Depresszióprogram

Három dolgot hiányolhatunk a gazdasági szakértőkkel együtt a kormány úgynevezett konvergenciaprogramjából: a biztatást, a jövőt és a reményt. Ezek a fogalmak persze nem közgazdasági terminus technicusokkal leírható kategóriák, mégis elengedhetetlenül szükségesek minden társadalmi-gazdasági fejlődéshez, kibontakozáshoz. A Luca széke lassúságával elkészült s a hazai egyeztetéspótló komédia után az Európai Uniónak az utolsó pillanatban elképesztő módon csak magyar nyelven benyújtott tervezet előtörténete sok tekintetben hasonló a szocialista választási, majd kormányzati programokéhoz.

2006. 09. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a tavaly decemberben az unió által selejtesnek talált és visszadobott kormányzati tervezetet is több konvergenciaprogram-változat követte. A szeptember elsején benyújtott program előtt kiszivárogtattak egy tizenhét oldalas, szakmai és nyelvtani hibákkal tarkított verziót, hogy a beadási határidő előtti utolsó pillanatban az úgymond aktualizált tervet is nyilvánosságra hozzák. Voltaképpen persze már az első, sokkoló hatású Új egyensúly program is egyfajta elő-konvergenciaprogram volt, hiszen a borulni készülő államháztartás EU által is elfogadhatóvá tételéhez vezető állomásnak szánták. Mint ahogy a mostani konvergenciaprogram valójában a második, immár hosszú évekre szóló, permanens megszorító Gyurcsány-csomag.
A pár napos úgynevezett társadalmi vitára bocsátott progamtervezetnek már a címe is jellemző volt a Gyurcsány-kabinet működésére. A címlapon ugyanis az volt olvasható: „Magyar Köztársaság 2006. szeptemberi aktualizált konvergencia programja.” Márpedig ha a borító tanúsága szerint a „vitaanyag” augusztus 25-én készült el, nem lehet szeptemberi, még ha akkor küldik is el. A Brüsszelbe szeptember elsején postázott, végső (?) variáns ragaszkodik a pongyolasághoz: fedelén „Magyarország konvergencia programja 2005 – 2009” olvasható. Miként lenne hihető, hogy a Joaquín Almunia biztosnak az Európai Bizottságba késve elküldendő, végleges, angol nyelvű szöveg nem tartalmaz komoly tévedéseket, ha már a magyar nyelvvel is így meggyűlt a bajuk?
A legfőbb gond mégis az a hatvanvalahány oldalas szöveggel, hogy semmilyen perspektívát nem kíván nyújtani a magyar társadalomnak. Azt tudniillik mégsem lehet az egész országot mozgósító jövőképként értékelni, hogy húzzuk össze a nadrágszíjat, ki tudja, hány évig, aztán majd csak lesz valami, mert a kormány istenbizony szolgál majd valamilyen reformokkal.
Pedig a magát baloldalinak nevező kabinet óriási lehetőséget szalasztott el az egyeztetések megkerülésével. Ha a legkülönbözőbb civil és érdekvédelmi szervezetekkel, szakszervezetekkel, a munkavállalói és a munkaadói oldallal, valamint a parlamenti pártokkal érdemi konzultációkat folytattak volna, úgy egészen más, konszenzusos társadalmi háttérrel tudták volna prezentálni az unióban a csak saját kútfőből összetákolt konvergenciaprogramot. Így az EU elé egy széles legitimitású anyagot rakhattak volna le, aminek megkérdőjelezhetetlen lett volna a reális keresztülvihetősége, hiszen egy ország sorakozott volna fel mögötte, ezért a nemzet szellemi termékére kellene nemet mondaniuk. Ehelyett látható: a műbaloldali koalíció éppen azt a látszatot akarja kelteni, hogy ő az egyedüli letéteményese a felzárkózásnak. A kormányzati kommunikációban álságos kettősség figyelhető meg. A választópolgároknak azt szeretnék kommunikálni, hogy ha az uniós bizottság még egyszer visszaküldené átdolgozásra a fogalmazványt, az beláthatatlan következményekkel járna. A külföldnek viszont éppen azt a tévképet vetítik, ha ismét pótvizsgára utasítják a kormányt, ki tudja, milyen destabilizációs folyamatok indulnának el.
A Moody’snak, a világ egyik legtekintélyesebb hitelminősítő intézetének lesújtó, a konvergenciaprogramot ízekre szedő véleménye csak azoknak okozhatott meglepetést tegnap, akikben még maradt egy cseppnyi illúzió a kormány szavainak hitelességét illetően. Gyurcsány és csapata azonban eddig sem volt hajlandó meghallani a diplomatikus mondatokba öltöztetett súlyos kritikákat. Figyelmeztető lehetett volna számukra az IMF egyik vezető szakemberének, Christoph Rosenbergnek – egyedül a Hír TV-ben leadott – véleménye, amely szerint az adók emelése helyett a kiadások csökkentése lenne a helyes út az államháztartási hiány mérséklésére, mert a bevételek fokozása legfeljebb átmenetileg javíthatja az egyensúlyt. Éppígy elengedte a füle mellett az álszakértői gárda Kovács Árpádnak, az Állami Számvevőszék elnökének, Járai Zsigmondnak, a Magyar Nemzeti Bank elnökének, sőt az általuk életre hívott konvergenciatanács tagjának, Simor Andrásnak a mégoly udvariasan megfogalmazott, ám lényegi bírálatát. Visszatérő motívum volt ugyanis a szakemberek nyilatkozataiban, hogy szinte csak a program „alapjait”, illetve a számok – végre-valahára – valódiságát tartották pozitívumnak.
A Moody’s összefoglalta azokat a súlyos kritikákat, amelyek eddig megfogalmazódtak, ám itthon mindenki a demagógia vádjára számíthatott, aki hangoztatta azokat. Az államháztartási kiadások csökkentése ugyanis csak elenyésző mértékben játszik szerepet a Brüsszelnek elküldött irományban, s valójában se híre, se hamva nincs a strukturális átalakításoknak, főként nem a reformoknak.
Brüsszelben valószínűleg nem csak amiatt állnak értetlenül Gyurcsány Ferencék dolgozata előtt, mert elképesztő módon csak magyar nyelven kapták meg a programot. A szöveg logikájának megértéséhez ugyanis szükséges a hazai marxista–leninista ideológia ismerete, amely a teljesítményelvűséget hatodrangú szempontnak tartja, miközben szavakban mellette tör lándzsát. Ennek köszönhető a voluntarista, mindent pusztán a politikai akarattal megoldani szándékozó tervgazdálkodási szemlélet. Ezért nem foglalkoznak tehát azzal, hogy a kinyilatkoztatott államháztartási, államadóssági adatok milyen csoda folytán fognak konszolidálttá szelídülni. Egyetlen szóval sincs megmagyarázva: amennyiben minden mutató romlik, mitől csapna át pozitív minőségi változásba az egyenleg. Főként ezt kifogásolják az iratba betekintő nemzetközi szakértők is.
Szintén a pártállami sztereotípiák továbbélése okozza azt a képtelenséget, hogy az egész társadalommal szembeni krónikus bizalmatlanság hatja át a tervezetet. Az Európai Unió számára meghökkentő lehet, hogy a nagyvállalatok kivételével szinte minden társadalmi és gazdasági csoportot adóelkerülőnek, csalónak tartanak. Az iskolások, egyetemisták menekülnek a tanulás elől, az orvosok, a patikusok számolatlanul írják fel és adják ki a gyógyszereket, a kórházak tele vannak szimulánsokkal. Általában is elmondható, hogy a szocialista kormány szerint a nép kerüli az adót és a munkát. Feltehetőleg ezért is akarják bevezetni a bértömeg-gazdálkodást, amely az állampárti rendszer legrosszabb hagyományait idézi fel, és az új körülmények között önkényes, politikai alapú szelekciót és tömeges munkanélküliséget eredményezne. Az elbocsátási hullám veszélyére a Gyáriparosok Országos Szövetsége is felhívta a figyelmet tegnap.
Mindezek alapján joggal jellemezhető a kormány tervezete a vakhit és a depreszszió programjaként. Úgy kér bizalmat iránta, hogy szinte minden mondatából süt a bizalmatlanság. Hosszú a hiánylista, ám az élre kívánkozik, hogy a gazdasági fejlesztések csak homályosan kerülnek szóba. Az avatatlan olvasó számára is egyértelmű: az EU most ízelítőt kapott abból a brosúragyártásból, amelyet mi már fájdalmasan megtapasztalhattunk. A választási programok váltogatása, majd a kormányzati tervek egymásnak ellentmondó, tudathasadt kavalkádja logikusan vezetett a sebtében összetákolt konvergenciaprogramhoz. Nem lesz egyszerű a döntés Brüsszelben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.