Új lehetőség előtt a magyar borok

Kevesebb szót és több cselekvést sürget a magyar–orosz kapcsolatokban Valerij Muszatov, Oroszország volt budapesti nagykövete, aki szerint sokat segíthet egy átfogó stratégia kidolgozása. A nyugalmazott diplomata szerint a körvonalazódó konkrét projektek mindezek ellenére a kétoldalú viszony új minőségét jelzik.

2006. 09. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar–orosz kapcsolatok politikai légkörére nem lehet panasz, annál inkább arra, hogy ezt a keretet legfeljebb részben sikerült kellő tartalommal megtölteni. Várható-e Szocsiban előrelépés?
– Az elmúlt években sokat dolgoztam a kapcsolatok fejlesztéséért, ezért természetesen örülök az immár jól látható eredményeknek. A légkör kiváló, így az olyan, a viszonyt folyamatosan terhelő problémák, mint az adósság vagy a sárospataki könyvek kérdése, megoldódtak. A csúcstalálkozók immár munkajellegűek. A középpontban ezúttal az agrárkérdések állnak. Lendületet adott e téren az együttműködésnek, hogy ebbe bekapcsolódtak a magyar üzleti élet olyan „nagyágyúi” is, mint Demján Sándor vagy Csányi Sándor. Ennek eredményeként például Oroszországban sertéshizlalda és cukorgyár épül. A grúz és moldáv borok kiszorulása miatt az orosz piacon támadt űr nyomán új lehetőségek kínálkoznak a magyar borexport is. Élénkülnek a kapcsolatok a régiókkal is.
– A kétségtelen előrelépés mellett a magyar agrárexport egykori szintre emeléséhez túl sok romantikus elképzelés tapad, s az együttműködés kulcsa egyébként is az energetika.
– A magyar fél komoly érdeklődést mutat a déli gázvezeték építése iránt, s minél hamarabb konkretizálná a terveket. Már csak azért is, mert elosztóközpont lenne, és elhelyezné területén a stratégiai tározót Szerbia és Ausztria is. De Oroszország beengedi a kitermelésbe is a külföldi tőkét, cserébe tulajdont kér a nyugati piacokon. Ezt szolgálják az úgynevezett részvénycserék, amelyekbe bekapcsolódhat a Mol is. Ez új jelenség, amely a német E.ON-nal például már működik.
– Putyin budapesti látogatásán felvillantak a kelet–nyugati közlekedési folyosók építésében rejlő lehetőségek is.
– Igen, ilyen lehet a Berlin– Varsó–Moszkva útvonalhoz hasonló déli közlekedési folyosó, a Távol-Keletet és Nyugat-Európát összekötő közút és vasút, amelynek megvalósítása az EU és Ukrajna közreműködését is feltételezi. A vasúti szállításban lehet elosztó-központ Záhony környéke. Rengeteg lehetőség van még a dunai hajózás fejlesztésében is, amely iránt az orosz nagytőke érdeklődik. Ugyanígy tér nyílhat az együttműködésre a villamos áram szállításában, s Oroszország érdeklődik Paks fejlesztése iránt is.
– A metrótenderben azonban az orosz cégek számára nem termett babér…
– Itt sincs minden elveszve, hiszen az orosz cég bírósághoz fordult, s szerintem kompromiszszumra lehet jutni. Az orosz tőkét érdekli a légi közlekedés is, így a KrasAir pályázik a Malévra.
– Moszkva tehát az utóbbi évek kudarcai ellenére is vásárolna magyar cégeket?
– Az orosz tőke behatolásával kapcsolatos félelmekről csak annyit, hogy lényegében nincs hová behatolni, hiszen a magyarok már lényegében mindent eladtak.
– Kevesebbet beszélünk róla, de a tőkeexportban a magyar cégek is érdekeltek…
– Ennek sincs akadálya, s a Mol, a Richter, az OTP jól is haladnak e téren.
– Egész idáig a gazdasági lehetőségekről beszéltünk, a stratégiai együttműködés azonban mást is feltételez.
– Pragmatikus világban élünk, de kétségkívül nagyon fontos a kulturális együttműködés, s közös pontot jelent a határon túl élő kisebbségek helyzete is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.