Polcpénz helyett saját bolt

A hard diszkontok versenytársa lesz a Mórakert Termelői Értékesítő Szervezet által létrehozandó üzlet, amely a saját termelőinek friss termékeit kívánja eljuttatni a fogyasztókhoz. A három éve piacon lévő Magor Mozgalom vegetál, befektetőre, megváltóra vár.

2006. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés árufajta, friss termékek, a termelői árat szerény árréssel megfejelő fogyasztói ár, kevés alkalmazott, olcsó üzemeltetés – nagyjából ez a koncepciója a Mórakert Termelői Értékesítő Szervezet Szegeden létrehozandó kiskereskedelmi üzletének, ahol a homoki gazdák termelőinek idényjellegű kertészeti áruival találkozhatnak a vásárlók.
Miképpen képzelik, hogy felveszik a versenyt a hazánkban már jelen lévő, valamint a betörni készülő diszkontokkal, hipermarketekkel szemben? – tettük fel a kérdést Nógrádi Zoltánnak, Mórahalom polgármesterének. A politikus szerint a német nyelvterületről érkező és terjeszkedő diszkontok indulásukkor hasonló filozófiát vallottak magukénak, mint a mórakertiek, ám azóta eltávolodtak ettől. Azonkívül fontos különbség, hogy míg például a Lidl maga lett termeltető, és az ár leszorítása érdekében gyakran élelmiszer-vegyészeti eszközökkel dolgozik, addig a Mórakert esetében fordított a helyzet. A termelők és az általuk létrehozott feldolgozók árutermelői kapacitásaira támaszkodik az új, olcsóbb termékeket árusító üzlet. A saját bolttal Nógrádi Zoltán szerint a termelők saját kezükbe veszik a sorsukat, és kikerülik a multikat.
A Mórakertnek hosszabb ideje nehézséget okoz a hipermarketek minden hasznot lefölöző tevékenysége, a polcpénz és tucatnyi más jogcímen szedett sáp kifizetése. Miként lapunk korábban beszámolt róla, a Mórakert tavaly hatmilliárd forintos forgalmat bonyolított le a multikon keresztül, akik ebből csak polcpénz címén hatszázmillió forintot tartottak vissza. – A termelői ár és a kiskereskedelmi fogyasztói ár olyan távol került egymástól, hogy ebbe a résbe megéri betenni a lábunkat – mondta Nógrádi Zoltán. Mórahalom polgármestere példaként említette, hogy a gazdáktól kilogrammonként 50 forintért átvett burgonyát a hipermarketek 130 forintért árulják. Távlati elképzeléseikről a mórahalmi polgármester elmondta, hogy siker esetén más városokban is nyitnának kiskereskedelmi üzleteket.
Hasonló elképzelésekkel vágott neki a hálózatépítésnek annak idején a Magor Mozgalom, amely 2003-ban nyitott frontot a multinacionális áruházláncok és külföldi eredetű kínálatuk ellenében. A mozgalom ma már gyenge lábakon áll: jelenleg csak harminc-negyven bolt tartozik a hálózathoz, míg egy-két éve még hetven egységet számláltak. Emellett beszállítanak a CBA áruházláncnak is. A boltokban azonban legjobb esetben is csak az árucikkek fele Magor, így évente legfeljebb 200-300 millió forint értékű árut forgalmaznak – mondta el Dömötör Pál, a Magor egyik szervezője. A beszállítók kis tőkeerejű, magyar tulajdonú vállalkozások, akiknek gondot okoz, hogy hatvan-nyolcvan napig kell várniuk árukészletük ellenértékére. Éppen ezért most a Magornál arra készülnek, hogy a 40-50 beszállítóból csak a legjobb 8-10-et tartják meg.
Baj van a kínálattal is. Az eredeti koncepciónak megfelelve a boltok polcain jó minőségű, magyar eredetű termékeket kínálnak, leginkább alapvető élelmiszerekből. A tejkínálat viszont mára teljesen megszűnt, ugyanis tönkrementek a beszállító kis tejgazdaságok. A húskészítményeknek az árával van baj: a Magor színhús mangalicaszalámijának ára 2500 forint kilónként, míg máshol 600 forintért is adnak kolbászt – igaz, ellenőrizetlen alapanyagból. A Magor-kenyér sem fogy, a vevők hozzászoktak az adalékanyagokkal „felfújt” pékáruhoz. Kiváló boraikat nem viszik, fizetőképes kereslet csak az 500 forint alatti italra lenne, annyiért pedig csak lőrét kínálhatnának.
– Az a legfőbb gondunk, hogy a vásárlóinkra egyáltalán nem jellemző a tudatos fogyasztói magatartás – kesergett Dömötör Pál, aki szerint a Magor tipikusan az a szervezet, amelyik állami támogatásra lenne érdemes. Emellett nem ártana egy tőkeerős befektető és némi reklám sem, hogy a vásárlók újra felfedezzék maguknak ezt a szervezetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.