Fogy az eladható állami vagyon

Sem az idén, sem jövőre nem tud mentőövet dobni a költségvetésnek az állami vállalatok kiárusítása, a privatizálható vagyon ugyanis leapadt, a megmaradt cégek kiárusításáról pedig távolról sincs egyezség a két koalíciós párt között. Tavaly az állami vagyon eladásából több bevétele keletkezett a költségvetésnek, mint az Orbán-kormány négy éve alatt összesen.

Szabó Eszter
2006. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vészesen leapadt a még eladható állami vagyon, azaz az idén és jövőre a privatizáció már nem tudja úgy kisegíteni a költségvetést, mint tavaly, amikor a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs bevételéből a kormány csupán hatvanmilliárd forintot fordított az államadósság csökkentésére, négyszázmilliárd forintot pedig folyó állami kiadásokra költött. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2005. évi zárszámadása szerint a 2002-es kormányváltás óta összesen 1404,5 milliárd forintnyi privatizációs bevétel folyt be az államkasszába. A magánosítási bevételek ellenére a költségvetés adóssága ugyanebben az időszakban 6080 milliárd forinttal, azaz több mint 73 százalékkal emelkedett, s az adósságállomány ez év július végére elérte a 14 360 milliárd forintot. A magánosítás felpörgetését mutatja, hogy 1998 és 2002 között az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. privatizációs bevétele mindössze 246 milliárd forintot tett ki. Ez az összeg kevesebb, mint a fele a tavalyi – a repülőtéri eladást is tartalmazó – 564,4 milliárd forintos magánosítási bevételnek. 2004-ben 310,1 milliárd forintra sikerült szert tenni az állami vagyon eladásából, s bár 2003-ban a bevételek ennél lényegesen kevesebbet, 160,3 milliárd forintot tettek ki, az összeg mégis a többszöröse volt a 2002-es privatizációs bevételeknek.
A tavalyi magánosítás nemcsak a polgári kabinet, de a Horn-kormány legtermékenyebb éveit is felülmúlta, az 1997-es privatizációs csúcs alkalmával, amikor az akkori kabinet a legtöbb stratégiai fontosságú állami vállalatot adta el, a privatizációs befizetés „csupán” 341,7 milliárd forint volt. A tavalyi évre vonatkozóan a legtöbb kritikát a számvevők a BA Rt. magánosításával kapcsolatban fogalmazták meg, amelyről megállapították, hogy a privatizációt a tisztázatlan tulajdonviszonyok ellenére hajtották végre. A számvevők az eladás átláthatóságát kifogásolták, megállapítva, hogy a társaság vagyonkezelése és tulajdonjogi helyzete a magánosításkor tele volt ellentmondásokkal. A számvevőszéki jelentés a legsúlyosabb kritikát az eladásból befolyó 464,5 milliárd forint elköltésével kapcsolatban fogalmazta meg, az ÁSZ szerint ugyanis a bevétel döntő részét a kabinet állami kiadásokra költötte el ahelyett, hogy ezzel az államadósságot csökkentette volna. Az ÁSZ ezenkívül észrevételezte, hogy a privatizációt megelőző vagyonértékelés nem volt teljes körű, így például nem vette figyelembe a BA Zrt.-nek bizonyos társasági részesedéseit. A BA magánosítási koncepciójának kidolgozója egyébként az a Credit Suisse First Boston cég volt, amely tanácsadási megbízatását nettó 624 millió forintért kapta meg a vagyonügynökségtől.
A repülőtéri privatizációban végzett munkáért a számvevőszéki jelentés szerint 38 főt kapott jutalmat osszesen 37 millió forint értékben: az ÁPV Zrt.-nél 21 személy összesen 16 millió forint összegű jutalomban részesült, míg közreműködői díjat a vagyonügynökség kilenc igazgatósági tagja és a Pénzügyminisztérium nyolc dolgozója kapott, 21 millió forint értékben.
Lapunk pénzügyminisztériumi forrásból úgy értesült, hogy a BA Zrt. mai igazgatósági ülésén a társaság értékesítése is a napirendi pontok között szerepel. Úgy tudjuk, a Ferihegyi repülőtér 75 évre szóló vagyonkezelési jogát a jelenlegi tulajdonos angol BAA tovább kívánja adni. A legesélyesebb vevőjelöltnek pedig a bécsi, illetve a frankfurti repülőtereket üzemeltető társaságok számítanak. Mivel Ferihegy a tavalyi összesített forgalom alapján a régió leggyorsabban növekvő repülőtere volt, az angol tulajdonosnál számos szakmai befektető érdeklődött a vagyonkezelési jog átvétele iránt.

Összevonás? Még az idén elkészülhet az egységes vagyonhasznosítás szervezeti feltételeit megteremtő törvényjavaslat, amiben a Napi Gazdaság információi szerint a Kincstári Vagyoni Igazgatóságot (KVI) erősíthetik meg. A választást logikussá teszi, hogy a két vagyonkezelő szervezet közül a KVI lényegesen nagyobb állami vagyont kezel. A jogszabályokból ugyancsak a két vállalat egyesítésére lehet következtetni: egy júniusi kormányhatározat az idén december 31-ig szab határidőt a KVI egységes vagyonkezelő szervezetté történő alakítására. Az összevonás várhatóan az ÁPV Zrt. dolgozóit érinti majd érzékenyebben, a majdnem 200 fős létszámra ugyanis valószínűleg nem tart majd igényt a KVI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.