Többlépcsős leépítés a mentőknél

Mégsem azonnal, hanem több lépcsőben hajtják végre a tízszázalékos létszámcsökkentést az Országos Mentőszolgálatnál. Az egészségügyi miniszter azt állítja: a lemondott főigazgató javaslatait követve döntöttek a 734 főt érintő elbocsátásról és a betegszállítás kiszervezéséről. Takács Zoltán szerint ez nem igaz, és nem ért egyet a meghozott intézkedések részleteivel.

2006. 08. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatójának keddi lemondása megdöbbentett, hiszen a szervezet átszervezéséről az ő javaslatai alapján döntöttünk – jelentette ki Molnár Lajos egészségügyi miniszter (képünkön). Takács Zoltánnal teljes egyetértésben készítettük elő a létszámcsökkentést és a betegszállítás kiszervezését, minden erre vonatkozó javaslatát elfogadtuk és követtük – tette hozzá. – Sajnálom, ha most már nem ért egyet önmagával – fogalmazott a szaktárca vezetője.
Takács Zoltán szerencsétlennek tartja ezeket a kijelentéseket. Mint mondta: valóban készített egy koncepciót arról, hogy miként lehetne stabilizálni az OMSZ anyagi helyzetét, amely elsősorban a radikálisan megemelkedett üzemanyagárak, illetve a kompenzáció hiánya miatt rendülhet meg. Ebben tényleg szerepelt elbocsátás is, de nem ilyen mértékű és nem azonnali hatályú.
– Egyetértek azzal, hogy a mentőszolgálatnak a sürgősségi mentésre kell koncentrálnia, és nem betegszállítást kell végeznie. De nem lehet ezt a döntés úgy meghozni, hogy a minisztérium nem egyeztet azokkal – az alternatív szolgáltatókkal és a kórházakkal –, akikre a betegszállítás egészét akarja hárítani – vélekedett a távozó főigazgató. – Szükség lett volna arra is, hogy az egészségpolitika segítségével csökkentsük az indokolatlan igénybevételt – fogalmazott. Takács szerint ami történt, az nem más, mint egy miniszteri ötlet annak megoldására, hogy miként lehet radikális üzemanyagár-emelkedés mellett kompenzáció nélkül működésben tartani az OMSZ-t.
Az egészségügyi miniszter szerint a betegszállítás kiszervezésével pénzt takarít meg a szervezet, amit a mentés fejlesztésére használhat fel. Lapunk azon kérdésére, hogy marad-e bármi is a megtakarításból azután, hogy radikálisan emelkedtek az üzemanyagköltségek, amit a költségvetés nem ellentételezett, a tárcavezető úgy felelt: igen, az átszervezéssel hatékonyabban fog működni a szervezet. Hozzátette, az elbocsátandó 734 ember végkielégítését az állam állja majd. Arra a kérdésre, hogy tervezik-e a betegszállítási igénylés szigorítását, a miniszter úgy felelt: igen tág és szabályozatlan, hogy mikor lehet kérni, de nincs napirenden a változtatás.
Molnár Lajos tegnap bemutatta a megbízott főigazgatót, Gorove Lászlót, aki eddig általános főigazgató-helyettes volt. Az egészségügyi miniszter úgy fogalmazott: olyan felkészült emberre van szükség, aki képes garantálni a biztonságos működést. Hozzátette: Gorove László édesapja jó barátja. Mint mondta, hamarosan pályázatot írnak ki a poszt végleges betöltésére.
Gorove úgy nyilatkozott: tegnap egyeztetett a szaktárca vezetőjével, és az elbocsátást nem kell azonnal végrehajtani, csak olyan ütemezéssel, ahogy a feladatot át tudják venni az alternatív és magán-betegszállítók, illetve a kórházak.
Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének vezetője szerint régóta napirenden volt a mentés és a betegszállítás szétválasztása, de ilyen viharos gyorsaságú intézkedésre nem számítottak. Tegnap megbeszélést tartott a miniszterrel, amit egy szakbizottság folytat a jövő héttől. Mint mondta: az alternatív betegszállítók képesek lehetnek átvenni a feladatot, de ezt elő kell készíteni. Szeretnének tárgyalni arról is, hogy a fekvő betegek szállításához magasabb összegű finanszírozást kapjanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.