Apály

Csontos János
2006. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rubovszky Rita a Millenniumi Intézet igazgatója, korábban a franciaországi és olaszországi magyar kulturális évadok szervezője. A francia–magyar kulturális és gazdasági kapcsolatokban szerzett érdemeit a Francia Köztársaság nemrég az egyik legmagasabb rangú kitüntetéssel, a Lovagi Nagykereszttel ismerte el.
– Családjában ismert közéleti emberek, politikusok is vannak. Milyen érzés volt gyerekként ezzel a vezetéknévvel felcseperedni?
– Amikor születtem, még nem volt ismert a nevünk: a szocializmus időszakát nálunk a passzív polgári ellenállás jellemezte. Márpedig ennek az ellenállásnak a leghatékonyabb módja a tudás volt. Annak az alapelvnek a törvénnyé emelése, hogy az érvényesülés útja nem az ügyeskedés, a korrupció vagy a meghajlás. Ez persze azzal is jár, hogy sokkal többet kell dolgozni, mint másoknak: egyetemet végezni, nyelveket tanulni, műveltséget szerezni.
– Mennyire igazolta ezt a polgári stratégiát a rendszerváltozás?
– Nagyon sokáig igazolta. Elvégre bölcsész végzettséggel lettem az ország egyik legnagyobb közhasznú társaságának igazgatója. A természetes kiválasztódás tehát egy darabig működött, ám az utóbbi években igen rosszul élem meg a tudás és a kulturáltság rohamosan csökkenő presztízsét. S nem is igen látom a teret a kibontakozáshoz. Akik nem halmoztak fel elég tőkét ahhoz, hogy berobbanjanak a piacra, azoknak azt kell tapasztalniuk, hogy az egész életre szánt tudástőkéjük rohamosan inflálódott, devalválódott. Én még nem adtam fel, hogy e tudástőkét kamatoztassam, ezért pályáztam a pécsi kulturális főváros projekt menedzselésére is.
– A tudásinfláció tipikusan magyar jelenség, vagy ez is a globalizáció hordaléka?
– Manapság ez általános identitásprobléma az európai országokban. A műveltség akut értékválságáról tanúskodik mindaz, ami Törökország uniós felvétele körül zajlik, de említhetném a franciaországi harmadik generációs emigráns fiatalok zavargásait vagy a gyermekvállalással kapcsolatos, a klónozás és a spermabank körüli dilemmákat is. Mindebből számomra az világlik ki, hogy a mai európai ember nehezen válaszol arra az alapvető kérdésre: ki vagyok én? Nem kerülhető meg a mérvadó értelmiség és a média felelőssége, amely rendre hamis válaszokat ad erre a kérdésre. Európa nem írja bele a kereszténységet saját készülő alkotmányába, mert fél a liberálisaitól meg a gyarmati bevándorlóitól. Márpedig az a tény, hogy az európai alkotmányból hiányzik a zsidó-keresztény eredet, a kulturális identitásválság ékes jele. Annak a beismerése, hogy a vén kontinens nem tud mit kezdeni gyarapodó számú iszlám közösségével, amelynek viszont egyáltalán nincs identitásválsága: ha a pápa középkori forrást idéz, azonnal megfenyegetik a katolikus egyház fejét. Ugyanez a bizonytalanság tapasztalható a török csatlakozás dolgában is: egyszerre félnek Ankarától, ugyanakkor struccpolitikát folytatnak egy uniós tagország, Ciprus török megszállása ügyében. Azt kell mondanom, hogy Európában ma minden válságban van, ami tiszta képet teremthetne az értékek területén: az anarchizmus divatja hatalmasodik el minden szinten.
– Úgy látja, hogy az európai identitásprobléma egy tőről fakad a hazai értékválsággal?
– A honi gondok egy része feltehetően az európai azonossághiányból fakad, ám korántsem vezethető le minden csakis ebből. Magyarország a rendszerváltozáskor sokkszerűen, egyszerre szembesült az információ- és médiaalapú társadalom vívmányaival, amire a Nyugatnak legalább tizenöt éve volt. Hazánkra viszont töredék idő alatt zúdult rá mindez, az embert két tévécsatorna helyett hirtelen huszonnyolc bombázza, de ugyanez az agresszív váltás következett be a nyomtatott magazinok vagy az internetpenetráció frontján is. Sokáig tartott, amíg világossá vált, hogy az embereken nem segít a puszta információdömping, ha nem hajlandók gondolkodni. Magyarország egyszerre váltott rezsimet, elitet, nyelvet, példaképeket. Máig ezt a sokkhatást nyögjük.
– A hazai nyilvánosságban viszonylag kevés az Európa-kritika, a Brüsszel-kritika. Mintha még mindig bunkósbotként használnák „Európát” a hazai értékviták során…
– Sajnálatos, de a vezető értelmiség nálunk még mindig nem engedi meg az európai kultúraváltást, ezért nemcsak Európa erényei, hanem Európa hibái is torz tükörben látszanak a magyar köztudatban. Ez a mentalitás gátolja az Európát olyannyira jellemző szabad önszerveződéseket, csakúgy, mint az előítéletek nélküli közírás létrejöttét. Az írástudók felelősségérzetének apályát éljük, amikor a honi média vészesen elbulvárosodik.
– Elemzők szerint a bulvárosodás nem magyar specialitás, hanem európai tendencia.
– Én ezt a vélekedést nem látom alátámaszthatónak. A mértékadó sajtónak Nyugat-Európában is van elkötelezettsége, politikai színezete, de egyrészt létezik kritikai publicisztika, másrészt az emberek jobban megengedik maguknak a merengés luxusát. Beülnek egy sörre munka után a kollégákkal beszélgetni, vagy akár helyi civil szervezetekben tevékenykednek.
– Erre szokták mondani, hogy a jóléti államban ráérősebbek az emberek.
– Nem így van. Minden kutatás azt mutatja, hogy nálunk az alacsony jövedelmű középpolgárság tartja el a civil szervezeteket, nem pedig a felső tízezer. Ez nem anyagiak, hanem kultúra kérdése. Magyarországon ez a kultúra, sajnos, nem a jó értelemben vett európaiság irányába változik. Nem az egészséges önkép, családkép, nemzetkép irányába. A Gallup 2001-es felmérése szerint a német nemzeti öntudat erősebb volt, mint a magyar, pedig a németek alig lábaltak ki a szétszakítottságból. Hogy a franciákról már ne is szóljunk.
– Ezek nagy népek, mi meg legfeljebb közepesek.
– A szlovákok harmadannyian vannak, mégis erősebb az öntudatuk. Nálunk nem azért csorba az önkép, mert kevesen volnánk, hanem mert nincsenek nemzeti tabuk. Az sem biztos, hogy voltak valaha: e mindent relativizáló folyamat 120-130 évre tekint vissza. Márpedig ez nem bizalmat, hanem bizalmatlanságot kelt külhoni befektetőkben és kultúrpolitikusokban egyaránt, az ország versenyképességét csökkenti. Ha egy nő nem bízik magában a randevú előtt, akkor vajon miben reménykedhet?
– Hogy csinálják ezt a franciák?
– Egyrészt a francia politika is tudja, hogy a kultúra nem művészeti termékek összessége, hanem az emberi élet szövete, természetes közege. Másrészt tisztában vannak azzal, hogy a viták nem megosztanak, hanem előrevisznek. E kultúrviták kohóiban az európai kultúrát nagyban meghatározó gondolatok születnek. A kultúra nem az élet ünnepélyes pillanata: maga az életmód. Az erre való igény a magyar kultúrnemzetben is megvan. Ez olyan közeg, amelyben aztán a remekművek is megfoganhatnak. Egyszer – az előző századforduló idején – ezt a kulturális közeget már meg tudtuk teremteni. A franciák is akkor győződtek meg arról, hogy voltaképpen hasonlóak vagyunk, ezért bíznak mindmáig bennünk.
– Az ön által levezényelt kulturális évadok mennyire tudták elkerülni a kirakatjelleget, az elitizmus kísértését?
– A művészi produktumok árucseréjén túl az országképformálással is törődtünk, ezért voltak olvashatók például három hónapon át magyar versek a párizsi metróban; vagy ezért állt két hónapon át információs pontként szolgáló sárga pesti villamos a városháza előtt. Hétvégeken pedig magyar képekből álló diaporámát vetítettünk nevezetes épületek falára. De megrendeztük a mesterségek ünnepét Párizsban és Strasbourgban, s még nem ismert, fiatal művészeket is a mély vízbe dobtunk. Azóta mindez gazdagon kamatozott: a Franciaországból hazánkba irányuló beutazóturizmus például tartósan 15 százalékkal magasabb szinten állt be.
– Az országimázs sokáig szitokszónak számított. Ezek szerint mégis ez jelentheti a kiutat a kulturális elszigeteltségből?
– Meg a gazdaságiból is. Először magunkkal kell egyensúlyba kerülnünk. Ez nemzetstratégiai kérdés. Nem a kettéosztottságot kell kifelé kommunikálnunk, mint a média teszi, mert ez onnan nézve riasztó. Vannak egyesítő nemzeti értékeink: a szabadságvágy, a vitézség, a jogrendhez való ragaszkodás, a kultúra szeretete. Ezek fölötte állnak a mai helyzetnek, ezért lehet rájuk építeni. Nem lehetünk tekintettel azokra, akik a viszálykeltésre alapozták egzisztenciájukat és az ország jövőjét is. Állítani kell, nem pedig tagadni. Akik tudatosan, folyamatosan viszályt szítanak, azt akarják, hogy az ország, a nemzet valamivel szemben határozza meg magát. Ha ugyanis vita helyett viszály van, akkor valamivel szemben kell meghatároznom magam, nem pedig azon törnöm a fejem, hogy ki vagyok. Holott a magyarság a XXI. században nem kerülheti meg a nemzeti identitás problémáját. S hozzá kell tennem: ezen a munkán vagy mulasztáson múlik a magyar értelmiség becsülete is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.