Élelmes taxisok fáradt sütőolajjal hajtják autóikat, ezért némelyik taxi messziről szalmakrumpliszagot áraszt. Ezt az eljárást azonban a korszerű autók tulajdonosainak nem ajánlják a szakemberek. De ha a bioetanolt mint hajtóanyagot 15–22 százalékos arányban bekeverik a benzinbe, az a hagyományos motorban sem okoz károsodást. Az USA-ban gyártott autókra tízszázalékos mértékig vállalnak a gyártók garanciát. Legfeljebb 25 százalékos keveréknél még korróziós jellegű elváltozás sem jelentkezik, a tökéletes égésnek köszönhetően az égéstermék lerakódások nélkül távozik. Ám a biodízelhez hasonlóan a bioetanol is károsítja a műanyag alkatrészeket. Mindkét biohajtóanyagnak igen rosszak a kenési tulajdonságai, ami az alkatrészek fokozott kopását okozhatja, illetve gyakoribb olajcserét tesz szükségessé. A kenőképesség azonban javítható.
A biodízel fűtőértéke 10-15 százalékkal, a bioetanolé 35-40 százalékkal kisebb, mint a hagyományos hajtóanyagoké. Az etanol hidrogéntartalma azonban jóval magasabb mindhárom másik hajtóanyagénál, ami – a hatékonyabb égés miatt – a benzint megközelítő fogyasztást és sokkal kedvezőbb károsanyag-kibocsátást eredményez. Különösen igaz ez a legfeljebb 22 százalékos bioetanol-tartalommal bíró keverékekre.
A világon jelenleg 210-220 millió hektoliter bioetanolt állítanak elő, ennek kétharmadát Brazíliában, közel 30 százalékát az USA-ban, a fennmaradó részt pedig Európában termelik. A brazil gépjárműpark 46 százaléka üzemel tiszta bioetanollal, a többi pedig 22-78 százalékos bioetanol-benzin keverékkel. A program sikeréhez a hajtóanyag, a bioetanol-üzemek és a brazil autóüzemek jelentős állami támogatására, valamint a nagy nemzetközi autógyárak – a Ford, a GM, a Daimler–Benz – fejlesztőmunkájára volt szükség. A program jövőbeli működését kezdetben gazdasági eszközökkel – a bioüzemanyag ára garantáltan nem haladta meg a benzinár 65 százalékát, 1993-tól pedig jogszabályi úton (azon előírással, hogy 22 százalék bioetanolt kötelező bekeverni a benzinbe) – biztosítja az állam.
Az USA-ban a teljes kukoricatermés hét százalékát használják bioetanol előállítására. Ez a tevékenység itt elsősorban környezetvédelmi indíttatású, mivel az 1995-től hatályos Tiszta levegő program kötelezővé tette a szenynyezett levegőjű nagyvárosokban a tíz százalék bioetanolt tartalmazó „gasohol” forgalmazását. Itt is igyekeztek támogatni a fogyasztókat a könnyű beszerezhetőséggel – az összes nagyobb benzinkútnál értékesítenek gasoholt –, a biodízel árának támogatásával és adókedvezménnyel, a mezőgazdasági termelőket pedig speciális bioetanol-fajtákkal s a megnövekedett kereslet miatt emelkedő kukoricaárakkal.
Európában szintén az élelmiszernövények túltermelése – elsősorban Franciaországban –, a környezetvédelem – Svédországban, Németországban – és a kihasználatlan alkoholgyártó kapacitások – mint Lengyelországban – okozták a bioetanol-gyártás felfutását. A fogyasztók részére e folyamatot versenyképes üzemanyagárakkal és olcsóbb autóárakkal igyekeztek erősíteni. A hatályos EU-jogszabályok mindezt jelentős mértékben támogatják: az Altener program 2005-re a bioüzemanyagok piaci részesedését ötszázalékosra kívánta emelni, egy másik direktíva szerint korlátozás nélkül támogatható az országonkénti benzinfogyasztás két százalékának megfelelő bioetanol-mennyiség megvalósítása, a 2001/0265. (COD) direktíva alapján pedig 2005-re minden tagországnak biztosítania kellett azt, hogy a területén eladott közlekedési célú üzemanyagok két százaléka bioüzemanyag legyen.
Magyarországon a 2007–2013 közötti nemzeti fejlesztési tervek évi két-, két és fél millió tonna gabona bioenergetikai feldolgozásával – vagyis 800 ezer tonna bioetanol előállításával – számolnak (a hagyományos élelmiszer-termelésen túl), ami a hazai lakosság tavalyelőtti benzinfogyasztásának több mint a kétharmadát fedezte volna. Az EU jelenlegi technológiai fejlettsége mellett azonban ez a termelés csak 76 dolláros hordónkénti olajár mellett érné meg (az USA-ban már 44 dollárból, Brazíliában pedig ennél is kevesebből kihozzák) – igaz, manapság már 70 dollár körül mozog az olaj ára.
És vajon Simonovits?















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!