Vízipóló nyet ping pong

Muray Gábor
2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ül a magyar, s lesi a pergő dokumentumfilmet 1956-ról. A játékfilmes nyitány alatt és után Les Hall fülbemászó zenéje szól, a már ezerszer látott korabeli híradósnittek most szélsebesen követik egymást, a képek vakuvillanásként égnek be, szusszanásnyi idő sincs, néhány percbe sűrítve kell kikövezni az ’56-hoz vezető utat, fertályóra sincs arra, hogy a bonyodalom előtt megértsük a miérteket és a hogyanokat. Arcok tűnnek fel, a magyar történelem ikonjai, egy-egy másodpercre, sorsok, tragédiák emlékei villódznak, mint egy tovasuhanó expresszvonat ablakai az éjszakában.
Ül a magyar, és érzi: a kelet-európai szemnek fáj ez a filmes rohanás, a mi dokujaink lassabban hömpölyögnek, megfontoltabban és csendesebben mesélnek, itt pedig nem telik el néhány másodperc sem vágás nélkül. Propagandaíz, játékfilmes feszültségteremtés, szüntelen idegborzolás, hát mi ez, ha nem hatásvadászat?
Csakhogy. A szabadság vihara nem magyar alkotás: kanadai– amerikai. Célközönsége a médiakor képtengerébe született generáció, nyelve a televíziós dokuműsoroké, alapanyaga az a hosszú éveken át felvett ötven interjú, amely darabjaiban, akár egyenként, mint Böszörményi Géza és Gyarmathy Lívia, Ember Judit, Sára Sándor „beszélő fejek filmjeiben” megszoktuk, megállná a helyét. Itt ezzel ellentétben mindenkire csak pár másodperc jut, néhány mondat, amelyet puzzle-ként jól egymás mellé paszszítva kerek egészet kaphatunk „minden idők legjobb el nem mesélt történetéről” (Tarantino).
A szabadság vihara két szálon indul el: megrajzolja a világháború utáni Magyarország politikai térképét. Újvilági rendezőktől szokatlan szigorral beszél a Rákosi-éráról, az ellehetetlenített társadalomról, a megsemmisíteni kívánt értelmiségről, a ketrecbe szorított parasztságról. A másik szál bemutatja a magyar vízi sportok, köztük a világ legjobbjainak számító hazai vízilabdások történetét. Országsors és játék találkozik, a propaganda a szabadságvággyal ütközik. Pestet vér festi, Kádár álarcot cserél, Hruscsov anynyi tankot küld a magyar fővárosba, amennyit – a film szerint – Hitler vetett be Franciaország ellen. A külvilágtól elzárt sportolók Csehszlovákiából Melbourne felé tartanak; A szabadság vihara az 1956. december 6-i magyar–szovjet vízipóló-mérkőzésnél éri el csúcsát. Tombol a lelátó, forr a víz, „vízipóló nyet ping pong” – így a testi erőszakra utaló, magyarított szovjet bölcselet. Az eredményt tudjuk. Zádor Ervin vizet megfestő vére címlapokra kerül. S hogy „az ember ne legyen betapasztott szájjal legendás”, inkább kint marad, és elölről kezd mindent.
A történetet és a történelmet ismerő hazai néző elcsépelt klisékkel találkozik. De mielőtt felhorkanna, meg kell értenie, hogy a rendező-testvérpár, Colin K. Gray és Megan Raney Aarons (valamint Lucy Liu, Quentin Tarantino, Andrew G. Vajna és Kristine Lacey producerek) a világ (!) fiatal közönségét célozták meg. A még élő tanúk megkeresése, a téma iránti tisztelet s az alkotói szándék, hogy a magyar forradalomról és szabadságharcról a lehető leghitelesebben beszéljenek a tengerentúlon (a forradalom örökösei éppúgy megszólalnak, mint Hruscsov fia, Wittner Mária éppúgy, mint Mécs Imre, a magyar élsportoló éppúgy, mint egykori moszkvai ellenfele), feledtetni képes a film eleinte bántó hibáit.
A szabadság vihara úgy emeli magasba a magyar élsportot, hogy általa a világ előtt bemutatja egy kis ország nemzeti tragédiáját. Köszönet jár érte.
(A szabadság vihara – színes és fekete-fehér, szinkronizált amerikai dokumentumfilm, 2005. Rendezte: Colin K. Gray és Megan Raney Aarons. Forgalmazza a Best Hollywood.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.