Elhagyott paradicsom

S Z I G E T V I L Á G Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne) Mikor imádkozol, ne légy olyan, mint a képmutatók, akik a gyülekezetekben és az utczák szegeletein fennállva szeretnek imádkozni, hogy lássák őket az emberek. Bizony mondom néktek: elvették jutalmukat. Te pedig amikor imádkozol, menj be a te belső szobádba, és ajtódat bezárva, imádkozzál a te Atyádhoz, a ki titkon van; és a te Atyád, a ki titkon néz, megfizet néked nyilván. És mikor imádkoztok, ne legyetek sok beszédűek, mint a pogányok, a kik azt gondolják, hogy az ő sok beszédükért hallgattatnak meg. Ne legyetek hát ezekhez hasonlók; mert jól tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, mielőtt kérnétek tőle. Ti azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved; Jőjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is. A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma. És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképen mi is megbocsátunk azoknak, a kik ellenünk vétkeztek; És ne vígy minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen! (Máté 6, 5–13; Károli)

Balavány György
2006. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miatyánk első három kívánságát a lehető legmélyebb szakralitás hatja át: szenteltessék meg az Isten neve, jöjjön el az országa, legyen meg az akarata. Aztán hirtelen fordulattal egyszerű, profán kérés következik: adj, Uram, kenyeret. Az imádkozó hamarabb kér ennivalót, mint bocsánatot. Sok kegyes írásmagyarázó összezavarodik e ponton, mert illetlennek érzi, hogy az evés a szent dolgok közé keveredjék. Próbálják is kimagyarázni, mondván: kizárólag lelki táplálékra gondolt itt az imádságot tanító Jézus. E magyarázat azonban rossz is, fölösleges is. A mindennapi kenyér valóban nem más, mint mindennapi kenyér – a kérés a biológiai létfenntartásra vonatkozik.
S a Biblia szerint nemcsak a test fenntartása, hanem örvendeztetése is fontos. A negyven esztendeig tartó pusztai vándorlás során égi mannával táplálta az Úr Izrael népét; a manna pedig nem holmi ízetlen tápanyag volt, hanem csemege: állaga és színe, akár „a koriander magva és az illatos gyanta”, íze pedig, „mint az olajos kalácsé”. S mivel nemcsak ételre, hanem boldog szexualitásra is szüksége van a testnek, így szól a Példabeszédek könyve: „Legyen forrásod áldott, és örülj ifjúkorodban elvett feleségednek. Szerelmes szarvasünő és kedves őzike ő; keblei gyönyörködtetnek mindenkor, szerelmétől mindig mámoros leszel.” A mindennapi ölelés is beleértendő a kenyérkérésbe.
Mire van tehát szükségünk? Változatos és gyönyörködtető étrendre, megfelelő ruházatra, kreatív és jövedelmező állásra, társadalmi státusra, családra, rendszeres pihenésre. Autó, iskola, kiegyenlített gázszámla, infrastruktúra, tiszta levegő, rendes szomszédok; béke, igazságos kormányzás az országban – mindez nem luxus, és főleg nem bűn, hanem szükséglet: mindennapi kenyér. Jézus azt ajánlja tanítványainak, hogy kérjék mindezt Istentől, és meg fogják kapni. A Teremtő nem az önkínzó flagellánsokban gyönyörködik, hanem azokban, akik hálásan tudnak élni az adományaival.
Jézus nem volt aszkéta. A nemi örömtől tartózkodott ugyan, de azért lakomákra járt, kedvelte a bort, a sült húst és a mézet; szeretett örülni és énekelni, gyönyörködött a madarakban és a mező liliomaiban. Lukács tanúsága szerint így vádolták ellenfelei: „falánk és részeges ember, vámszedők és bűnösök barátja”. A steril, életidegen lelkizés a gnosztikus mozgalomból szivárgott be a keresztyénségbe, annak hatására kezdte a korai egyház utálni, korbácsolni és éheztetni a testet. Még Luther doktor is – kinek a gnózishoz nincs köze, ám a skolasztikától bizonyos pontokon nem tudott szabadulni – így szólt: „az emberi test ocsmány lúgostömlő”. Én azt hiszem, félreértett bibliai mondatok nyithatták ki az egyház kapuját a gnoszticizmus előtt. Például ez: „a test a lélek ellen vitézkedik, a lélek a test ellen”. Vagy amit Pál mond: „tudom, hogy énbennem, vagyis a testemben nem lakik jó”, sőt: „megsanyargatom testemet, és szolgává teszem”. Csakhogy egyéb helyeken így szól a Szentírás: „testetek a Krisztus tagja”, „a bennetek lakó Szentlélek temploma”.
Most akkor templom vagy lúgostömlő?


A gnózis szerint az anyag eleve rossz. A test az isteni eredetű lélek utálatos börtöne, amelyből mielőbb szabadulni kell. Egyik irányzata elismeri, hogy Jézus isteni lény – de azt már nem, hogy testben jött a földre. Szerinte az látszattest volt, hiszen a fenséges Isten nem ereszkedhet le addig, hogy magára öltse az anyagot. A másik gnosztikus irány szerint Jézus nem isten, csupán kitűnő ember, aki a Golgotán legyőzte tulajdon testét – így mutatott példát az önmegváltásra.
Ám az eredeti keresztyén hagyományban az ember nem testbe zárt lélek, hanem test és lélek harmonikus egysége, illetve közössége. Test és lélek, világ és Isten, szent és profán – e szférák a keresztyén hitben nem válnak szét, de nem is oldódnak eggyé, hanem összebékülnek. Nem „unio mysticáról”, hanem „communio mysticáról” kell beszélni. Nem az a cél, hogy az anyagi valóság káprázatként lelepleződjék és felszívódjék Istenbe, hanem hogy megváltozzon a természete, visszarendelődve a Teremtő uralma alá. Béküljetek meg az Istennel, szól az apostol; mert az Isten Krisztus által „megbékéltette a világot önmagával”. Az evangéliumok arról beszélnek, hogy az Isten emberi testet öltve lépett be a világba; Krisztus egyszerre ember és Isten.
A Biblia görög szövege két eltérő fogalmat alkalmaz a testre. Az egyik a szóma, a másik a szarksz (szarkisz). A szóma a biológiai test, az ember fizikai valója; ezzel semmi gondja a Szentírásnak. Mikor Isten a hatodik napon megteremti az embert, így szól: ímé, igen jó. Aztán azt mondja Ádámnak: a kert minden fájáról szabadon ehetsz. Kegyes fráterek évszázadokon át képzelték, hogy az első emberpár szűzi alázatban imádkozta át a napot, s mindenből csak a szükséges mennyiséget vette magához. Csudát, Ádám a teremtés dőzsölő királya volt, szent mámorban élte a paradicsomi napokat, még a munkát is élvezte. Hiszen ott állt az élet aranyló zöld fája a kert közepén, kedvére vehetett róla, s a gyümölcsből égi erőt és boldogságot, állandó megújulást nyert.
Állt azonban a közelben egy másik fa is. Ne egyél róla, halálos a gyümölcse – mutatott rá az Úr, aki azt akarta, hogy az ember önkéntes, szabad szövetségben éljen vele.


Apánk testében ott voltunk mindannyian. A kígyó beszédének napján, a bukás percében is. Átvettük anyánk kezéből a szép, tenyérbe simuló termést, kicsit latolgattuk, majd harsant a gyümölcs húsa a fogunk alatt. Ettünk, előbb csak kóstolgatva, majd egyre mohóbban. És eszünk azóta is megállíthatatlanul, milliárd és milliárd gyorsan őrlő állkapoccsal.
Esténként, ha az Úr érkezett, langyos szellő járt előtte. Sosem fázott Ádám azelőtt, de a fa alatt, miközben a gyümölcs leve az állára csorgott, megerősödött a szél, és megborzongatta a bőrét, hogy fájó meztelenségben állt Éva előtt, fázni és szégyenkezni kezdett. És mikor meghallotta a hangot: „Ádám, hol vagy?”, már hiába futott és bújt, hallania kellett az ítéletet. Menekülünk, bujkálunk azóta is Isten elől, mert nem akarjuk hallani a hangját. A test elsötétült. A szarksz, amely abban a pillanatban megszületett és uralomra jutott, az ember falánk lényét jelenti. Szó szerinti fordítása csak ennyi: hús. Ez az, amiben nem lakik semmi jó.
Ádám nem akart engedelmeskedni – a szarksz már nem tud. Minden gyümölcsöt letép, eszik jóllakásig és tovább. A bort sem issza, hanem fogyasztja; tölt és fogyaszt még, tölt és fogyaszt még, tölt. A szarksz mohó, perverz démon. Nem lehet eléggé büntetni, mert élvezi a korbácsütéseket is. Valódi büntetése a kielégíthetetlen éhség. Ítélete pedig az, hogy iszonyú kínok közt falja fel önmagát. Ez a kárhozat. Ádám és Éva: nem közelíthetnek az élet fájához többé. Nyilvánosan falják egymást, mert csak a húst, a tiltott gyümölcsöt látják a másikban.
Fogyasztói társadalomban élünk. Városainkból imádság helyett a sokadalom csámcsogása száll az égre. Hosszú, kígyózó sorokban állunk a bevásárlóközpontok standjainál. Akkor érezzük létezésünket, mikor kosarunkba rakjuk az árut. Legfontosabb szavunk az akció; hétköznapi akcióhősök vagyunk – életre-halálra szóló tülekedés támad köztünk, mikor kihozzák a leárazott meleg kiflit.
A negyvenéves pusztai vándorlás idején naponta hullt az égi manna, s ha valaki tartalékolni szeretett volna másnapra, az élelem megférgesedett és megbüdösödött. Izraelnek mindennap föl kellett néznie az égre. S mikor a nép nem érte be mannával, és húst követelt, Mózes így válaszolt: „ad nektek az Úr, és ehettek egy álló hónapig, míg csak ki nem jön az orrotokon és meg nem undorodtok tőle…” A fogyasztói társadalom istentelen, tehát többet termel, mint amennyit el tud fogyasztani. Semmitől nem retteg jobban, mint az üres éléskamrától. A nagy kiszerelés a divat: karton-, zsák- és rekeszszámra visszük haza az árut. Lakásunkat a hálószoba és a spájz uralja, testünket az ágyék és a gyomor. A gabonának irdatlan tárolókat építünk, s ami azokba nem fér, a tengerbe öntjük, miközben az emberiség egyharmada éhezik. A holmit raktárban tároljuk, megvásároljuk, majd kidobjuk, és a hulladékot ismét raktárban tároljuk. Raktárvárosokat töltünk meg mindenféle vacakkal, zenélő klozetpapírtól szagos radírgumiig; több európai metropolisban a templomokat is raktárrá alakították, hogy legyen valami hasznuk.
Traktorok és buldózerek falják fel a tájat.
Háborúk falják fel a városokat, bombatölcsérek fognyomait hagyva maguk után.


„A kenyér, amit adok a világ életéért, az én testem” – szólt a farizeusoknak Jézus rabbi. Nem értették, pedig ők is éhesek voltak. A fejüket rázták. „Hogyan adhatja ez a testét eledelül?” Az utolsó vacsorán megtörte a kenyeret, és azt mondta: ez az én testem. Kiöntötte a bort: ez az én vérem, mely sokakért kiontatik. Egyetek és igyatok, tessék. És néhány óra múlva a kereszten odaengedte testét a kéjgyilkos démonnak. Az iszonyat órája volt az: a szarksz Jézus tiszta testét falta fel. Ám a Golgotán a szarksz is kivégeztetett.
Ezt nem lehetett kérni, és elgondolni sem. Az Isten otthagyta a paradicsomot, utánament az éhező embernek, és önmagát adta neki táplálékul. Jézus a manna, az égi gyümölcs, az illatos kalács. Ádám és Éva áll a kereszt fájánál. Állnak az oltárnál, az úrasztalánál, és szégyenkezve, reszkető kézzel nyúlnak a kenyérért és borért. Érzik a régi, elfelejtett ízt, a boldogság ízét. „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.”
Csak ott lesz béke, ahol a lélek uralja a testet, nem fordítva. Ahol viszont ez megvalósul, ott megjelenik „a lélek gyümölcse”, a mértékletesség. Az ilyen ember is őszintén szereti a fizikai örömöket, de úgy él velük, hogy ne uralkodjanak rajta. S akkor nem válik a méz keserűvé, az ölelés fullasztóvá, a bor megszégyenítővé. Akkor félre is lehet tenni mindezt, mint tette a Mester, aki negyven napig volt a pusztában étlen és szomjan. Jézus tanítványai tudnak böjtölni, de ez nem a test öncélú sanyargatása, hanem a lélek örömünnepe. „Ti pedig, mikor böjtöltök, ne nézzetek komoran, mint a képmutatók… amikor böjtölsz, kend meg a fejedet, és mosd meg az arcodat” – tanította a Messiás.
A tanítványok szabadok. Hisznek az igazságban, amely eddig vádolta, most szabaddá teszi őket. Pál így szól: akik Krisztuséi, a testet (szarksz) megfeszítették kívánságaival együtt. Jézus tanítványa ezért mondhatja az Atyának: „a mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma”. Nem csak magamnak kérek, hiszen meghalt bennem az önző fenevad. Mindannyiunknak, az éhező ismeretleneknek is kérek. De nem többet, csak a mait.
Holnap is fogok kérni, hálával és bizalommal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.