Útra kész az Atlantis űrrepülőgép

Minden készen áll az Atlantis jövő vasárnapi startjához. Még befolyásolhatja az augusztus 27-i indítást, hogy az utolsó simítások egyikeként néhány antennát ki kellett cserélni. Ha a munkák elhúzódnak, egy nappal tolódik el a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) induló űrrepülőgép missziójának kezdete.

Schuminszky Nándor
2006. 08. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szokásos kétnapos értekezletet kissé meghosszabbítva, végül egyhangúlag szavazták meg a jövő vasárnapi rajtot az űrrepülőgép-program vezetői és szakemberei. A Marshall és a Johnson űrközpont két NASA-igazgatója figyelmeztetett arra, hogy a központi hajtóanyagtartályok módosításai a jégveszély ellen készüljenek el olyan gyorsan, ahogyan csak lehetséges.
Bizakodóan nyilatkozott Michael Griffin, a NASA általános igazgatója is: a hivatal munkatársai mindent megtettek azért, hogy a startnál lehulló jég- és szigetelődarabok veszélye minél kisebb legyen még az idén indítandó űrrepülőgépeken.
Néhány szakértő szerint a NASA szakemberei kevesebb időt töltöttek a jég- és törmelékveszély elhárításával, mint amennyi szükséges lett volna a raktér falán elhelyezkedő antennatartó reteszek cseréjére. A mérnökök ugyanis a négy Ku-sávú antenna tolózárjából kettőt túl rövidnek találtak, annak ellenére, hogy 26 repülés idején zökkenőmentesen végezték az űrrepülőgép kép-, hang- és adattovábbítását. Aggodalmuk alapja az, hogy az emelkedés alatt kieső, lehulló alkatrész a raktéren belül, annak teljes hosszában végigzuhanva komoly vészhelyzetet idézhet elő. A starthely munkásaira tehát túlóra várt a hét végén. Az antenna tartóreteszeinek cseréjét tovább nehezítette, hogy az Atlantis már függőleges helyzetben áll.
Úgy tervezik, hogy az Atlantis augusztus 27-én, magyar idő szerint 22.30-kor indul. A veterán Brent Jett vezette, hattagú személyzet fő feladata az ISS energiaellátásának javítását szolgáló újabb két napelemszárny, illetve azok tartórácsszerkezetének felszerelése lesz, a 2002 vége felé felvitt, 107 méter hosszú főtartóra.
Ha az Atlantist nem éri végzetes baleset, akkor a fedélzeti készletek és a Nemzetközi Űrállomás utánpótlása 86 és 110 napos tartózkodásra lesz elegendő az ISS-en az összes űrhajós számára.
Miként megírtuk, a megmaradt űrrepülőgépek 2010-ig szolgálnak, de már csak a Nemzetközi Űrállomás továbbépítésében vehetnek részt. Az első szovjet–amerikai közös űrrepülés 35. évfordulóján, 2010. július 15-én indul az utolsó űrsikló a kozmoszba.

Nem repülhet a japán. Alkalmatlannak nyilvánították az orvosok, ezért nem utazhat szeptember 14-én az orosz Szojuz fedélzetén a Nemzetközi Űrállomásra Enomoto Daiszuke, aki Japán első és a világ negyedik űrturistája lett volna – jelentette be tegnap a Roszkoszmosz. Az orosz űrkutatási hivatal szóvivője szerint nem kizárt, hogy a japán üzletember később utazhat. Arról még nem döntöttek, ki ül be a helyére, de valószínűleg a tartalékként jelölt Anoushe Ansari iráni származású amerikai milliomosnő indulhat az űrállomásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.