Százmilliárdos az M5-ös kára

2006. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az a mintegy 30 milliárd forint a legnagyobb kár, ami a magyar költségvetést és rajta keresztül az adófizetőket éri az M5-ös autópálya kisebbségi állami tulajdonrészének várható privatizációja miatt – mondta Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő, az autópálya visszavásárlását az előző ciklusban vizsgáló parlamenti bizottság elnöke. Fónagy számításai szerint 80-100 milliárd forintba került az, hogy az előző kormány magántőke bevonásával, PPP-konstrukcióban finanszírozta a korábban koncesszióba adott M5-ös visszavásárlását csupán azért, hogy a terheket a költségvetésen kívül tartsa. A pénzt kidobták az ablakon, hiszen az EU nyomására ezek a költségek már beleszámítanak a magyar költségvetési hiányba.
Mint laptársunk megírta, a szaktárca most azt tervezi, hogy értékesíti az M5-ös autópályát üzemeltető cégben lévő mintegy negyvenszázalékos részesedését. A Népszabadság értesülései szerint a várható bevétel 20-25 milliárd forint lehet, szemben a korábbi elképzelésekkel, amelyek szerint az állam, élve a koncessziós szerződésben rögzített jogával, visszavásárolta volna a céget, majd az egészet 30-50 milliárdos haszonnal adta volna tovább. A kényszerű gyorsaság oka, hogy a kormány elkerülje az AKA Zrt. visszavásárlásával együtt járó állami hitelfelvételt, amely akár egy százalékkal is növelné a magyar költségvetés eladósodottságát. A konvergenciaprogram azonban nem teszi lehetővé az effajta hitelfelvételt, ha nem zajlik le egy költségvetési éven belül. Márpedig az autópálya-üzemeltető megvásárlása, majd privatizálása több időt vesz igénybe.
Az M5-ös autópálya visszavásárlása során sok olyan mozzanat volt, amely indokolatlanul megdrágította az egész folyamatot – mondta kérdésünkre Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere. Ezek közé tartozik, hogy nem az olcsóbb ajánlatot fogadták el a kivitelező kiválasztásánál, vagy hagyták, hogy a konceszsziós szerződésben kikötött határidő lejárta után is a befektetőé maradjon a sztráda továbbépítésének joga. De a legnagyobb tétel az a százmilliárdos többletköltség, amit azért kell fizetnünk a csaknem harmincéves futamidő végéig, mert a kormány nem közvetlenül, hanem egy befektető közbeiktatásával vette fel a szükséges bankkölcsönt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.