Rablófolt

Ha az ember Szárszó után Szemesről balra tér, majd déli irányban halad Szólád felé, gyönyörű völgyben utazhat, ám nem gondolná, hogy a zöldellő lankák helyén valaha mocsarak szegélyezte, kék öböl húzódott. A szakemberek azonban pontosan tudják, hogy az évezredek során miként változott a táj, illetve hogy a hajdani öböl partjai ideális lakhelyül szolgáltak számos népcsoport számára.

Tornai Szabolcs
2006. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor ebben a völgyben, az M7-es autópálya szóládi felhajtójának nyomvonalán 2003-ban az MTA Régészeti Intézetének ásatásokat lebonyolító vállalkozása, az Archeosztráda Kft. leletmentő feltárást végzett, Hansel Balázs munkatársaival egy longobárd harcos VI. századi sírjára bukkant. De a délnyugati fekvésű domboldalon előkerültek a réz-, a bronz- és az avar kori ember településének maradványai is. A történet ilyen röviden véget is ért volna, ám Vida Tivadar régész, tudomást szerezve a leletekről, úgy vélte, tüzetes ásatást kellene folytatni a szóládi kertek mögötti területen. A szakember kezdeményezése sikeresnek bizonyult, és tavaly az MTA Régészeti Intézete, valamint a Német Régészeti Intézethez tartozó frankfurti Römisch-Germanische Komission közös kutatási programot indított, német részről Uta von Freeden, magyar részről Vida Tivadar vezetésével.
A tudományos tervásatás felszíni leletfelderítéssel és földmágneses vizsgálattal kezdődött. A Föld mágneses kisugárzása eltérést mutat azokon a pontokon, ahol a talajt bármiféle emberi tevékenység folytán bármikor az évezredek során megbolygatták. A jénai egyetem munkatársa 2005 tavaszán két hektárt fésült át mérőműszerével egy előre kimért négyzethálós rendszerben. A mérés során bebizonyosodott, hogy a longobárd harcos sírjától délkeletre számos mágneses eltérés található, amelyekre a számítógépbe táplált mágneses térképen nagyméretű sötét foltok utaltak. Ám ez még korántsem jelentette azt, hogy a foltok kifejezetten longobárd sírok nyomait jelzik. Ezért próbaásatásra is szükség volt, amelyet tavaly ősszel végeztek, ennek során egy tucat longobárd sír került elő a sárga, löszös talajból. A sikeres kezdet után 2006-ban a hathetes ásatási időszak alatt a feltárt sírok száma már 24.
Hat kivételével ezek mind harcosok sírjai voltak, és két meglepetéssel is szolgáltak. Egyrészt több esetben fordultak elő kör alakú és négyszögletes árkok a sírok körül, amelyek feltehetően elkerítésükre szolgáltak, és ilyen sírokat a Dunántúlon ebből a korszakból eddig még sosem figyeltek meg. Másrészt a sírokat néhány kivétellel mind kirabolták. Ezt mutatták már a feltárás első napján a sírok felületén látható fekete rablófoltok. Amikor a tettesek beásnak a sírba, a gödröt siettükben nem földelik vissza, ezért fokozatosan a természet temeti be, így keletkezik a sötét elszíneződés. A 2003-ban talált első sírból a rablók már elhurcolták a harcos spátáját, azaz hosszú, kétélű kardját és feltehetően ezüstverettel díszített fegyverövét is. Ám a sírban részben vagy egészben megmaradt egy pajzs, egy lándzsa, egy csat, egy csipesz és egy edény. Már ezek alapján is meghatározható volt, hogy VI. századi longobárd harcos sírjáról van szó. A rablások ellenére a huszonnégy sírból számos lelet került elő, így például spáták, lándzsa- és nyílhegyek, pajzsdudorok (umbók), kések, fésűk, gyöngyök, ékszerek, edények. Különösen szépek a bronzból készült aranyozott csat- és övdíszek, valamint az S alakú aranyozott ezüstfibulák (ruhakapcsoló tűk), amelyeket almandinberakás díszít. Ezek az ékszerek kétségkívül a VI. század közepének divatja szerint készültek.
Beszédesek a Pannóniába bevándorolt longobárdok fésűi is. A leletek alapján jól látható, hogy a longobárdok nem vették át a római eredetű, kétsoros fésűformákat, hanem új típusokat honosítottak meg. Ezek közé tartozik az enyhén ívelt hátú, egyoldalas fésű, amelyet gyakran szegecsek fogtak össze. A szóládi temető 12. sírjába egy gyermeket temettek el, ebben találták meg a lelőhely legigényesebben kifaragott fésűjét. A föld alatt eltöltött másfél évezred alatt a csontfésűk igencsak megrongálódtak, ezért az MTA Régészeti Intézetének restaurátora, Somlósi Éva ezeket is helyreállítja. A temetőben megőrződött edények között megtalálhatók az Elba vidéki hagyományokat követő, szabad kézzel készült példányok, amelyek széles szájúak, ívelt oldalúak, enyhén kihajló pereműek. Ennek a fajtának a párhuzamai előfordulnak a Cseh-medencében, Morvaországban, Alsó-Ausztriában és kis számban Pannónia más területein, így például Várpalota és Vörs térségében. Ám a longobárdok Pannóniában eleven antik fazekashagyományokat találtak, így ezeket részben átvették vagy továbbfejlesztették.
A fennmaradt történeti források szerint a longobárdok nyugati keresztények voltak, majd egy részük áttért az ariánus hitre. Igaz ugyan, hogy a sírokat korabeli keresztény szokás szerint nyugatnak tájolták, de furcsa módon a leletek egyike sem utal a longobárdok kereszténységére. Épp ellenkezőleg: a sírokban talált ételmellékletek is azt mutatják, hogy ősi hitük szerint temetkeztek. Az ételmelléklet az elhunyt túlvilági útját volt hivatott segíteni, s a szóládi sírokból többféle állatmaradvány, így disznó-, juh-, kecske-, csirke- és kacsacsontok kerültek elő, amelyeket két archeozoológus, Bartosiewicz László és Gál Erika azonosított.
Feltehetően egy előkelő családot és fegyveres kíséretét temették el a szóládi temetőben. A leggazdagabb sír a közösség vezetőjéé volt, egy 3 méter hoszszú, 1,5 méter széles és 4,5 méter mély körárkos sír. Rangját mutatja, hogy a gerendákkal fedett sírkamra fölé eltemették a lovát is. A rablók brutálisan feldúlták a sírt, még a ló fejét is elvitték a rajta lévő – feltehetően – ezüst lószerszám miatt. A fatörzs koporsóban eltemetett vezető csontvázából csupán lábszárcsontjai maradtak meg eredeti helyükön, és töredékes állapotban előkerült egy besimított edény, egy fésű és egy spáta.
Mint Vida Tivadar mondja, a sírrablás részben önrablás lehetett. A kutatók feltételezik, hogy az avarok elől menekülő longobárdok nem akarták, hogy az ellenség kaparintsa meg a sírokba tett értékeket. Így aztán ők vették magukhoz őseik kincseit, amit az is bizonyít, hogy a rablógödröket éppen a megfelelő helyen ásták, tehát a tettesek pontosan ismerték a longobárd temetkezési szokásokat. Több jel mutat arra is, hogy a későbbi korokban újabb rablók próbálkoztak a sírokban.
A longobárdokról először Tacitusnál található említés. A római történetíró azt írja, hogy őshazájuk az Elba vidéke, 166-ban Pannóniára támadtak, de akciójuk balul végződött. A longobárdok ezt követő háromszáz évéről semmit sem őriztek meg a latin források, legközelebb csak a Cseh-medencébe történt 489-es bevonulásukról esik említés. Innentől már viszonylag jól követhető vándorlásuk, amelynek során Morvaországba, Alsó-Ausztriába, majd Pannóniába jutottak. Itt Bizánccal és az avarokkal kötöttek szövetséget a gepidák legyőzésére, de végül egyedül is vereséget mértek a gepidákra. Mindezek ellenére megrettentek sztyeppi eredetű nomád szövetségesüktől, és 568-ban elmenekültek előlük, míg végül Észak-Itáliában kötöttek ki, ahol róluk nevezték el Lombardia tartományt. A longobárd szó egyébként hosszú szakállút jelent, s hogy valóban jellemző volt rájuk a hosszú szakáll, itáliai ábrázolások is igazolják.
Több germán népről ismert, hogy huzamosabban megtelepedett a Kárpát-medencében, így például a kvádokról, a vandálokról, a gótokról, ám a longobárdokról kevés információ áll rendelkezésre, mivel csupán rövid ideig tartózkodtak Pannóniában. Pannóniai hagyatékuk kutatásában alapvető szerepe volt Bóna Istvánnak, az ELTE egykori régészprofesszorának, aki az 1950-es évektől az 1970-es évekig maga tárta fel a ma ismert longobárd kori temetkezési helyek háromnegyedét. Értékes hagyatéka jelenleg felesége, B. Horváth Jolán gondozásában kiadás alatt áll.
– Német részről arra vagyunk kíváncsiak – mondja Uta von Freeden –, hogy e germán nép, amely hozzájárult a kora középkori kultúra kialakulásához, hétszáz éven át miként vándorolt az Elba vidékéről egészen Itáliáig, és hogy a longobárdokat miként lehet más germán népektől minél pontosabban megkülönböztetni. Itt Szólád mellett a feltárás során régészeti és természettudományos módszereket egyaránt alkalmazunk, a pannóniai állomáshely alapvető fontosságú a longobárdok történetében. A longobárd kutatásokat szeretnénk európai uniós programmá bővíteni csehek, osztrákok, szlovének és olaszok részvételével, aminek alapja lehet a jelen ásatás, valamint a német és a magyar régészeti intézetek összefogása. Ennek érdekében már számos kollégával felvettük a kapcsolatot. Szóládon szeretnénk megtalálni a temetőhöz tartozó települést is, és botanikai elemzéssel rekonstruálni az egykori természetes és termesztett növényzetet.
Az idén a kutatásokba újabb intézmény kapcsolódott be, mert a csontanyag feldolgozásában együttműködik a mainzi egyetem antropológiai intézete, Kurt W. Alt professzor és az MTA Régészeti Intézetének archeogenetikai laboratóriuma, Mende Balázs Gusztáv vezetésével. A hagyományos fizikai antropológiai elemzést DNS- és nyomelem-meghatározás egészíti ki, amelyek segítségével családi kapcsolatokra, népi összetevőkre, valamint a bevándorolt és a helyi lakosság viszonyára próbálnak következtetni a kutatók.
– A longobárdok egy-két emberöltőn át éltek Pannóniában, és más germán népek, így türingek, szvébek, herulok töredékei is csatlakoztak hozzájuk – mondja Vida Tivadar. – A szerteágazó kapcsolatokra utal a sokféle régészeti leletanyag, valamint az eltérő temetkezési szokások is, ezért van nagy szükség a természettudományos vizsgálatoknak a régészeti álláspontokat alátámasztó vagy elvető eredményeire. A longobárdok „vándorlásának” történeti és régészeti rekonstrukciója elméleti szempontból is rendkívül izgalmas feladat.
Az ásatáson részt vesznek az ELTE Régészettudományi Intézetének diákjai, szegedi régészhallgatók, sőt bonni, mainzi egyetemisták is. A fiatal régészjelöltek nemcsak az új feltárási és dokumentálási technikákkal ismerkedhetnek meg, hanem azzal az új szemlélettel is, hogy a régészetben az etnikai hovatartozást ma már jóval árnyaltabban közelítik meg, mint korábban.
– A korabeli társadalmi, gazdasági és kulturális viszonyok elemzése fontosabb a tudomány számára, mint az etnikum meghatározása – mondja Vida Tivadar. – A longobárd szó is inkább összefoglaló, szimbolikus megnevezése egy olyan „népcsoportnak”, amelyben nem annyira az etnikai kötelék, mint inkább a hatalmi-családi struktúra volt a meghatározó. A jelenlegi és a tervezett kutatásokkal a történetírók és a történettudomány által kialakított képet szeretnénk új régészeti adatokkal bővíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.