A vasúti áruszállítási szektor versenyképességét is befolyásolja a fuvarozótársaságok képviselői szerint az MVH legutóbbi határozata, mely szerint megszüntetnének kedvezményeket. A hivatal szándéka erős ellenállásba ütközik. A hazai vasúttársaságok vezetői szeptember végéig – amíg az MVH határozata kötelező érvényűvé nem válik – tárgyalásos úton keresnek megoldást, ha ez nem sikerül, bírósághoz fordulnak. A fuvarozóknak – beleértve a legnagyobb piaci szereplőt, a MÁV Cargo Zrt.-t – az lenne a legnagyobb érvágás, ha megvonnák a tranzittehervonatok és a nemzetközi kombinált fuvarokat lebonyolító tehervonatok közlekedtetésekor igénybe vehető kedvezményeket. A vasútipálya-használat feltételeit rögzítő hálózati üzletszabályzatból kikerülne ugyanis az a rendelkezés, hogy ilyen vonatok közlekedtetésekor minden megtett kilométer után 20 százalékos díjkedvezményt vehetnek igénybe a társaságok. Ugyancsak megszüntetné az MVH a díjkedvezményt a Záhony–Dunaújváros között közlekedő irányvonatok esetében. Ez utóbbi rendelkezés leginkább a MÁV Cargót érinti hátrányosan, hiszen éves fuvarteljesítményének jelentős részét bonyolítja le ezen az útvonalon.
Antal Dániel, az MVH elnöke lapunkkal közölte: az üzletszabályzat ezen rendelkezései ellentétesek a vasúti törvényben foglaltakkal, másrészt a jelenlegi kedvezményezési gyakorlat teljesen átláthatatlan és követhetetlen. A vasúti törvény szerint ugyanis kedvezmények nyújtására akkor van lehetőség, ha ezáltal a kevésbé kihasznált pályaszakaszokon nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani, illetve csökkenthetők a kapacitáselosztás általános költségei. Így az elnök szerint nem indokolt a jelenlegi kedvezményrendszer fenntartása, másrészt a 20 százalékos díjkedvezményt gyakran a MÁV leginkább kihasznált pályáin vehetik igénybe a társaságok. Ráadásul – tette hozzá az elnök – a kedvezmények érvényesítése utólagos, az érintettek akkor kezdenek egyezkedni, amikor a MÁV pályavasúti üzletága kiállítja a számlát az infrastruktúra használatáról. Ennek pedig fordítva kellene történnie, ugyanis az infrastruktúra használatának az igénylésekor a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-nek kellene tájékoztatást adnia a díjakról, az igénybe vehető kedvezményekről és a felárakról.
A vasúti hálózatot használó fuvarozótársaságok a jelenlegi gyakorlat szerint a hálózati üzletszabályzat értelmezése után számolják ki a pályahasználat költségeit. Ezzel együtt mutatnak irányt számukra az üzletszabályzatban foglalt kedvezmények. Csósza Péter, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott: a hivatal határozata egyrészt a vasúti szektort hozza hátrányos helyzetbe, másrészt az ország helyzetét rontja. Abban az esetben ha megszüntetik a kedvezményeket, a többletköltségeket beépítik a társaságok a fuvardíjba. Amennyiben viszont romlik a vasút versenyképessége, fennáll annak a veszélye, hogy a megrendelők a közúti fuvarozást részesítik előnyben, vagy a tranzitforgalom elkerüli az országot. A MÁV Cargónál hasonlóképp vélekednek a rendeletről. A társaságot – a többi vasúti fuvarozóval együtt – azért érintené hátrányosan a döntés, mivel a megrendelőkkel már megállapodtak az idei tarifákról.

Mesterségem címere – felismeri, melyik foglalkozásról van szó?