Mindenki semmibe veszi a határidőket, csak a pályázók nem – a fenti vélemény csak egy az első Nemzeti fejlesztési tervre jelentkezők válaszai közül, amelyek az úgynevezett elégedettségi felmérésre érkeztek. A válaszadók jelentős része a kormányhivatal késlekedését kárhoztatta. A felmérést végző Állami Számvevőszék (ÁSZ) – elektronikusan kitölthető – önkéntes kérdőívét a csaknem 16 ezer pályázó közül ezernégyszázan töltötték ki. A konkrét kérdésekre adott válaszok mellett mód nyílt javaslatok, vélemények megfogalmazására is. Ezek között szerepel olyan is, hogy „ha 289 nap telik a pályázat beadásától a szerződéskötésig, akkor egy jó üzleti ötlet elévülhet”. Ugyanitt olvasható, hogy a kifizetés késedelme miatt jelentős teherré válhat a felvett hitelek kamata. A válaszokból kiderül: a nyertes pályázók az ügyintézés vontatottsága miatt a kifizetéseket rendre trükkös módon késleltették.
Mit kellene tenni, hogy jobban működjön a rendszer? A pályázók véleménye szerint az egyablakos rendszer lassítja a folyamatokat, mert a dokumentumok csak hoszszas utaztatás után kerülnek a kompetens szervezetekhez. A válaszadók nehezményezték, hogy a döntéshozatali folyamatok átláthatatlanok, a döntések magas szinten születnek. Ugyanakkor úgy vélik, célszerűbb lenne a szakmai és a pénzügyi lebonyolítást egy kézbe adni. Az elégedettségi felmérés beszámol arról, hogy a kormányrendeletben megszabott határidők csak a válaszadók 22 százaléka szerint teljesültek. A legtöbben, a megkérdezettek 27 százaléka állította azt, hogy a hiánytalan pályázati beadástól számított hatvan napon belül nem kaptak tájékoztatást. Ugyancsak 22 százalék kifogásolta, hogy a lebonyolító szervezet nem kötötte meg a szerződést az előírt határidőn belül. Száz megkérdezett közül 14 jelezte, hogy a számlák benyújtása után több mint hatvan nap telt el a tényleges kifizetésig.
Az operatív programok közül a legkedvezőtlenebb a humánerőforrás-fejlesztési operatív programok megítélése, amelynek során a megkérdezettek szerint a határidőket csak 12 százalékos arányban sikerült betartani. A válaszadók 78 százaléka panaszkodott arról, hogy leginkább a támogatási döntéssel kapcsolatos tájékoztatás, a szerződés megkötése és a támogatás kifizetése esetén nem teljesültek a határidők. Az elégedettségi vizsgálat eredményei az ÁSZ saját vizsgálatai szerint is megalapozottnak bizonyultak. Ezek azt mutatják, hogy a pályázatok benyújtásától a befogadásig az előírt 15 nap helyett átlagosan 118 nap telt el. A befogadástól a szerződéskötésig az eljárás 90 nap helyett 167 nap alatt jutott el.
Sikkasztás és hűtlen kezelés miatt feljelentették Magyar Péteréket