesztálták-e a beteget a családban szexuálisan, a második pedig azt firtatja, verte-e meg mostanában valaki. Hasonló lényeges kérdések özöne után – öt–tíz perc múlva – arra is rákérdeznek, mi a panasz, majd megmérik a lázát és a vérnyomását. Az orvos hölgy különben igen kedves, évekkel ezelőtt járt Budapesten, és gondosan kikérdezi, majd lejegyzi az egyiptomi hajó típusát, ahol az alapbetegséget sikerült összeszedni. Ön valószínűleg dehidratált, ezért infúzióra van szüksége – vonja le a következtetést, majd kiküldi a beteget várakozni addig, amíg felszabadul egy orvos és egy vizsgálószoba. Ez általában két és fél óra is lehet, mondja. Több lesz egy kicsivel, a várakozó magyarok pedig ráébrednek, hogy a magyar SZTK a korszerűség és a gyorsaság fellegvára, csak eddig kellő viszonyítási alap híján ezt nem tudták róla.
Végre sikerül bejutni a vizsgálóba. Megérkezik az első ápoló, s bár nála a betegfelvételnél kitöltött lap, aprólékosan kikérdez mindent, különösen odafigyelve az egyiptomi hajó típusára. Aztán jön egy másik – és kiránduló- vagy halászhajó volt, kérdi, majd a harmadik, a beteg pedig már előre mondja a hajó típusát. Ugyanez játszódik le az orvosokkal is, már több mint négy órája van a beteg a sürgősségin, amikor végre vért is vesznek tőle. Külön orvos van arra, hogy a droghasználatáról és a szexuális szokásairól kérdezze ki, egy mosolygós hölgy pedig a kísérőknek is ingyenes AIDS-gyorsteszt lehetőségét ajánlja fel.
Az egészséges magyarok alaposan megéhezve elmennek a kórház McDonald’sába, amikor végre bekötik az infúziót. Külön orvosdelegáció érkezik a toxikológiáról, a professzor a medikusoknak hosszasan magyaráz a trópusokon elkapható betegségekről, és gondosan kitér az egyiptomi hajó típusára. Majdnem délután négy, amikor megjönnek a laboreredmények, komoly gond nincs, szedni kell tovább a gyógyszereket, és a beteg a saját felelősségére hazamehet. Tényleg nem kellett a biztosítás, senkinek sem kellett fizetni.
Rohanás a reptérre, ahol hatalmas a sor, és mire kiderülne, hogy nincs hely erre a gépre (sem), az el is repül Miami felé. Jöjjenek holnap, és legyen egy jó napjuk, mondja a kisasszony amerikai műmosollyal, de a magyarok nem hagyják annyiban. Egy másik pultnál odaállnak az első osztálynak fenntartott poggyászfeladóhoz, és elmesélik kálváriájukat az érdeklődést színlelő alkalmazottnak. A kórházas történet után végre kiállít várólistás jegyet egy aznap esti gépre. Igaz, a járat Miami helyett Fort Lauderdale-be megy, de az csak harminc mérföld távolság, és le kellene jutni már Floridába.
Nyolc előtt öt percre van kiírva a gép, de nem érkezik meg Los Angelesből. Itt most nagyon professzionális az információs rendszer, még azt is kiírják, hogy a három magyar a hetedik, a nyolcadik és a kilencedik a tizenhárom fős várólistán, és nyolc embernek van jó esélye feljutni a gépre. Itt is megpróbálják a kórházas sztorit, de a kezelő legyint – a gép dönt, ő nem avatkozhat a rendszerbe. A számítógép kiírja a monitorra a szelekció kritériumait: a légitársaság hűségutas programjának tagjaié a prioritás, aztán az érkezési sorrend dönt.
A gép csak nem jön, van idő netezni a reptér méregdrága drót nélküli szolgáltatásának segítségével, így gyorsan meg lehet nézni a világhálón, hogy tavaly 7,6 százalékkal nőtt a légitársaságok utasforgalma a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (IATA) kimutatása szerint, az Amerikai Egyesült Államokban pedig 2005-ben 738,6 millióan utaztak repülővel, míg 2017-ben egymilliárdnál többen fognak repülni. Az erőteljes növekedés elsősorban a reptereken jelenthet problémákat, a jelenlegi kapacitások mellett ugyanis nem tudnak ennyi utast kiszolgálni. Fellelhetők a késési statisztikák is: tavaly több mint 2 333 000 időbeni érkezésre 570 000 késés jutott, valamivel több, mint tizenkilenc százalék. Az idén már rosszabb az arány: 2 225 000 időben érkező gép mellett 608 000 késett (közel huszonegy százalék), és 42 000-et töröltek. Az is kiderül, hogy a késések többsége nem a kedvezőtlen időjárásnak köszönhető.
Több mint két óra várakozás után megérkezik a gép, és úgy tűnik, a komputer is észlelte a kórházas történetet, mert a magyarokat másodiknak szólítják a várólistások közül. Éjjel fél kettőkor már Fort Lauderdale-ben, az autókölcsönzőnél magyarázkodhatnak, hogy miért egy nappal később és egy másik városban akarnak az érintettek a kifizetett járműhöz jutni. Szerencséjük volt, épp akadt egy szabad autó, így több mint harmincórás késéssel elfoglalhatták a hotelszobát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.