ÁSZ: Elképesztő a vagyongazdálkodás

Valóban emelt hangon kértem, hogy az állami elszámolások legyenek rendben, ennek azonban megvan az oka: a legelőremutatóbb kezdeményezéseknek is csak akkor van hitelük, ha azok korrekt elszámolásokra, hiteles adatokra épülnek – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, akit annak apropóján kérdeztünk, hogy a számvevők az előző héten elkészítették a múlt évre vonatkozó zárszámadásukat, s ebben kemény bírálatokat fogalmaztak meg egyes állami intézmények működésével kapcsolatban.

Szabó Eszter
2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos bírálatokat fogalmazott meg az állami intézmények működésével, a vagyongazdálkodással és a költségvetés végrehajtásával kapcsolatban a tavalyi évre vonatkozó zárszámadásról szóló jelentésében az Állami Számvevőszék. Az erről szóló múlt heti sajtótájékoztatón ön elképesztőnek nevezte a kincstári vagyonkezelés tavalyi gyakorlatát. Mi szolgált rá erre az erőteljes kritikára?
– Valóban emelt hangon kértem, hogy az állami elszámolások legyenek rendben, ennek azonban megvan az oka: a legelőremutatóbb kezdeményezéseknek is csak akkor van hitelük, ha azok korrekt elszámolásokra, hiteles adatokra épülnek, korszerű menedzselésről beszélni enélkül értelmetlen. A Kincstári Vagyoni Igazgatósággal korrekt a kapcsolatunk, elismerjük erőfeszítéseiket a rendezettebb állapotok megteremtésére. Ezt elfogadva is tény: a KVI munkatársai nem tudták a vizsgáló számvevőknek megfelelően bemutatni, hogy miből keletkezett a tavalyi bevételük. És az is igaz, hogy a KVI tavaly egyetlen olyan állami ingatlant sem adott el, amely szerepelt a jóváhagyott üzleti tervükben, azaz a részükre előírt bevételi kényszerek szorításában lényegében csak a piaci érdeklődés irányította az értékesítést. Igencsak rossz helyzet az, ha kizárólag a vevő diktálja a feltételeket, amikor valamit el akarok adni. Megjegyzem, a számvevői kritika sem a KVI-t, sem pedig a Pénzügyminisztériumot nem érte váratlanul, hiszen aggályainkról már előzetesen többszörösen tájékoztattuk őket, s a megállapításaink tényszerűségét nem vitatták.
– Hogyan létezik, hogy a KVI vagyongazdálkodásában ilyen állapotok uralkodnak?
– A KVI feladataihoz és szervezeti felépítéséhez mérten nem kielégítő információs rendszer is a magyarázata lehet annak, hogy többszöri kérésünk ellenére sem tudtak megfelelő adatokat adni. Itt azonban már felmerül egy intézményrendszeri modernizációs kérdés is: kell-e ilyen mértékben centralizálni a vagyonkezelést, s ha igen, akkor hogyan lehet azt jobban megoldani. Ha már létrehozunk egy központosított rendszert, s minden engedélyért hozzá kell folyamodni, ő engedélyez és vezényel, akkor legyen előnye is ennek. A centralizáció nagy teljesítményű, integrált információs rendszert, döntési mechanizmust, pénzkezelést, és természetesen nagyon fegyelmezett, a határidőket tisztelő apparátust követel, s mindennek megvannak a maga emberi, technikai, pénzügyi ráfordításai. Ez minden más központosított megoldásra érvényes. Példának említhetném a bevezetésre váró vizitdíjat. Hogyan fogják az adminisztrációját megoldani? Ki fogja ezt az egészet ellenőrizni? Az sem világos még, hogy a vizitdíjból mennyit visznek el majd a technikai költségek.
– Kóka János számára sem volt meglepetés, hogy minisztériuma tavalyi évről szóló beszámolóját önök visszautasították?
– Valamennyi szervezetet előzetesen értesítettünk a megállapításainkról, s ahol indokolt volt, ott megjegyzéseik alapján módosítottuk azokat. Így a GKM számára sem tartogatott meglepetést a múlt héten közzétett zárszámadási jelentésünk. Újra csak azt tudom mondani: egy állami szervezet hitelességéhez az is hozzátartozik, hogy átláthatóan elszámol, s betartja a pénzügyi szabályokat. A hitelesség szempontjából sorskérdésnek tartom, hogy az igazgatási rendszerek képesek-e ugyanazon szabályok szerint következetesen működni.
– A gazdasági tárca visszautasított elszámolásával kapcsolatban ön külön kiemelte, hogy hasonló okok miatt már a 2004-es jelentésük sem volt megfelelő. Mi vezetett oda, hogy kénytelenek voltak viszszautasítani a minisztérium elszámolását?
– Általában azoknál a tárcáknál találkozunk pénzügyi elszámolási gondokkal, ahol jelentős, akár ismétlődő szervezeti átalakítások lehetnek, a változtatásokkal párhuzamosan ugyanis rendre nem megfelelően oldják meg a belső pénzügyek vitelét, s az emberi erőforrások megtakarítására, a bürokrácia csökkentésére hivatkoznak. A kifogásainkat a GKM-nél egyébként nem az úgynevezett igazgatási címre, hanem a hozzá tartozó, sokkal nagyobb tételt jelentő, úgynevezett fejezeti kezelésű előirányzatokra voltunk kénytelenek megfogalmazni. Ezek a tételek tartalmazzák a különböző támogatásokat, kedvezményeket, juttatásokat, kiadásokat. Az elutasító véleményhez a befejezetlen beruházások hiányos kimutatása, a követelések egyedi értékelésének elmulasztása, a kötelezettségek hibás elszámolása, az M5-ös autópálya rendelkezésre állási díjának helytelen elszámolása, a lejárt kötelezettségek leltárban nem szerepeltetése vezetett.
– Ön már most is a létszámhiányt okolja a pontatlan és hiányos elszámolásokért. Mi lesz később, hiszen a kormány drasztikus elbocsátásokat jelentett be a következő egy évre?
– Közvetlen ilyen vizsgálati tapasztalatok hiányában csak általánosságban tudok válaszolni. Feladatelemzés nélkül, fűnyíróelv alapján, a piacról beszerezhető szolgáltatások hatékonyságát túlértékelve mindig kockázata van annak, hogy a rendszer mégsem tudja azt teljesíteni, amit szeretnénk. A leépítéseket minden egyes minisztérium esetében meg kellene előznie egy gondos működési vizsgálatnak, s ne feledkezzünk el arról, hogy az értékőrző stabilitás, a célokkal való hivatalnoki azonosulás is teljesítménynövelő tényező lehet
– Az ÁSZ a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal jelentését sem fogadta el. Ott mi volt a probléma?
– Az NKTH beszámolóját a helytelen leltárfelvétel következtében hibás mérlegadatok, alapfeladatokhoz kapcsolódó egyes költségek más intézményekre terhelése, a reprezentációs költségek után a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék befizetésének elmulasztása, a szerződés nélkül igénybe vett támogatás, a számlákkal és szerződésekkel alá nem támasztott kötelezettségvállalással terhelt pénzmaradvány kimutatása, a közbeszerzési törvény előírásainak két esetben történt figyelmen kívül hagyása miatt utasította el az ellenőrzés. Az elutasító záradékok azt fejezik ki, hogy a hibák egy előre meghirdetett „csekklistán” végighaladva meghaladják a kiadási főösszeg két százalékát. Ebből következően az adott beszámoló nem felel meg a számviteli törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet előírásainak, vagyis a beszámoló nem ad megbízható, valós képet a pénzügyi, vagyoni helyzetről. Egy hasonlattal élve: a repülőgép indulásánál is ellenőrizni kell, hogy a gép felszállásra alkalmas-e. Ha ennél a kontrollnál az derül ki, hogy több műszer, rendszer nincs rendben, akkor a pilóta nem dönthet a felszállás mellett, hanem azonnal ki kell hívnia a szerelőket. A pénzügyeknél is ugyanígy kellene eljárni, hiszen a pénzügyek is hasonló elvek alapján működnek, mint a műszaki szabályok. Ha bizonyos szabályokat folyamatosan megsért egy szervezet, vagy maradva a hasonlatnál, ha a repülőgép a hibás műszerek ellenére mégis felszáll, akkor igen nagy a kockázata, hogy hamarosan a legközelebbi szántóföldön landol.
– Egy évvel korábban aggályaik voltak a katasztrófavédelem működésénél is…
– Igen, bár ezek a rendszerműködés, rendszerirányítás más területeihez kapcsolódtak, s ezeket sem vitatták. A múlt heti sajtótájékoztatónknak többek között azért is volt határozottabb a hangneme, hogy vegyük végre észre: bár többnyire nincsenek is azonnali következményei, ha ki nem javított hibák vannak az állami szervezetek működésében, attól még a kockázatok nem szűnnek meg, sőt… Ha egy intézmény folyamatosan átszervezi saját működését, akkor annak mindig meg kell tervezni az új szabályzati rendszerét, eljárási modelljét, s azt be is kell gyakorolni. Visszatérve az eredeti hasonlathoz: ha egy helikopterről egy elismerten jó pilóta átül a Boeingre, akkor tudja: a gép vezetése előtt meg kell tanulnia annak működtetését is, licencéhez az arra vonatkozó szabályok elfogadása is hozzátartozik.
– Térjünk át a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. tavaly év végi eladására, hiszen itt is voltak érdekes megállapításaik. Felhívták a figyelmet például arra, hogy az értékesítés a tisztázatlan tulajdonviszonyok ellenére történt meg. Milyen kára származik ebből az államnak?
– Valóban folyik az ügyben egy tulajdoni vita, amely jelenleg bírósági szakaszban van. Az esetleges pervesztés esetére a magyar állam – nagyon helyesen – pénzt tett félre. A tisztázatlan tulajdonviszonyok okozta kár összegét természetesen nem tudom megbecsülni, annyi azonban már most látható: ha tiszta tulajdonjoggal adták volna el a BA Zrt.-ét, akkor most nem kellene jelentős összeget tartalékolni az esetleges pervesztés esetére. A magyar állam ugyanis arról biztosította az angol vevőt, hogy az esetleges jogi vitákból eredő károkat átvállalja.
– Önök azt is nehezményezték, hogy a repülőtér eladásából befolyt összeg nagyobb részéből valójában folyó kiadásokat fedezett az állam…
– A szóban forgó négyszázmilliárd forint – különböző adósságok kiváltásával és más lépésekkel – csökkentette az államadósságot. A repülőtéri bevétel nagyobb része – technikai megoldásokat alkalmazva – azonban valójában a tavalyi költségvetés pozícióit javította, azaz lehetővé tette, hogy az év végére kitűzött módosított államháztartási hiánycél teljesülhessen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.