A háztartások teherbírását, vállalkozó kedvét érzékeny műszerként mérő személyautó-piacon már érezhetők a Gyurcsány-csomag intézkedéseinek negatív hatásai. Az utóbbi években sikertörténetet író Suzuki az év első kilenc hónapjában 23 százalékkal kevesebb autót értékesített, mint a tavalyi év megfelelő időszakában. A hír jelenségértékű: mivel a márka által gyártott autókat ma is a szerényebb jövedelmű háztartások vásárolják, a jelentős forgalomesés az átlagemberek jövőre vonatkozó várakozásainak romlását, elbizonytalanodását mutatja.
A gépjármű-kereskedők emlékeiben még élénken élnek a Bokros-csomag tapasztalatai. A megszorítást megelőző évben, 1994-ben már megközelítette a százezer eladott autót a piac teljesítménye, majd a csomag következtében drasztikusan visszaesett a forgalom, és csak öt év múlva, 1999-re érte utol a csomag előtti szintet. A gépjárműeladások az idén is a politikai ciklushoz alkalmazkodtak. A választási kampány idején, amely nagyjából egybeesett az év első negyedével, jelentős optimizmus uralta a piacot, az eladások 6,6 százalékkal meghaladták az előző év hasonló időszakának teljesítményét. A választások után jött a kijózanodás időszaka. A második negyedév végére már több mint háromszázalékos mínuszban zárt a piac. A nyár elmúlt, de a szokásos őszi fellendülés ezúttal elmaradt: szeptember végéig már nyolc százalékkal kevesebb új autó talált gazdára. A szeptemberben mért forgalom pedig már 18 százalékkal maradt el a tavalyi első őszi hónapban mért adattól.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke lapunknak nyilatkozva elmondta, hogy év végére mintegy ötszázalékos visszaesést vár. Az MGE elnöke a gazdaság helyzetével magyarázta a megtorpanást. Az év eleji növekedést részint a tavalyi év bázisának viszonylag alacsony számai indokolták, részint az előre hozott vásárlások. A vevők ugyanis az év második felére megszorításokat, visszaesést prognosztizáltak, és ezek megelőzése érdekében vásároltak az első negyedévben.
A gépjárműeladásokkal párhuzamos pályán mozgott a finanszírozási szerződések száma is. Az első fél év végére szinte megállt a növekedés. A Magyar Lízingszövetség közlése szerint az első fél évben a személy- és kishaszongépjárművek lízingje 391 milliárd forintos eszközértéket ért el, amely mindössze egyszázalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A bankok lízingcégei eltérően ítélik meg a visszaesés mértékét. Az év végére a Merkantil Bank tízszázalékos visszaesést jósolt.
Az új személygépkocsik túlnyomó részét hitelből vásárolják meg. Ez nem csoda, hiszen az autókereskedések munkatársai egyben a pénzintézetek szerződött partnerei is. Mivel a kereskedők magán az autóeladáson – a folyamatos akciók és a kemény konkurenciaharc következtében – alig keresnek valamit, a hitelszerződések megkötéséért kapott jutalékkal vigasztalódnak. Ennek következtében a készpénzes vevőket finoman eltanácsolják a szalonokból, míg a hitelkérőket kedvezményekkel csábítják. Ehhez járul a hitelfelvételek felelőtlenséggel határos megkönynyítése. A több millió forintos kölcsönhöz már egy személyi igazolvány és néhány közüzemi számla bemutatásával is hozzá lehet jutni. Ráadásul a kereskedőnek nemigen számít, mi lesz – az akár tizenéves futamidő során – a banki adós és az adósság sorsa. A kereskedői, de a hitelközvetítői érdek is az, hogy minél több adásvétel és hitelszerződés köttessen, míg a garanciákról, az adós anyagi erejéről, terhelhetőségéről kevés szó esik. Ennek következtében rendkívül megszaporodott a bedőlt autóhitelek száma. Ez év júniusáig a visszavett gépkocsik száma elérte a negyvenezer darabot.
Az egy személyben autókereskedők és hitelbrókerek nem egy esetben inkább saját jutalékukat, mint a vevők érdekeit tartják szem előtt. Kisvállalkozó olvasónk elmondta, és iratmásolatokkal alá is támasztotta, milyen bajba került, mert szóbeli közlés alapján elhitte az egyik autószalon üzletkötőjének, hogy az általa ajánlott finanszírozási konstrukció révén szabályosan visszaigényelheti cége számára a megvásárolt kishaszongépjármű általános forgalmi adóját. Akkor érte meglepetés, amikor az adóhatóság értesítette, hogy nem igényelheti vissza a áfát, mi több, adócsalás miatt tetemes bírság fizetésére is kötelezték. Olvasónk jelenleg perben áll a kereskedő munkatársával, mert elképzelhetetlennek tartja, hogy egy jogállamban mindezért a kereskedő semmilyen felelősséget nem visel.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha