A Holdba csapódott a Smart–1

Becsapódott tegnap a Holdba a három évvel ezelőtt felbocsátott Smart–1 európai űrszonda, amelynek égi kísérőnk tanulmányozása mellett az is a feladata volt, hogy tesztelje a jövő űrhajtóművét.

MN-összeállítás
2006. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hároméves küldetése végén tegnap becsapódott a Hold felszínébe az európai űrkutatási ügynökség (ESA) Smart–1 szondája, amely 2004 novemberében állt az égitest körüli pályára – olvasható az ESA honlapján. A tudományos eszköz tavaly március óta továbbított a Földre adatokat. Ezalatt kalcium és magnézium jelenlétére bukkant, értékes információkat gyűjtött a kráterek és síkságok talajának összetételéről, és feltérképezte az egész Holdat, a Földről nem látható oldalát is.
A kocka formájú, 290 kilogramm tömegű szonda óránként 7200 kilométeres sebességgel vágódott a talajba a Kiválóság tavának nevezett területen, ahol néhány méter átmérőjű kráter keletkezett. A viharos megérkezés a Smart–1 kutatómunkájának végét jelenti, de még ezzel is hasznot hajthat: a becsapódás nyomán felkavart talaj tulajdonságait a Földről nagy teljesítményű távcsövekkel próbálják megállapítani.
Ám a szondának – amelyet 2003 szeptemberében bocsátottak fel a francia guyanai Kourou űrrepülőteréről – más feladata is volt. A Hold csak 383 ezer kilométer távolságban van tőlünk, de a Smart–1 a háromnapos utat óriási kerülővel, több mint egy év alatt tette meg. A hosszú utazás azt a célt szolgálta, hogy mód nyíljon a Nap energiáját hasznosító ionhajtómű tesztelésére, amely a hagyományos rakétáknál sokkal jobb hatásfokkal alkalmazható a világűrben. Az új technológia, amelyet a bolygóközi utazásokhoz is felhasználnak majd, jól vizsgázott, a Smart–1 százmillió kilométert tett meg, mindössze 60 liter xenon elfogyasztásával.
A holdszonda fellövése olyan módszerek kipróbálását is lehetővé tette, amelyek segítségével az űrjárművek kevésbé szorulnak majd a földi irányítókra. A sikeres tesztek alapján az ESA azt reméli, hogy az új technológiákat hamarosan alkalmazni lehet az európai űrmisszióknál. A Bepi-Colombo szonda, amelyet a tervek szerint 2013-ban indítanak el a Merkúr felé, már hasznosíthatja a most megszerzett tapasztalatokat.
Az ESA a következő években a Holdra is több kutatószondát irányít, s 2020 körül – amikorra az amerikaiak is tervezik a visszatérést – európai asztronauta is leszállhat az égitesten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.