Precíz feljegyzések a felbomló világról

Péntek Orsolya
2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robert Musil naplója nem napló. Legalábbis a Thomas Mann-i vagy a Márai-féle értelemben biztos nem az – míg Thomas Mann kényszeresen rögzíti szigorú órarend szerint zajló mindennapjait, Márai pedig a maga eleganciájával reflektál a világ dolgaira, Musilnak az 1900-as évek elejétől 1942-ben bekövetkezett haláláig készült feljegyzései nagyjából az életmű „háttérregényeként” vagy a mű születésének „műhelyregényeként” kezelhetők. A naplókból emellett természetesen kirajzolódik a meglehetősen ellentmondásos, két háborúval terhelt korszak is, a régi Európa, a Monarchia és a hagyományos értékek „bedőlésének” kora – valamint az alkotó-gondolkodó ember folyamatos viaskodása a fennálló „renddel” és annak alternatíváival. Musil, vagyis Monsieur le vivisecteur („Élveboncoló úr”, ahogy magát nevezte) naplóinak tanulságai szerint sem a Monarchia rendjével, sem az arra következő széthullás és újraalakulás rendjével, sem a demokráciáéval sem tudott azonosulni. A gépészmérnök-író ugyanazzal a precíz attitűddel vizsgálja a századfordulós Ausztria méla, rendes unalmát, mint az első világháborút, az arra következő forradalmat és a hitleri „rendet”, mint ahogy önmagát vagy a német filozófia nagyjainak munkáit szedi darabokra. (Aki elsősorban a korszakra kíváncsi, aligha találhat hitelesebb tanút a tökéletesen indulatmentes Musilnál.) Rombol és konstruál, a hagyományos gondolkodás kereteit feszegeti, közben pedig regényt ír.
A most megjelent magyar nyelvű Kalligram kiadás – amelyet a több mint harminc számozott füzetből Földényi F. László válogatott és Györffy Miklós fordított – az 1899–1904-es, negyedik füzettel kezdődik. A huszonéves Musil naplójában nyoma sincs a dokumentációs igénynek. Regény- és novellavázlatok követik egymást, felbukkannak a Tulajdonságok nélküli ember vagy a Törless alakjainak elnagyolt portréi: nyomon követhető, hogy alakul a mű. Musil emellett fel-felvillant egy-egy valóságos beszélgetést, egy-egy valóságos alakot is; néha pedig követhetetlenül úszik át egymásba a valóban megtörtént eseménysor és annak irodalommá transzformálása.
Az egységes feljegyzésfolyam először az első világháború, majd a második háború idején törik meg. Szemmel látható, ahogy Musil, aki 1914–18-ig az olasz fronton harcolt, hirtelen kiesik a dolgozószobai gondolkodó szerepéből: a fronton készült feljegyzései egyre inkább a körülötte történtekre vonatkoznak: érzelemmentesen, pontosan rögzíti, amit lát, és nem kísérli meg az értelmezést. A két háború között lassan visszatér az eredeti koncepcióhoz. A dokumentációs igény, mintegy kapaszkodóként a második világháború és a hitleri rezsim elől Svájcba emigrált Musil utolsó füzeteiben tér vissza. A szétszakadt, értelmezhetetlen, európaitlanodott Európával a filozófus író nem tud mit kezdeni – súlyos valósága itt már csak egy svájci kertnek, a szomszéd zajongó gyerekének vagy egy panzió szagának van – meg a hamarosan bekövetkező halálnak.
(Robert Musil: Naplók (Válogatás). Válogatta: Földényi F. László. Fordította: Györffy Miklós. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2006. 730 oldal, ára: 3400 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.