Megbolydult a fuvarpiac

A hatóságként működő Magyar Vasúti Hivatal (MVH) a liberalizált vasúti árufuvarozó piacon teljesen új alapokra kívánja helyezni az infrastruktúra-használatra vonatkozó kedvezményrendszert. A vasúttársaságok szerint viszont a rendelkezések nemcsak versenyhelyzetüket, hanem az ország pozícióit is rontanák.

Putsay Gábor
2006. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasúti áruszállítási szektor versenyképességét is befolyásolja a fuvarozótársaságok képviselői szerint az MVH legutóbbi határozata, mely szerint megszüntetnének kedvezményeket. A hivatal szándéka erős ellenállásba ütközik. A hazai vasúttársaságok vezetői szeptember végéig – amíg az MVH határozata kötelező érvényűvé nem válik – tárgyalásos úton keresnek megoldást, ha ez nem sikerül, bírósághoz fordulnak. A fuvarozóknak – beleértve a legnagyobb piaci szereplőt, a MÁV Cargo Zrt.-t – az lenne a legnagyobb érvágás, ha megvonnák a tranzittehervonatok és a nemzetközi kombinált fuvarokat lebonyolító tehervonatok közlekedtetésekor igénybe vehető kedvezményeket. A vasútipálya-használat feltételeit rögzítő hálózati üzletszabályzatból kikerülne ugyanis az a rendelkezés, hogy ilyen vonatok közlekedtetésekor minden megtett kilométer után 20 százalékos díjkedvezményt vehetnek igénybe a társaságok. Ugyancsak megszüntetné az MVH a díjkedvezményt a Záhony–Dunaújváros között közlekedő irányvonatok esetében. Ez utóbbi rendelkezés leginkább a MÁV Cargót érinti hátrányosan, hiszen éves fuvarteljesítményének jelentős részét bonyolítja le ezen az útvonalon.
Antal Dániel, az MVH elnöke lapunkkal közölte: az üzletszabályzat ezen rendelkezései ellentétesek a vasúti törvényben foglaltakkal, másrészt a jelenlegi kedvezményezési gyakorlat teljesen átláthatatlan és követhetetlen. A vasúti törvény szerint ugyanis kedvezmények nyújtására akkor van lehetőség, ha ezáltal a kevésbé kihasznált pályaszakaszokon nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani, illetve csökkenthetők a kapacitáselosztás általános költségei. Így az elnök szerint nem indokolt a jelenlegi kedvezményrendszer fenntartása, másrészt a 20 százalékos díjkedvezményt gyakran a MÁV leginkább kihasznált pályáin vehetik igénybe a társaságok. Ráadásul – tette hozzá az elnök – a kedvezmények érvényesítése utólagos, az érintettek akkor kezdenek egyezkedni, amikor a MÁV pályavasúti üzletága kiállítja a számlát az infrastruktúra használatáról. Ennek pedig fordítva kellene történnie, ugyanis az infrastruktúra használatának az igénylésekor a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-nek kellene tájékoztatást adnia a díjakról, az igénybe vehető kedvezményekről és a felárakról.
A vasúti hálózatot használó fuvarozótársaságok a jelenlegi gyakorlat szerint a hálózati üzletszabályzat értelmezése után számolják ki a pályahasználat költségeit. Ezzel együtt mutatnak irányt számukra az üzletszabályzatban foglalt kedvezmények. Csósza Péter, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott: a hivatal határozata egyrészt a vasúti szektort hozza hátrányos helyzetbe, másrészt az ország helyzetét rontja. Abban az esetben ha megszüntetik a kedvezményeket, a többletköltségeket beépítik a társaságok a fuvardíjba. Amennyiben viszont romlik a vasút versenyképessége, fennáll annak a veszélye, hogy a megrendelők a közúti fuvarozást részesítik előnyben, vagy a tranzitforgalom elkerüli az országot. A MÁV Cargónál hasonlóképp vélekednek a rendeletről. A társaságot – a többi vasúti fuvarozóval együtt – azért érintené hátrányosan a döntés, mivel a megrendelőkkel már megállapodtak az idei tarifákról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.