Tovább emelhetik a helyi vízdíjakat

Szeptember elsejétől öt százalékkal emelkedtek a víz- és a csatornaszolgáltatás díjai, mert a 15 százalékos áfakulcs 20 százalékra emelkedett. A víziközmű-szolgáltatóknál komoly technológiai lemaradások tapasztalhatók. Szakértői becslések szerint hozzávetőlegesen a duplájára kellene emelni a díjakat ahhoz, hogy fedezni tudják a szükséges beruházásokat. A lakosság által fizetendő számla mellé adott állami támogatás folyamatosan csökken, ezért is drágulnak a víz- és a csatornadíjak.

Hajdú Péter
2006. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közleményben hívta fel arra a figyelmet az országgyűlési választások előtt a víz- és csatornaszolgáltatók többségét összefogó Magyar Víziközmű-szövetség, hogy elengedhetetlen a víz- és csatornaszolgáltatók működésének szabályozása. Komoly problémaként említette az érdekvédelmi szervezet, hogy az árhatóságként működő önkormányzatok az alacsony szolgáltatási díjak megtartásában érdekeltek, a szolgáltató szervezetek infrastruktúrájának folyamatos fejlesztésében és a gazdaságos működtetésben már kevésbé. Ugyanebbe az irányba hat a vízszolgáltatók elaprózódása – a korábbi 35 szolgáltatócéggel szemben ma több mint négyszáz működik országszerte – és az a tény, hogy az előállítási ár körül mozgó vízdíjak nem fedezik a hosszú távú biztonságos ellátáshoz szükséges fejlesztések költségeit. A szövetség mindezért a víziközmű-törvény mielőbbi megalkotását látja ma is az egyik legfontosabb feladatnak, s ezzel párhuzamosan olyan felügyeleti szerv felállítását, amely a tulajdonos önkormányzatok ármegállapító határozatait lenne hivatott szakmai szempontból felügyelni.
A helyi önkormányzatok az ármegállapítás jogosítványát is megkapták. Így ma minden szolgáltató a saját belső számításai alapján alakítja ki az árat, s ezek a helyi sajátosságoknak megfelelően igen nagy szórást mutatnak. A Magyar Víziközmű-szövetség adatai szerint tavaly a legalacsonyabb vízdíj köbmétere 85, a legmagasabb pedig 588 forint volt Magyarországon. A csatornadíjak 27 és 630 forint között szóródtak ugyanebben az időszakban. Több tényezőtől is függ a víz- és a csatornaszolgáltatás díja. A helyi vízkezelő a műszaki színvonal és a helyi adottságok alapján, az esetleges szállítási díjat is beleszámolva, valamint az államtól a lakossági fogyasztáshoz adott támogatást figyelembe véve javasol árat, amit a települések képviselő-testületei vagy elfogadnak, vagy sem. Sokszor előfordul, hogy az önkormányzati képviselők politikai megfontolásból alacsonyan tartják a díjakat. Történik ez annak ellenére, hogy a pályázaton elnyerhető állami támogatás odaítélésének feltétele a szolgáltatási rendszer folyamatos karbantartása és fejlesztése, amire az önkormányzatnak kötelezettséget kellene vállalnia.
Ezt a helyzetet tarthatatlannak érezve az árképzési rendszer megváltoztatására készül a környezetvédelmi és vízügyi tárca. A minisztérium sajtóosztályának tájékoztatása szerint a tervezett változtatások annyira korai stádiumban vannak, hogy hitelt érdemlő információkat még nem tudnak közölni. Korábban napvilágot látott hírek szerint viszont biztos, hogy kétfajta megoldáson törik a fejüket a törvény-előkészítők. Az egyik szerint jogszabályban pontosabban meghatározott szempontok alapján számíthatnák ki a szolgáltatók az árakat, a másik elképzelés értelmében pedig létrejönne egy hatóság, amely – szintén egységes elvekre alapozva – kidolgozna egy központi eljárást. Vagyis semmiképpen sem egységes víz- és csatornadíjakról lenne szó, hanem egységesített díjképzési rendszer létrehozásáról.
Szakértők szerint azonban a szolgáltatók egy részénél már eddig is megvalósult valamiféle szabályozott árképzés. Nevezetesen azoknál, amelyek – a magas előállítási költségek miatt – állami támogatásra pályáznak. A pályázat kiírásakor minden évben meghatároznak egy küszöbértéket, amely fölött a lakosság által fizetett díjat az állam kiegészíti a tényleges költségszintig. Ugyanakkor a költségek elismerhető mértékét is meghatározza a pályázati kiírás. Az előző négy-öt év tapasztalatai szerint az elismert költségek egyre jobban elmaradnak a tényleges költségektől, ugyanakkor a finanszírozást biztosító alapba helyezett összeg növekedése is elmarad az infláció mértékétől, vagyis relatíve egyre kevesebb támogatás jut egy-egy pályázónak, ami az árakban is meglátszik. Az állami támogatás mértékére vonatkozó kérdésünkre lapzártáig nem kaptunk választ a vízügyi tárcától.
Eközben a nehéz anyagi helyzetben lévő önkormányzatok – amelyek a rendszerváltozáskor kapták meg a vízművek tulajdonjogát – azon gondolkodnak, hogy értékesítik a szolgáltatót. Törvényi szabályozás híján bizonytalan, hogy a közszolgáltatást milyen vállalkozások működtethetik. A privatizáció mindenesetre megkezdődött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.