Vonatokat vásárló magántőke

Befektetőket vonna be a kormány az elővárosi vasúti járműpark fejlesztésébe. Lehet, hogy a MÁV által beszerzett új motorvonatok is magánkézbe kerülnek.

Putsay Gábor
2006. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem kíván lemondani a közlekedési kormányzat a magántőke bevonásával (PPP), illetve a tisztán magántőkéből megvalósuló fejlesztésekről. Utóbbira az elővárosi vasúti járműpark biztosításakor nyílhat lehetőség – közölte nemrégiben egy szakmai fórumon Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára. A magánbefektetőkkel információink szerint elsősorban az újabb motorvonatok megrendelésekor számol a közlekedési kormányzat, ugyanis a MÁV stratégiai céljai között szerepel a már szerződött 40 mellett további 110 korszerű jármű vásárlása. Amiatt, hogy az elmúlt négy évben gazdaságilag teljesen leépült a MÁV, illetve a közlekedési kormányzat üzleti szférát előnyben részesítő törekvései folytán az is elképzelhető, hogy a társaság által hitelből már megvásárolt, de még le nem szállított új motorvonatok kerülnének át a befektetőkhöz, akik átvállalnák a MÁV kötelezettségeit. Mint ismert, a MÁV harminc elővárosi vonatot rendelt a Stadlertől, tízet a Bombardier-től, és az első járművek 2007 elején állnak forgalomba. A Stadler-vonatok megvételére 144 millió euró – azaz jelenlegi árfolyamon 39,6 milliárd forint –, a Bombardier-hez 11 milliárd forint eszközfedezetű hitelt vett fel a MÁV. A Stadler-járművek harmincéves karbantartása további 120 millió euróba – 33 milliárd forintba – kerül, amit viszont a MÁV a folyó bevételeiből finanszírozna. A Stadlertől további harminc vonatot rendelhet a MÁV, az opció lehívásáról jelenleg tárgyal a társaság vezetése. A közlekedési kormányzat a vasúttársaság jelenlegi helyzetében könnyen megindokolhatja, hogy miért lenne előnyös a már megrendelt járműveket továbbadni befektetőknek, hiszen ezzel csökkenthető lenne a MÁV amúgy tekintélyes hitelállománya. Lapunk érdeklődésére a GKM illetékese közölte, hogy készül az uniós pénzek felhasználását célzó közlekedési operatív program, amiben szerepel a magántőke bevonásának lehetősége. Az elővárosi vasúthálózat fejlesztésénél az uniós források lennének a meghatározók, ám ahol lehet – így például a járműpark fejlesztésénél –, bevonnák a magántőkét, melynek vizsgálja a lehetőségét.
Az elővárosi forgalom fejlesztése viszont óriási lehetőségeket jelent a MÁV-nak. Nem véletlen, hogy a beruházásokra szánt források jelentős részét éppen erre a területre csoportosítják át. Budapest elővárosában naponta 630 ezer utas közlekedik – a közösségi közlekedés aránya 35 százalék –, az előrejelzések szerint viszont 2015-re a napi utasszám 800 ezerre emelkedik. Az infrastruktúra bővítésekor jelentős EU- és hazai forrásokat is felhasznál a vasút. Az Érden levő állomások fejlesztésére, P+R parkolók építésére például négymilliárd forintot költenek. A megrendelt új motorvonatok mellett idén 80 személykocsi és 24 vezérlőkocsi felújítását tervezik, ezenkívül két elővárosi vonalon állítanának forgalomba újonnan beszerzett, használt német vasúti kocsikat. A MÁV az elmúlt években 250, az elővárosi vonalakon használt vasúti kocsit korszerűsített. Ezeknek a fejlesztéseknek a hozadékát jelzi, hogy a Budapest–Esztergom között forgalomba állított, új Desiro motorvonatok megjelenésével az elmúlt két évben 22 százalékkal növekedett az utasforgalom, ami napi átlagban hétszáz utassal jelent többet, és volt olyan hónap, amikor megduplázódott a vonatokra felszállók száma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.