Áresés az üzemanyagpiacon

Egyre erőteljesebben csökken a kőolaj és ennek nyomán az üzemanyagok ára a világ tőzsdéin. Érdekes, hogy a benzin sokkal nagyobb mértékben olcsóbbodik, mint a gázolaj, s ezért utóbbi elvesztette évtizedes vezető szerepét az árversenyben. Egyelőre semmi sem mutat arra, hogy az árcsökkenés a közeljövőben ismét emelkedésbe csapna.

Erdősi Csaba
2006. 09. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa jelenségre figyelhetnek fel az autósok: az utóbbi hetek ármozgásai nyomán a töltőállomások nagy részén eltűnt a gázolaj és a benzin ára közötti különbség, s a kutak egy része ma már az előbbit árulja drágábban. Ennek a dízelesek nyilván nem örülnek, meglepetésről azonban az elmúlt hetek ármozgásait figyelve nem beszélhetünk, hiszen amíg augusztus hónapban a benzin ára három lépcsőben, összesen 15 forinttal csökkent, addig a gázolajé kétszer változatlan maradt, egyszer pedig – múlt hét szerdán – három forinttal emelkedett. A hagyományos ársorrend – hogy tudniillik a benzin drágább a gázolajnál – bizonyos kutaknál már ekkor megfordult, ma pedig, hogy a Mol a benzin nagykereskedelmi árát tíz, a gázolajét viszont csak három forinttal csökkentette, végképp átfordult az árverseny a benzin javára. A két üzemanyag-féleség eltérő ármozgását több okkal magyarázzák a szakértők. A leggyakoribb magyarázat úgy szól, hogy az utakat, főleg Európában, túlságosan hirtelen lepték el a dízelüzemű személygépkocsik, s emiatt megnőtt a gázolaj iránti kereslet. Ezt még csak fokozza, hogy a finomítók nem tudnak egyik pillanatról a másikra profilt váltani, így nem bírnak lépést tartani a fogyasztói igényekkel, melyeket ráadásul éppen most a kezdődő őszi mezőgazdasági munkák is fokoznak. A kettős ármozgás ellenére is elmondható azonban, hogy megtört az olaj- és üzemanyagpiacot két éve jellemző folyamatos áremelkedési trend, s az árak határozottan elindultak lefelé. Kérdés, meddig marad ez így.
A nagy nyári olajdrágulást minden elemző szerint az ellátási félelmek okozták. A piac annyiféle problémával szembesült, hogy minden rossz hír azonnal felfelé lökte a jegyzéseket. A leggyakoribb pániktényezők között az Izrael és a libanoni Hezbollah közötti háború, a hurrikánszezon közeledte, az utazások miatt csúcsra ugró benzinfogyasztás, illetve az iráni atomprogram miatti esetleges nemzetközi válaszlépés szerepelt. Mostanra a háború ügye rendeződni látszik, a hurrikánok eddig elkerülték az olajipari infrastruktúrát, s nem omlott össze a benzinellátás sem, hiába keltek útra az amerikai és az európai családok. Irán ugyan nem hagyott fel az atomerőmű építésével, s ez továbbra is okoz némi feszültséget a piacon, ezt ellensúlyozza azonban, hogy az ígért ENSZ-szankciók nem lesznek súlyosak, hiszen sem Kína, sem Oroszország nem áll ki ezek mellett. Mindezen tényezők hatására a Brent típusú kőolajjal tegnap reggel már 65 dollár alatt kereskedtek, s az elemzők szerint semmi sem indokolja, hogy az ár ismét elinduljon felfelé.
A jó hírek ellenére a hazai autósok pesszimisták. Az energiainfo.hu internetes szakportál augusztus végi, két egymást követő héten történt benzinárcsökkentés után készített felmérése szerint legalábbis a válaszadók többsége nem számít számottevő üzemanyagár-mérséklődésre az év utolsó negyedében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.