Keresztút

Szeptember 5-én a huszadik assisi béke-imatalálkozó kétszáz vallási résztvevője ünnepélyes fogadalommal fejezte be az összejövetelt: soha nem fogunk egymás ellen imádkozni – jelentették ki a vallási vezetők. Éppen két hétnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a megbékélés gondolata megint háttérbe szoruljon.

Fáy Zoltán
2006. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A keresztényellenes indulatokat XVI. Benedek pápa németországi látogatásának egyik fontos eseménye, a regensburgi egyetemen mondott beszéde váltotta ki. Szeptember 13-án Joseph Ratzinger hajdani egyetemi tanári működésének helyszínén elsősorban a gondolkodás szélsőséges formájáról, az Istent kizárni szándékozó racionalizmusról, ennek az európai kultúrára gyakorolt hatásáról szólt, másodsorban pedig az erőszakos hittérítésről, amely ellentétes mind az ember, mind a lélek természetével.
A pápai beszéd voltaképpen igen izgalmas és rendkívül aktuális fejtegetés korunk problémáiról, nagy kár, hogy sok helyütt csupán az általa kiváltott indulatok miatt kezdtek el foglalkozni vele. XVI. Benedek a nyugati világ bírálata során nem a felvilágosodás előtti állapotokhoz való visszatérést sürgette, amikor úgy vélekedett, hogy az uralkodóvá lett „matematikai és az empirikus” gondolkodás lehetetlenné teszi az Istenről való gondolkodást. „Mindnyájan hálásak vagyunk azokért a nagy lehetőségekért, amelyeket a modern szellem megnyitott az emberek számára” – mondta.
Kulcsfontosságú mondat. Azt a lényegbevágó distinkciót ugyanis, amely elválasztja a XVII–XVIII. század alapvetően szekuláris európai kultúrájának egyes részeit, néhány ritka kivételtől eltekintve mind ez ideig talán nem eléggé érthető módon fogalmazta meg az egyház. A II. vatikáni zsinat előtti katolicizmus általános vélekedése szerint a felvilágosodás rendkívül negatív és súlyos következményekkel járó társadalmi jelenség. A jól ismert bonmot szerint a XVIII. század megölte a vallást, a XIX. század megölte az Istent, a XX. század megölte az embert. Nevekkel leírva: Voltaire (tiporjátok el a gyalázatost), Nietzsche (Isten halott), Hitler. Mi jöhet még?
Nyilván semmi, mert a gondolatmenet zsákutca. Érdemes elgondolkodnunk azon – javasolta a kilencvenes években Hermann Schalück, a ferences rend legfőbb elöljárója –, hogy embertársaink jelentős része nagy, közös felszabadító élményként éli meg a felvilágosodás eszméit. Napjainkban nem tartható a felvilágosodásnak és következményeinek teljes elutasítása. „A modern ész kritikája egyáltalán nem azt jelenti – mondta XVI. Benedek –, hogy vissza kell térnünk a felvilágosodás előtti időszakhoz.” Inkább a hit és az ész találkozását kell lehetővé tenni, mert egyedül ebben lehetséges a kultúrák és vallások párbeszéde. Ha továbbgondoljuk, akkor ez a kijelentés magában foglalja azt is, hogy a megbillent egyensúly jelenti az igazi veszélyforrást: sem az ész, sem a hit dominanciája nem képes a valódi párbeszédre. Más kérdés, hogy a hitet elutasító ész nevezhető-e egyáltalán észnek, és az észt elutasító hit nevezhető-e hitnek.
A mozlim világ egy részének kritikái különös módon nem a hit és ész természetes egyensúlyának szükségességére vonatkozó kijelentés, hanem a pápai beszéd hivatkozásai ellen szóltak. XVI. Benedek ugyanis idézte II. Manuel bizánci császár véleményét a dzsihádról, de azt is megjegyezte, hogy „meglepően nyers és otromba” az a megközelítés, amelyik „Mohamedet csupán gonosz és embertelen dolgok bevezetőjének” titulálja. A császár és egy művelt perzsa 1391-es párbeszéde jól megvilágítja, hogy az erőszak ellentétes Isten és a lélek természetével, ezért nem is jelenthet megoldást.
A mozlim reagálásokra elsőként Federico Lombardi szentszéki szóvivő tett közzé nyilatkozatot, amelyben kifejtette, hogy a pápa visszautasítja az erőszak vallási motivációját, és figyelmezteti a nyugati kultúrát, kerülje el Isten megvetését és a cinizmust, amely szabadságjognak tekinti a szent dolgok kigúnyolását. A Szentszék korábban is több alkalommal élesen elítélte a vallási érzékenységek megsértését. Másnap a frissen hivatalba lépett Tarcisio Bertone bíboros államtitkár idézte a Nostra Aetate zsinati dokumentum mozlimokat méltató részeit, amelyek az iszlám és a keresztény hit azonosságait taglalják, valamint XVI. Benedek kölni beszédét, amelyet 2005. augusztus 20-án mondott abból az alkalomból, hogy találkozott néhány muzulmán közösség képviselőjével. „A múlt tanulsága szolgáljon arra – mondta –, hogy ne kövessük el újból ugyanazokat a tévedéseket. Mi keressük a kiengesztelődés útjait, és meg akarjuk tanulni egymás identitásának tiszteletét.”
A bíboros idézte XVI. Benedek pápának a huszadik assisi béketalálkozóra küldött szavait is: „Az erőszak megnyilvánulásait nem lehet a vallásnak tulajdonítani, hanem a kulturális korlátoknak.” A szentatya a vasárnapi Úrangyala után személyesen is bocsánatot kért.
Ennek ellenére az indulatok az egekbe csaptak. Az Al-Kaida iraki szárnya dzsihádot hirdetett a Nyugat legyőzéséig, és hangadói megígérték, hogy „letörik a keresztet”, Juszuf al-Karavi sejk a következő pénteket a „békés harag napjának” nyilvánította, Abdul Aziz al-Sejk, Szaúd-Arábia főmuftija pedig úgy nyilatkozott, hogy egyértelművé vált: a vallási megbékélésre vonatkozó állítások hazugok.
A pápa Assisibe küldött gondolatmenete kevéssé érintette meg az elemzők nagy részét, viszont, abban a tévedésben élve, hogy a mozlim világ ellen szólt, üdvözölték XVI. Benedek kijelentéseit. XVI. Benedek nyugaton váratlanul népszerű lett, legföljebb azzal kommentálták a történteket, hogy az iszlám világ nem érezné sértve magát, ha nem volna vesztese a globalizációnak. (A Miklós Gábor vallástörténész által is kifejtett gondolatot egyébként érdemes lefordítani kicsit régimódibb nyelvezetre: a lét határozza meg a tudatot.)
XVI. Benedek ezzel szemben úgy vélte, hogy az erőszak megnyilvánulásai nem a hit következményei, de nem is teljesen a gazdasági helyzetéi. A pápa kulturális korlátokat említett, de hozzátette azt is, hogy minden nagy vallásban megjelenik a bensőséges kötelék tanúsága az Istennel való kapcsolat és a szeretet etikája között. Ez a megállapítás pedig gyakorlatilag értelmezhetetlen a társadalmi mozgásokat kizárólag az aufklerista racionalizmus vagy napjainkban a globalizáció szemszögéből elemzők számára. Szeretet és Istennel való kapcsolat! Hiszen épp erről nem akar mostanában tudomást venni a nyugati világ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.