„Nagy terveim vannak”

Nánási Tamás
2006. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem tudom elfelejteni, hogy 24 ártatlan ember vére bosszúért kiállt fel az égre, ennek a 24 embernek az ártatlan vére lemosta a mosolyt örökre az arcomról, ezeknek az oxidált fekete vére sötét fátyolt vont a lelkemre, ezeknek a teste lezárta életem kapuját… De máris elfeledtem minden kínzó lelki szenvedésemet, minden megaláztatásomat. Miért? Mert ebben a pillanatban mindent pótló, kimondhatatlan és fenséges öröm tölti el szívemet. Az örömök öröme ez az alkalom, mikor így kiálthatok fel: Világ! Hallgass meg, Világ! Figyelj fel, Világ! Ismerj meg, Világ! Tudd meg, Világ, hogy én vagyok a modern anti Krisztusod! Egy bécsi vizsgálóbírónak írta a fenti sorokat a börtön falai közül Matuska Szilveszter, önkéntelenül is felfedve, milyen mozgatórugók irányították tetteit, miért követte el hetvenöt évvel ezelőtt a biatorbágyi merényletet.
Sokan sokféleképpen magyarázták már a legendákkal körülszőtt robbantás okait. Ennek során rendre előkerülnek a korabeli bal- és jobboldali politikai szélsőségek, vagyis a kommunisták és a fajvédő csoportok is. Arról viszont kevesebb szó esik, hogy Matuskának megvoltak a saját határozott elképzelései. Mint fentebb idézett leveléből és filmforgatókönyveiből is kiderül, a „bűn szálfáiból tákolt magának lépcsőt”, tudatosan szállt el az „erkölcstelenség legmélyebb völgyébe”, hogy onnét felemelkedve, meglovagolva a merénylet által keltett „szenzációt”, az egész emberiség megváltója lehessen. Vallásos kommunista pártról álmodott, és arról, hogy merényletei után – amelyeket szerte Európában, az Amszterdam–Rotterdam, a Párizs–Marseille, valamint a Milánó–Ventimiglia vasútvonalakon is tervezett – tömegével jelentkeznek majd mozgalmába a munkások. Útmutatást is adott számukra: „Krisztus volt az első szocialista, és elődötök képét tiporjátok? […] Térjetek le a Moszkvába vezető útról és építsétek fel szívetekben az ott lerombolt Megváltó templomát…”
S hogy hol képzelte el saját szerepét e mozgalomban? Kora diktátorait szívesen másolta volna. Legalábbis ezt érzékelteti a bécsi vizsgálóbírónak írt levelében, amikor filmje bemutatásának körülményeit ecseteli. „A filmet én szeretném rendezni úgy, hogy a vásznon vonatok cikáznak minden irányból, robbanások látszanak, vagonok zuhannak alá. […] Végül megjelenek méltóságteljesen. Kék zakóban, fésült hajjal, komolyan és mélán kezdem, majd ott, hogy »Világ«, nagy pátosszal. Egyik filmen magyarul, a többin németül, angolul és franciául beszélek…” Miközben Matuska a börtönben is az apokalipszisről álmodott, odakint, a falakon kívül valami hasonló történt a mindennapokban. A harmincas–negyvenes években uralmuk alá hajtották a kontinenst a népboldogító „modern anti Krisztusok”.
Filmforgatókönyvnek nevezett írásaiban is általában saját magát személyesíti meg. A hamis az aranyhullám című „alkotásban” – amelynek kéziratát a vizsgálóbírónak írt levéllel együtt Sáli Erika történész találta meg a bécsi levéltárban, majd közölte a Biatorbágyi Krónikában – Gorlebej néven jelenik meg. A „propagandafilm” főhőse a bírósági tárgyaláson elismeri huszonhét ember „vigyázatlanság folytán elkövetett” meggyilkolását. A hallgatóság láthatólag lelkesedik Gorlebejért, aki rendkívül férfiasan viselkedik, és nem mentegeti magát. Később kegyelmi végzéssel szabadul. Amikor elhagyja a börtönt, cellájában „gyönyörű moll hangnemben énekel”. Minden egyes faltól külön búcsúzik, megcsókol minden bútordarabot. („Ez egy nagyon megható jelenet. A zenét én akarom komponálni szöveggel együtt” – teszi hozzá mindehhez írásában Matuska.)
Mire Gorlebej kiszabadul, a világban győz a „nagy ateista állam”, melynek tíz évig arannyal kell fizetni, különben a sárgaláz bacilusával árasztja el a vizeket. Gorlebej legyőzött hazájában már oly nagy a szegénység, hogy fahúszassal és kaviccsal fizetnek fémpénz helyett. A minisztertanács a takarékosság jegyében az emberek gyomrának, beleinek, májának, veséjének és húgyhólyagjainak kioperáltatását fontolgatja, mikor a tanácskozáson megjelenő Gorlebej „mennydörgő hangon” közbekiált. Felismerik, női sikoly hallatszik, futnak felé, ruháját akarják érinteni boldogan. „Gorlebej! Megváltó Gorlebej!” – kiabálják mindenhonnan. A nevezett végül hatalmas beszédbe kezd, és közli: nem kell félni, mert rendelkezik a sárgaláz elleni szérum, valamint az aranykészítés képletével. („Mind a két képletet a részletes kidolgozásnál közölni fogom” – írja a forgatókönyvben Matuska, kétséget sem hagyva arról, hogy főhősével azonos.)
Ha hinni lehet azoknak a történeteknek, amelyeket Sylvester Matuska merénylőről (így írta alá forgatókönyveit) szülőfalujában, a vajdasági Csantavéren mesélnek, a Gorlebej-szerep Matuska életében a váci fegyházban töltött évek után is folytatódott. Vékony László csantavéri orvos, helytörténész – Matuska családi leveleinek őrzője – az újvidéki Magyar Szó hasábjain elmondja: 1944–45-ös szabadulása után a merénylő visszatért a délvidéki községbe. A Kuszu nevű kocsmából kivitetett egy asztalt, amelyet a vendéglő előtt, az utcán állítottak fel. Ezen állva szónokolt Matuska az egybegyűlt tömegnek, egészen addig, míg egy arra járó orosz dzsip el nem vitte a helyszínről Zsednik irányába. Vékony László szerint valószínűsíthető, hogy a „biatorbágyi rémet” agyon is lőtték valahol a két település között.
Másféle végkifejletről értesült Bozsik Péter csantavéri születésű író, akinek tollából nemrégiben regény jelent meg Matuska Szilveszterről. Az attentátor címmel a pozsonyi Kalligram Kiadónál napvilágot látott kötet epilógusában leírja, hogy egy televíziós szereplés után levelet kapott Újvidékről, Tomán László szerkesztőtől.
– Ez már a regény regénye – mondja, miközben a merénylő életútjának egyik lehetséges befejezéséről kérdezem. – Már lényegében készen voltam a könyvvel, amikor rájöttem, még ki kell egészítenem egy fejezettel. Tomán László ugyanis, amikor magnóra vettük visszaemlékezéseit, elmondta: Matuska 1945 januárjában Csantavéren gyűléseket szervezett, míg a Tito-féle titkosszolgálat, az OZNA egy nap elvitte és újra bebörtönözte. Sokcic Joco szabadkai újságíró előzetes letartóztatásakor találkozott vele. Később Matuska a fogságban állítólag öngyilkos lett. Azt, hogy Vácról hazajött, nekem is többen mesélték: egyik tanárom, aki akkor még gyermek volt, látta, hogy a merénylő az édesapjával sétált. A Vajdaságban keringő történetek valódiságát már a történészeknek kell kideríteniük. Lehet, hogy az erről szóló dokumentumok valahol Belgrádban vannak, vagy megsemmisítették őket.
Csantavér mindenesetre sok emléket őriz Matuska Szilveszterről, aki egy papucskészítő mester fiaként 1892-ben látta meg a napvilágot. A gimnáziumot már Kalocsán végezte. Sáli Erika közlése szerint ezekre az időkre így emlékezik ifjúkori szerelme: „Komoly, szelíd fiú volt a Szilvi, talán az összes között a legcsendesebb. […] Olyan gondolkodó típus volt. Mondta is nekem párszor: Tudja, Pannika, nekem nagy terveim vannak…” Szülőfalujába 1913-ban került vissza kántortanítóként. A háború után nősült, a tanítás mellett üzletelt, csempészettel, spekulációkkal foglalkozott. Igyekezett beilleszkedni a helyi polgárság közé, a római Szent Péter-székesegyház mintájára emeltetett csantavéri templomnak máig használt betlehemet is adományozott. A Magyar Szóban olvashatjuk, hogy az egyik helybéli család négy festményét őrzi. Az egyik börtönbeli önarcképe, a másikon zenészek láthatók, a harmadik vallási tárgyú kép, a negyedik témája pedig egy havas hegyi táj, idillikus módon megfestve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.