Privatizációs ellentét a kormányban

Törésvonal kezd kialakulni a koalícióban a kormány privatizációs szándékait illetően. A kisebbik kormányzó pártból kikerülő gazdasági miniszter szerint olyan társaságokat is el kellene adni, amelyeket korábban szocialista kezdeményezésre vontak be a száz százalékban állami tulajdonban tartandó cégek körébe.

Szabó Eszter
2006. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre úgy néz ki, kormányoldalon is komoly indulatokat kelt a liberális gazdasági tanács privatizációs tervezete. A szabad demokratákhoz közeli közgazdászokból és politikusokból álló testület szándékait Kóka János gazdasági miniszter jelentette be nemrégiben. Ezek szerint a liberálisok azt kérik a kormánytól, hogy ne csak a konvergenciaprogramban szereplő állami tulajdont adja el a kabinet, hanem azon túlmenően olyan stratégiai társaságok is kerüljenek kalapács alá, mint a Volán, a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM), a Szerencsejáték Zrt., a Tokaj Kereskedőház és a posta. A tervezetet szinte azonnal kontrázta a szocialista párt, mondván, szó sem lehet a privatizáció ilyetén folytatásáról, bizonyos cégek biztosan állami tulajdonban maradnak.
A Kóka által közölt listán lévő cégek közül valószínűleg az MVM marad biztosan teljes állami tulajdonban. A társaságot ugyanis tavaly nyáron szocialista kezdeményezésre bevonták a százszázalékosan állami tulajdonban lévő körbe, s az összes parlamenti párt által megszavazott előterjesztést jegyző Polák György azóta is határozottan kiáll a villamos művek mellett. Ha mégis olyan döntés születne, amely magánkézbe juttatná ezt a társaságot, annak valószínűleg beláthatatlan következményei lennének. Az MVM ugyanis mostanra nem csupán egy kereskedőcéget jelent, megspékelve pár kisebb erőművel, tavaly óta már az MVM száz százalékos tulajdonában van a paksi atomerőmű, a teljes alap-vezetékhálózat és a korábban függetlenül működő rendszerirányító is. Vagyis ha eladják az MVM-et, minden megy vele, ami még állami kézben maradt a hazai energetikai szektorból, és ez olyan mértékben tenné kiszolgáltatottá a magyar fogyasztókat, amire más európai országokban aligha találunk példát. Egy korábbi tanulmányában az ÁPV Zrt. is úgy foglalt állást, hogy a társaságot nem szabad privatizálni biztonsági okokból. Az MVM gyakorlatilag egyedül működik a piacon: a „versenyben sokkal jobb gazdának bizonyulnak a magáncégek, mint az állam” liberális dogma tehát nem vonatkoztatható rá.
Biztosnak tűnik viszont a Volán-társaságok privatizációja. Egy júliusi kormányrendelet értelmében ugyanis ezek az ÁPV Zrt.-től a gazdasági tárca fennhatósága alá kerülnek, s a tervek szerint első lépcsőben hét vagy nyolc regionális cégbe vonják össze őket. Ezek után jöhet szóba a magánosítás, csak az a kérdés, ki veszi meg a társaságokat. Ha a magántőke, az minden bizonnyal a kis kihasználtságú, ráfizetéses járatok felszámolását vonja maga után, azaz a kistelepülések lakóit még inkább elvágják majd a külvilágtól. Megvehetik viszont a társaságokat az önkormányzatok is, s akár több helyhatóság együttes összefogásával elvileg ez akár még jót is tehetne a szolgáltatásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.