Az elejtés pillanata

M I N D E N T U D Á S E G Y E T E M E Vadászni ott lehet, ahol van vad. A vadat ma úgy tekintjük, mint egy adott terület természetes produktumát, amelyet hasznosíthatunk. Ma már a hasznosítás feltétele a modern fenntartó vadászat. Ez bölcs gazdálkodás: az élőhelyek védelme, szükség esetén fejlesztése, valamint a fenntartható, optimális hozam szerinti vadászat. Miért is vadászunk? Azért, mert vadászni szükséges. Erre ösztöneink is „kényszerítenek” minket – véli Faragó Sándor erdőmérnök, a Mindentudás Egyetemének e heti előadója.

MN
2006. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit is jelent ma a vad, a vadászat az átlagember számára? Mi jut eszünkbe e szavak hallatán? A gyermekeknek – de akár a felnőtteknek, ha felidézik a saját gyermekkoruk emlékeit – az állatmeséket vagy a mesék állatszereplőit jelentik, jelentették. Fekete István – kora egyik legismertebb vadásza – történetei, a Vuk, a Lutra, a Kele, a Tüskevár, a Téli berek a természet, a vad és a vadászat harmóniáját mutatják be. A felnőttekben felvillanhatnak Széchenyi Zsigmond és Molnár Gábor könyvei, de a legtöbben az éttermekben és a médiában találkozhatnak a vadászat említésével. A sajtó az utóbbi 15 évben inkább a vadászat botrányízű oldalát mutatta be. A rendszerváltozás környékén az „elvtársi vadászatok”, az intimpistáskodások jelentettek kifogyhatatlan témát a bulvársajtó számára, újabban pedig a vadászatot összemossák az orvvadászatot folytató madárgyilkosokkal. Akkor mi is a vadászat, miért vadászott és vadászik az ember?
Az ember őse törzsfejlődésének bizonyos időszakában áttért a növényevésről a vegyes táplálkozásra, illetve a húsevésre annak köszönhetően, hogy a lombok közül a földre telepedett és felegyenesedett. Gyűjtögetett, és a jelek szerint dögevő volt, a vad aktív elejtése ritkaság lehetett. A vadászatra a ragadozókra jellemző zsákmányoló szervek (például erős fogazat) hiányában nem volt alkalmas, ezért egyfajta „funkcionális evolúció” következett be, azaz e hiányzó szerveket eszközhasználattal váltotta ki az előember. (Az emberi vadászat az eszközkészítésben és a tervszerűségben tér el az állati vadászattól.)
Hatékonyságát növelte, hogy kialakult az együttműködésen alapuló vadászat, amely elengedhetetlen volt a nagyobb és erősebb vad elejtéséhez. Ez szükségessé tette a vadászati stratégia finomodását is, ami elképzelhetetlen volt kommunikációs készség nélkül: így kialakult a beszéd. A vadászati eredményesség feltétele volt ugyanakkor a fizikai fejlődés is, de kialakított vagy erősített olyan tulajdonságokat, képességeket is, mint a merészség vagy a kockázatvállalás. Vita tárgya, hogy ez pontosan mikor és minek hatására történt.
Az biztos: a nők az utódnevelés miatt nem vehettek részt a vadászatban, így jelentkezett a gerincesekre általában is jellemző nemek közötti munkamegosztás. Ha a nő nem vadászik, akkor vagy gyűjtögetéssel jut hozzá az állati fehérjéhez (rovar, lárva, puhatestű), vagy – s ez az igazi váltás – a húsnak a férfiaktól kell származnia. Ehhez pedig ki kellett alakulnia néhány, kifejezetten az emberi társadalomra jellemző tulajdonságnak: úgymint a zsákmányolt javak megosztásának, azaz a zsákmány egy részéről a nők, öregek, gyermekek javára való lemondásnak. Ez az elmélet Isaac nevéhez köthető.
A vadászat a legeredményesebb, a legkonstruktívabb családok kiválasztódását segítette elő. A vadászat melléktermékeinek feldolgozása növelte a túlélés esélyét (meleg ruha), a kézművesség gyökereit jelentette, módot adott további művészeti formák kialakulására, fejlesztette a kézügyességet, illetve erősítette a kreativitást. Mindezeket összefoglalva Clark megállapítását idézzük: az ember először és legfőképpen vadászként talált magára, és a vadászat által vált az élővilág uralkodó fajává. Ha ez igaz, az evolúció sajátosságából adódóan mindennek genetikailag is rögzülnie kellett törzsfejlődésünk során. Ez az ősvadászelmélet.
A Homo sapiens felhalmozódott tapasztalatainak alkalmazása során talán a legnagyobb hatású változást az állattenyésztés kialakulása jelentette. A tenyésztett állat húsa ugyanis a táplálkozás biztonságát nyújtotta őseink számára a vadászat nagy erőfeszítéseket kívánó tevékenységével és gyakori eredménytelenségével szemben. Az ember első háziállatai a juh és a kecske voltak, amelyek valamelyest megelőzték a kutyát. A Zagrosz- és Taurusz-hegységek, valamint a Tigris, az Eufrátesz és a Nílus folyók vidékén élő népek a Kr. e. a IX. évezredben bekövetkezett felmelegedésben rejlő lehetőségeket kihasználva nagy gazdasági és kulturális előnyre tettek szert, létrehozva a bronz- és ókori kultúrákat. Az állattenyésztés kialakulásával lezárult az emberiség történetének egy korszaka, az a korszak, amelyet a létfenntartó vadászat uralt. A vadászösztön azonban nem tűnt el, s a vadászat továbbra is fennmaradt néha létfenntartó, néha az állattenyésztést kisegítő tevékenységként vagy szórakozási céllal.
Az ókori civilizáció kialakulásával még inkább megváltozott az ember és a természet viszonya. Mezopotámiában és Egyiptomban a vadászat, amely a felsőbb rétegek kiváltsága, már egyértelműen „szórakozásnak” tekinthető. Az ókori Hellászban a 12 főistenség egyike, Artemisz a termékenység, a vadászat és a Hold istennője volt. A Római Birodalomban a vad uratlan jószág, „res nullius” volt, egyes források szerint a vadászat napi foglalatosságnak volt tekinthető, a vadhús pedig rendszeres élelemnek számított. A jog a vadászati mértékletességre hívta fel a figyelmet.
Miután a vadászat visszaszorult mint alapvető gazdasági tevékenység, az ügyesség, a rátermettség, a lelemény, az erő bizonyításában lett szerepe. A gyakorlat igazolta, hogy a mindennapos vadászatban edződött legjobb vadászok voltak a legjobb harcosok is, a legjobb vadászati stratégák a legjobb hadvezérek. Az ókorban és a középkorban a vadászat a harcedzettséget is biztosította. A vadászat a közép- és az újkorban is a mindennapok része volt, a nemesi vadászatok és a népi vadfogások népszerűek maradtak. A XIX. században kezdték a vadászatot sportnak tekinteni, s ekkor terjedt el a mennyiségi szemlélet, a verseny a vadászatban is. A „ki tud többet lőni” azt bizonyította, hogy kinek a vadászterülete a legjobb, a leggondozottabb. S ez a gondolkodás már átvezet a tudatos vadgazdálkodás területére, amelyhez szakmai tudásra, szakemberekre, szaknyelvre volt szükség. Európában már viszonylag korán felismerték a mértéktartó vadászat szükségességét, amely napjainkra teljesedett ki.
Miért is lehet vadászni? Vadászni azért lehet, mert van vad, és ott lehet, ahol van vad. E triviális gondolatsor a vadfajok populációinak jelenlétét, megőrzését és fenntartható hasznosítását tételezi fel. A zsákmányolható állatfajok építőelemei annak a környezeti (ökológiai) rendszernek, amelyben élnek. Ez a környezet természetszerűen akkor működik jól, ha fajokban gazdag, amely fajok között dinamikus egyensúly van.
Tehát azt, hogy egy állatfajnak mekkora lehet a maximális állománya egy adott területen, a környezet eltartóképessége szabja meg. Amíg egy populáció egyedszáma az eltartóképesség szintje alatt van, addig egyedszáma növekszik, ha pedig meghaladja azt, akkor csökken. Ezt a dinamikát a születések és elhullások egymáshoz viszonyított arányának változásával tudja elérni a populáció. Olyan mértékben érdemes egy populációt vadászni, hogy az állománynagyság mellett a legnagyobb legyen a populáció szaporodóképessége. Ezzel lehet tartamosan, évről évre csökkenteni az állományt, kihasználva a biológia törvényszerűségeit a populáció létének veszélyeztetése nélkül. Az ilyen hozamot fenntartható hozamnak hívjuk, az annak elérését támogató vadgazdálkodással együtt pedig bölcs hasznosításnak, bölcs vadászatnak. Hazánkban hiányoznak a nagyragadozók, így szükség is van a vadászatra mint szabályozó eszközre. A vadászott fajok érdekében végzett aktív élőhely-gazdálkodási beavatkozás a velük együtt élő védett fajok számára is előnyökkel jár, ilyen értelemben igazi, aktív természetvédelmi tevékenység is, s ezt az elvet a természetvédelmi szervezetek is elfogadják.
A modern fenntartó vadászat viszonylag szűk rétegeket érint az emberi népesség egyre kiterjedtebb urbanizálódása miatt. A népesség jelentős részénél csak virtuális, esetleg transzformálódott, jelképes formában figyelhetjük meg az ősi vadászösztönt. Környezettől, neveltetéstől függ, hogy ez milyen módon kerül felszínre. Sokan természet-, pontosabban állat- és vadfotózás, madárfogás és -jelölés formájában élik ki ezeket az ösztönöket, legújabban pedig a számítógépes vadászprogramok is népszerűek. A vadászösztönt az emberek zöme mégis pótcselekvés formájában éli ki. A pótcselekvés formája lehet a jelképes, „szelíd” vadászat, de lehet „durva” vadászat is. Ezek a formák természetesen ugyancsak az evolúció eredményei, mai megjelenésüket már a civilizáció és az elidegenedés alakította, de némelyik típus csíráiban kimutatható viszonylag korán, már az emberi törzsfejlődés elején. A vadászat és egyéb cselekvések analógiái alapján jelképes, szelíd vadászatnak tekinthető például a munkamánia vagy a gyűjtőszenvedély (egy-egy tárgy megszerzésének vágya), míg a durva vadászat kategóriájába a fajon belüli versengés, a háborúzás tartozhat.
A modern ember kialakulásának kezdetekor a szellemi kultúra csírái is kibontakoztak. Eleinte az ember számára elsősorban a létét biztosító vad és annak vadászata jelentette a világot. Hitvilága is e köré csoportosult. Nem véletlen, hogy az első ábrázolások kizárólag a vadról és a vadászatról szóltak, gondoljunk csak Les Combarelles, Les Eyzies, Lascaux, Rouffignac vagy Altamira barlangjainak festményeire. De ugyanilyen ábrázolásokat találhatunk a világ minden pontján. A vadászat az ókorban és a középkorban is a hitvilág meghatározó, igaz, már nem domináns eleme. Mezopotámiában a vadászat mint uralkodói kiváltság hívta életre Nimródnak (magyarul Ménrót), a vadászok ősapjának tiszteletét. Egyiptomban a vadászat „szórakozását” lépten-nyomon fellelhetjük a korabeli ábrázolásokon. Az ókori Hellászban templomot emeltek Artemisz tiszteletére Epheszoszban (későbbi nevén Szmirnában): ez az ókori világ hét csodájának egyike. A rómaiak Dianát tisztelték a vadászat istennőjeként, aki kezdetben a nők és az anyák segítője volt. A természeti népeknél s a napjainkig túlélő vadásztörzseknél a legkülönbözőbb állatfajoktól való származtatás mondái valószínűleg az őskori viszonyoknak egyfajta túlélését jelentik. Ide tartoznak a magyar eredetmítoszok is, amelyekben szintén kimutatható a vadászat dominanciája. Kézai Simon szerint Noé fia, Jáfet utódja volt Ménrót (Nimród), s az ő, valamint Enéch (Emese) gyermekei Hunor és Magor, a hunok és a magyarok ősei, akik nagy vadászok voltak. A csodaszarvas legendájában ők ketten szarvasünőt űzve jutnak el a Meotisz mocsaraiba, ahol Dul király lányait elrabolva megalapítják a hun és a magyar nemzetet.
A közép- és újkorban a nemesi vadászatok fontossága, a vadászati tevékenységnek a mindennapokban betöltött szerepe az építő-, a képző- és iparművészetben, az irodalomban, sőt a zenében is visszatükröződött. Az Európában kialakuló mértéktelen vadüldözésekre válaszul a katolikus egyház szentjei a mértékletességet és a vad védelmét hirdették. Közülük a legismertebb Szent Hubertus, akinek látomásában egy olyan szarvasbika jelenik meg, amelynek agancsai között kereszt tündököl. A keresztény Európában aztán ez a szellemiség formálta a vadászat gyakorlatát és szokásait.
Áttekintve a vadászat történetét kiviláglik, hogy a vadászatnak nem kizárólagos célja az állat elejtése. Fontosabb a hozzá vezető út, maga a vadászati tevékenység. Gróf Széchenyi Zsigmond megfogalmazása szerint: „A vadászat vadűzés és erdőzúgás, de több erdőzúgás.” Ebből következik, hogy az igazi vadászat lényegén mit sem változtatott, hogy eszköztára miként fejlődött. A vadász a technika tökéletesedésével fokozatosan korlátokat kezdett állítani magának, hogy kiegyenlítse a fejlődésből fakadó esélyegyenlőtlenséget, hogy a vadászat az maradjon, ami, és ne váljék puszta mészárlássá. Ortega y Gasset spanyol filozófus írja: „A vadászatban mint sportban… az ember a legszabadabb módon lemond felsőbbrendű emberi voltáról.”
A vadászat kérdéséhez óhatatlanul hozzátartozik az elejtés pillanatának megélése. A „nyugtalan lelkiismeret” és a vad ősidőktől fogva megélt tisztelete vezetett a közép-európai vadászati kultúrában az elejtett vad formai megtiszteléséhez is. A ravatal, a levett kalap, az utolsó falat, a seb elfedése, a főhajtás vagy az adott faj egyedének halálát jelző kürtjel: mind a legyőző atavisztikus tiszteletét fejezi ki a vad, az elvett élet iránt. Ez a tevékenységsor kiváltja a lelki megnyugvást is. Magáért a vadászatért, a beteljesülésért vadászunk, nem pedig húsért vagy a trófeáért. Újfent Ortegát idézve: „Megállapíthatjuk – ha tetszik, ha nem, akár rokonszenvesnek tartjuk, akár bosszankodunk emiatt –, hogy az a boldogsághoz vezető foglalatosság, melyet az átlagos ember a legtöbbre értékelt, a vadászat volt.”
A mai vadász tehát korlátokat, mindenekelőtt etikai korlátokat szab magának. A Nemzetközi Vadászati és Vadvédelmi Tanács (CIC) 1992-ben megfogalmazta a vadászat kódexét, és javasolta, hogy minden vadász tartsa tiszteletben és alkalmazza a vadászmagatartás e normáit. Ezeknek az elveknek a betartása a vadászatot integrálja a modern társadalomba, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a jövő nemzedékei is űzhessék, folytathassák ezt a nemes mesterséget.

A fenti szöveg a november 20-án elhangzott előadás rövidített, szerkesztett változata. Az előadás megtekinthető 25-én (szombaton) 9.35-kor az MTV, 10.40-kor a Duna Televízió, valamint 25-én és 27-én (hétfőn) 9 órakor az M 2 műsorán. A következő előadást 27-én 19.30-kor a Jövő Háza Teátrumban (Budapest II., Fény utca 20–22.) Vígh László tartja A membrántutajoktól a lipidterápiáig: mindennapi stresszeink és betegségeink új megközelítésben címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.