Nyolc-tíz százalékkal nőtt a gyermekkori elhízás az utóbbi években Magyarországon, míg ezzel párhuzamosan ezt meghaladó arányban csökkent a fizikai teljesítőképesség a fiatalok körében. Ennek legfőbb okai között leginkább a helytelen táplálkozást (például az iskolai büfék egészségtelen kínálatát), a számítógép és a televízió közvetlen hatásaként kialakult ülő életmódot szokták emlegetni, kiegészítve az iskolai sportoktatás közel sem kielégítő színvonalával. Az ország 5500 általános és középiskolája közül hatszázban egyáltalán nincs sportcélra alkalmas fedett létesítmény, a tanintézmények nem egészen 15 százaléka rendelkezik csak tornatermen kívül egyéb sportpályával, az alapvető sporteszközök és tornatermi berendezések megvásárlására mindenütt alig jut pénz. A közoktatási intézmények, különösen az általános iskolák műszaki állapota rendkívüli módon leromlott, az iskolaépületek 10 százaléka a XIX. században, további 40 százaléka 1945 előtt épült, és azóta nem korszerűsítették őket. A tárgyi mellett a személyi feltételek sem rózsásak: az alsó tagozatban (1–4. osztály) ötven százalékban szakképzetlen tanítók kénytelenek végezni a gyermekek sportoktatását.
Európa legtöbb országában heti két-három órában járnak a tanulók testnevelésórára, kivételként Franciaországban az 1–6. évfolyamon mindennap van ilyen irányú oktatás, de más országokban is akad lehetőség további sportórák felvételére. Magyarország ebben a tekintetben is a vezető országok után kullog a sorban, heti két órával ugyan teljesíti az elvárható minimumot, ám fejlettségben jóval elmarad a többitől. Tovább rontja a helyzetet, hogy a gyermekek 75 százaléka kizárólag a kötelező testnevelésóra keretében sportol, az 5–16 év közötti diákoknak csak egynegyede tölt legalább heti két órát testneveléssel, s ebben az iskolai tanóra is benne van! A lányok többsége 14 éves korától egyáltalán nem sportol, egyre inkább nő a felmentettek, illetve a gyógytestnevelés-órára járók száma.
Az utóbbi években megszűnt a korábban sokat bírált „fejkvótarendszer”, aminek leginkább az volt az oka, hogy az iskolák közel 30 százaléka ilyen-olyan okok miatt egyáltalán nem jutott hozzá a kijelölt pénzhez. Igaz, a jelenlegi helyzet még rosszabb, hiszen a címkézett támogatás helyett ez az összeg beépült az iskola költségvetési kereteibe, így már nem a szaktanárok, hanem az iskolavezetők dolga, mikor és mennyit áldoznak sportolási célokra. A 2004-ben megszüntetett Ifjúsági és Sportminisztérium utódjaként létrejött – azóta szintén felszámolt – Nemzeti Sporthivatal a sporteszközök és sportszerellátottságra kiírt iskolai pályázatában 150 millió forintot osztott szét, ami országos szinten nevetséges összeg; különösen, ha hozzátesszük, hogy a támogatás minimális értéke 50 ezer forint, a maximális pedig 300 ezer volt.
A magasabb fejlettségi fokon lévő sportiskolák, iskolai sportkörök, diáksportegyesületek így jobb híján tagdíjakból, alapítványi pénzekből tartják fenn magukat, a területi sportegyesületeknek köszönhetően juthatnak sportolási lehetőséghez. Gyakori példa, hogy a külső budapesti kerületek közelében működő vízisport-egyesületek ingyenes szolgáltatásként felajánlják a kajak-kenu oktatást, máshol korcsolyázni, úszni, síelni tanítják a fiatalokat. Az országosan alulról szerveződő diákolimpia lehetőséget ad az iskoláknak a rendszeres versenyeztetésekre főleg a csapatjátékok tekintetében, de említhetnénk az atlétikát, az asztaliteniszt, a tornát és más sportágakat is. Ám a diáksportversenyeken részt vevők száma évről évre csökken – meglepetésre leginkább a fiúké –, a diákolimpián a tanulók mindössze 19 százaléka vesz részt, egyesületi keretek között pedig csupán 6 százalékuk sportol.
A sportiskolák, sportegyesületek megszűnése általános, bár üdítő kivételt jelentenek a vidéki (Pécs, Sopron, Debrecen, Békéscsaba) hagyományos műhelyek, illetve a kisebb településeken létrehozott önálló vállalkozások, például az agárdi Sándor Károly Futballakadémia. Szintén a gyermekek sportolási vágyát igyekeznek kielégíteni azok a helyi kezdeményezések, amelyek során sítáborokat, vízitáborokat, kerékpártáborokat, egyéb edzőtáborokat szerveznek az iskolák. Ezekre nagy is az igény, hiszen egy körkérdés alapján kiderült: a jelenleg nem sportolók 38 százaléka szeretne sportolni, ha módja lenne rá, és ez 900 ezer fő vágyait testesíti meg. Eközben a sportági szakszövetségeknél bejegyzett sportegyesületek száma tizenkét év alatt harmadára, 1500-ra esett vissza. A polgári kormány által preferált labdarúgó Bozsik-program, mely több száz településen több ezer gyermek játék iránti szenvedélyét igyekezett kielégíteni, mára szinte teljesen eltűnt a színről, köszönhetően annak, hogy a Magyar Labdarúgó-szövetség belső konfliktusait látva a két legnagyobb befektető, az OTP és a Mol is kihátrált a kezdeményezés mögül.
A fentiek után adódik a kérdés: ha továbbra is ebbe az irányba haladunk, ki, mit és hol fog sportolni Magyarországon?

Megkínoztak egy nőt a pátrohai horrorházban