Ismét úgy döntött az ÁPV Zrt., hogy megpróbálja eladni a Malévot. A vagyonkezelő tegnapi közleménye szerint a nemzeti légitársaságra vonatkozó ajánlati felhívást néhány napon belül két hazai országos napilapban, illetve a Financial Times európai és ázsiai kiadásában teszik közzé. A társaság 99,95 százalékos részvénycsomagjának eladására tárgyalásos eljárást hirdetnek, az ajánlatokat november harmadikáig lehet megtenni. A privatizáció legfőbb célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű társaság hosszabb távú működőképességének biztosítása az ehhez szükséges tőkeemelés révén, továbbá a légitársaság biztonságos finanszírozásának megteremtése állami szerepvállalás nélkül – áll a privatizációs szervezet közleményében. Az ÁPV szerint a társaság eredményes működése egy tőkeerős szakmai tulajdonos megjelenésétől remélhető, amely ki tudja használni a légiiparágban rejlő lehetőségeket.
*
A kérdés csak az, kell-e bárkinek is, s ha igen, mennyiért a Malév. A légitársaságot ugyanis korábban már háromszor is sikertelenül próbálták meg eladni. Legutóbb tavaly fulladt kudarcba a szándék, pedig akkor még benne volt a társaságban az azóta már kiszervezett, legértékesebbnek tartott tevékenység, a kerozinüzletág. Egy éve egyébként az AirBridge Rt. főrészvényese, az orosz Borisz Abramovics állt legközelebb az üzlet nyélbe ütéséhez, s bár úgy tudjuk, hogy ő tegnap újra Magyarországra repült, s még mindig érdekli a Malév, a hírek szerint annál többet, mint amennyit tavaly ajánlott, az idén sem fog.
Ráadásul arról, hogy a Malév mennyit is ér pontosan, egyelőre semmi közelebbit nem tudni. Az ÁPV Zrt. úgy határozott az újabb tenderkiírás mellett, hogy nem várta meg a társaság valós piaci értékének meghatározására kiírt pályázat lezárását. Magyarán egy ismeretlen értékű céget akarnak eladni, de ez a vagyonkezelő szerint nem jelenthet problémát. Oravecz Péter, a vagyonkezelő kommunikációs igazgatója legalábbis lapunk tegnapi számában azt nyilatkozta, hogy a vagyonértékelést elég akkor a Malév igazgatósági tagjainak asztalára tenni, amikor döntenek a jövendőbeli tulajdonos kilétéről.
A vagyonérték mellett azt sem tudni, mi lesz a sorsa a jövőben a Malév-dolgozóknak. Az előjelek e téren kedvezőtlenek. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSZ) elnöke korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy az ÁPV Zrt. vezetése az LDFSZ egyetlen kritériumát sem építi bele a privatizációs feltételek közé, s a folyamat csak akkor válik átláthatóvá, ha abból az érdekképviseleteket nem rekesztik ki.
A Malév mellett az ÁPV Zrt. igazgatósága eladná a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő Zrt. 85 millió forint névértékű részvénycsomagjának egészét is. Erről szintén tegnap határoztak. A Prudent Invest korábban a Pillér ingatlanbefektetési alapokat kezelte, de miután a nyáron a tulajdonosok hozammal növelve megkapták befektetési jegyeik ellenértékét, a magyar állam számára már nincs értelme fenntartani a céget. Az ÁPV Zrt. szerint ugyanakkor a feladatát vesztett társaság piaci tapasztalatai jelentős vonzerővel bírhatnak a magánszektor számára, ezért kell eladni a nagy múltú alapkezelőt.

Mostantól hősi juttatást kap az újdörögdi balesetben megsérült kormánytisztviselő