Kis pénz, kis alkotmány

Lóránt Károly
2006. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia belügyminiszter, Nicolas Sarkozy után e héten az olasz miniszterelnök, Romano Prodi is kiállt egy rövidített európai alkotmány mellett. Mint ismeretes, az európai alkotmány, eltekintve a záró- rendelkezéseket tartalmazó negyedik résztől, három fő részből áll. Az első az európai intézményeket és a szavazás rendjét írja le, ez volt az a rész, amit annak idején az alkotmányt létrehozó európai konventen ténylegesen megvitattak. A második rész egy, az emberi jogokról szóló nyilatkozat, amit eredeti formájában még valamikor a második világháború után dolgoztak ki, végül a harmadik rész a korábbi egyezményekből minden különösebb megvitatás nélkül átvett neoliberális gazdaságpolitikai rendelkezések gyűjteménye, illetve a szavazási procedúra részletes leírása. A franciáknál e harmadik fejezet miatt bukott meg az alkotmány, mert a francia szocialista párt baloldala a neoliberális politika alkotmányos becikkelyezését elutasítva a nem voksolásra szólította fel híveit. Az európai alkotmánynak ugyanis a mai Európában két fő ellenzéke van: azok a jobboldali szavazók, akik a nemzeti szuverenitás teljes feladása ellen küzdenek, és azok a baloldali szavazók, akik nem fogadják el a neoliberális Európát. Ahol e két mozgalom együttesen elég erős, és népszavazást tartanak, ott szinte biztosra vehető az alkotmány elutasítása, mint ahogy ez a franciáknál és a hollandoknál is történt.
A legújabb elképzelés szerint a harmadik fejezetet egyszerűen elhagynák, az elsőt pedig újratárgyalnák. Amit mindenképpen meg akarnak belőle menteni, az az unió szervezeti felépítése, elsősorban a közös külügyminiszter és az unió elnöke, akit két és fél évre választanának, továbbá a minősített többségi elv kiterjesztése a szavazásban azokra a területekre is, ahol ma még az egyes tagállamoknak vétójoguk van. A vétójog ugyanis megbénítaná a 27, majd ki tudja, hány tagúra bővülő Európai Unió működését. Sarkozy egyébként az EU határait is igyekezett megvonni, mondván, hogy a balkáni országok még tagok lehetnek, de Törökország már nem. A törököknek és általában a Földközi-tenger menti országoknak a francia belügyminiszter tagság helyett különleges partnerséget javasol.
Az ily módon átalakított alkotmányt azután a nemzeti parlamenteknek kellene jóváhagyniuk – a demokratikus Európa vezető politikusai nem akarják még egyszer megkockáztatni, hogy elképzeléseiket a népakarat esetleg keresztülhúzza.
Az eredeti alkotmánynak azonban nemcsak az volt a problémája, hogy a neoliberális gazdaságpolitikai elveket be akarta cikkelyezni, hanem az is, hogy egy szövetségi állam jogi kereteit akarta megteremteni anélkül, hogy e szövetségi államot ellátta volna azokkal az erőforrásokkal, amelyek azért szükségesek, hogy a fejlődés és külső hatások okozta egyenlőtlenségeket az egyes tagországok között ki lehessen egyenlíteni és azok ne politikai ellentétekben csapódjanak le. Valaha, amikor a realitásokat még komolyabban vették Európában, úgy gondolták, hogy az integráció jelenlegi fokán a GDP 2,5–5 százalékát szükséges a jelzett célok elérésére központosítani (MacDougall-riport). E gondolkodás mára feledésbe merült, a költségvetést nemhogy növelték volna, de a GDP egy százalékára csökkentették le. Kis pénzből pedig nem lehet nagy integrációt létrehozni, kis pénzhez kis integráció és kis alkotmány jár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.