Átrendeződés előtt a hazai lízingpiac

A személygépjármű-értékesítés visszaszorulásával átalakul a lízingszakma. Az eddig döntően lakossági finanszírozásra szakosodott lízingtársaságok egyre inkább a vállalkozások felé fordulnak. Nagy növekedés vár a termelőgép-, az ingatlan- és a luxuscikk-finanszírozásra – állítja az egyik lízingcég által készített elemzés.

2006. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezajlott a hét végén a Magyar Lízingszövetség szakmai rendezvénye, amelyen részt vett a Hypo Alpe-Adria Leasing Cégcsoport is; a cég a szakmai napokra időzítve tette közzé piaci elemzését. Kiss Zoltán vezérigazgató szerint jelentős átalakulás előtt áll a magyar lízingpiac. Míg 2005-ben Magyarországon a teljes lízingpiac forgalmának 69 százalékát a személygépkocsi-finanszírozás tette ki, addig a korábbi EU-tagállamokban e szegmens mindössze 25 százalékos részarányt mutat. Ennek nem az az oka, mintha a nyugat-európai országokban az autóvásárlók kisebb mértékben vennék igénybe a lízinget autóvásárláskor, hanem ott a lízingüzletág más ágai, mint a termelőgép-, az ingatlan- és a luxuscikk-finanszírozás, nagyobb részarányt képviselnek.
A szakemberek szerint ugyanakkor a tendencia egyre gyorsabban változik, amit az autópiac visszaesése kényszerít ki: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint szeptember végéig a tavalyinál 2,3 százalékkal kevesebb, mintegy 141 ezer új személygépkocsi talált gazdára Magyarországon. A gépjármű-kereskedők várakozásai szerint jövőre márkától függően azonban már 15-25 százalékkal kevesebb autó talál majd gazdára. A lízingcégek a harmadik negyedévben, az április–júniusi három hónaphoz képest 8 ezerrel kevesebb, 62 ezer autó finanszírozásához nyújthattak csak segítséget. A személygépjármű-üzletág piaci részesedése a 2006. júniusi 65 százalékhoz képest 58 százalékra csökkent a lízingszakmán belül. A piac szűkülése egyre kockázatosabb finanszírozási konstrukciókat kényszerített a szereplőkre, miközben a megtérülési mutatók folyamatosan romlanak. Az értékesítési darabszám csökkenésével párhuzamosan egyre több lízingcégnél jöhet el az a pont, ahol a tulajdonosok már nem fogadják el, hogy a verseny révén kialakult alacsony kamatszint mellett irreálisan magas jutalékköltségek mellett tartsák meg pozíciójukat a lízingpiacon. Kiss Zoltán szerint a személygépkocsi-értékesítés viszszaesése átalakulást hozhat a lízingcégek körében is. A lízingbe adás feltételei nem liberalizálhatók tovább: 10–12 éves futamidőnél és 0 százalékos kezdőrészletnél kedvezőbbet – józan ésszel – nem lehet kínálni. A közeljövőben nem várható változás a cégek gyakorlatában, de középtávon valószínűleg több kis szereplő kiszáll az üzletből, és a talpon maradt nagyok már kiegyensúlyozottabb feltételekkel kötnek majd üzletet.
A gép- és termelőeszköz-, valamint ingatlanlízing terület piaci részaránya már ma is eléri a teljes lízingpiac értékének harmadát. A változás iránya annak ellenére állandó, hogy a hagyományos, nagy bankok ma még az ügyfélnek drága, fedezetalapú finanszírozást helyezik előtérbe a kis- és középvállalkozások számára hasznosabb, eszközalapú finanszírozással szemben. A gép- és eszközlízingpiac a fentiek miatt egyelőre a „független” lízingcégek sikerétől hangos. A termelőeszköz-lízing elterjedését ma még gátolja az, hogy az Európai Unió támogatásaira lízingfinanszírozás igénybevétele esetén jelenleg csak kétéves futamidőig lehet pályázni. Ezzel szemben hitel esetén nincs futamidőkorlát, ami kedvezőtlenül érinti a lízingfinanszírozás során az uniós támogatásokat igénybe vevőket. A Magyar Lízingszövetség azért lobbizik, hogy szűnjön meg a lízing formájú finanszírozás hátrányos megkülönböztetése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.