Csahol a kínai elemes kutyus

2006. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor az aluljárókban megjelennek a villogó szemű, fejhangon csaholó elemes kínai kutyusok, akkor a polgár biztos lehet benne, hogy megkezdődött a karácsonyi vásári szezon. A kereskedők tapasztalatai szerint az ajándékot keresők elsősorban háztartási és szórakoztatóelektronikát, ruhaneműt és könyvet vennének. Emellett jelentősen nő az élelmiszer-beszerzés is. Ebből a kínálatból most az elektronikai piacot, illetve az élelmiszer-kereskedelem idei sajátosságait tekintjük át.
Az olcsóbb árfekvésű, azaz tízezer forint alatti konyhai elektromos eszközök kereskedése lakmuszpapírként mutatja a vásárlóerő alakulását – mondta kérdésünkre Kovács Tibor, a Hauser Electronic kereskedelmi igazgatója. Az olcsóbb elektromos konyhai eszközök, mint a kávéfőző, a gyümölcsprés vagy épp a kenyérsütő gép tipikus ajándékcélpontok. Árfekvésük miatt még beleférnek az impulzusvásárlások körébe, azaz a vevők ott helyben, a jó ár hatására döntenek úgy, hogy megveszik a terméket. Persze az effajta vásárlói magatartás felerősödik az ünnepek közeledtével. Az áruházak egy részében már kikerült a karácsonyi dekoráció, az ünnepi roham azonban még várat magára. Kovács Tibor szerint évről évre rövidül a karácsonyi vásár időtartama, ami praktikusan azt jelenti, hogy az emberek egyre későbbre halasztják az ajándékok beszerzését.
A megszorítócsomag hatása az idei karácsonyi vásárban remélhetőleg még nem lesz számottevően érezhető. Az év első felének jövedelembővülése még ott van a megtakarításokban, ezek lendülete kitart az év végéig. A nagy kérdés az, hogy mi lesz az ünnepek után. A kimenet nem könnyen megítélhető – fejtegette Kovács Tibor. A legkézenfekvőbb következmény az lehet, hogy a kevesebb pénz a vásárlások visszafogásával, jó esetben megfontoltabb, tudatosabb vásárlással jár. De tapasztalataik szerint nem ez az egyetlen lehetőség. Előfordulhat az is, hogy azok a háztartások, amelyek eddig rendszeresen megtakarítottak, ezután erre már nem lesznek képesek, és a maradékot felélik, elvásárolják. Azaz a romló környezet paradox módon a vásárlások növekedéséhez is hozzájárulhat. Azonban ez valószínűleg azt okozza, hogy a vevők nagy része az olcsóbb, kevésbé igényes termékek felé fordul. Elméletben tudják, hogy az olcsóbb nem feltétlenül jobb választás, hiszen az ár-érték arány a döntő. A gyakorlatban azonban mindez kevéssé működik: a vásárlás után végzett felmérések alkalmával a vevők jelentős része azt válaszolta, hogy az éppen akciós, leárazott terméket vette meg, ráadásul úgy, hogy még az árra sem emlékezett.
A kínálat „kínaizálódása” tetten érhető az elektromos készülékek piacán is – mondta Kovács Tibor. Azok a forgalmazók, amelyek eddig csak az úgynevezett „nagy brand-eket” tartották, mára kénytelenek olyan belépő termékeket is kínálni, amelyek korábban a kínai piacokra voltak jellemzőek. Ez nem kedvező fejlemény, hiszen az elektromos készülékek esetében az érintésvédelem az egyik legfontosabb szempont.
A szórakoztatóelektronika idei sztárja vitathatatlanul az LCD-televízió lesz. Ez a piac rendkívül gyorsan változik, a vezető technológiák – mint a tévé, a mobiltelefon és a számítástechnika – folyamatosan közelednek, az LCD-monitorokat tévétunerrel szerelik, a tévéket merevlemezzel. Tévét nézni lehet hagyományos és digitális tévén, széles sávú interneten és „okostelefonon” is. A háztartási gépek esetében mostanában előtérbe kerül az energiatakarékosság. A fészekrakó fiatalok között terjed leginkább az a nézet, hogy a takarékos berendezések vásárlása az egyre növekvő energiaár miatt valójában befektetés, ami idővel megtérül.
A karácsony a nagy családi ebédek és vacsorák időszaka is. Ez az élelmiszer-kereskedelem forgalmában is megmutatkozik. Az úgynevezett nagy alapterületű üzletek, vagyis a hipermarketek azok, amelyek elsősorban haszonélvezői az ünnepi nagy bevásárlásoknak. A tipikus vásárló ezekben az esetekben személygépkocsival érkezik, és bankkártyával fizet.
Azonban a hagyományos, kisebb alapterületű, a gyalogosan érkező és készpénzzel fizető vásárlókra számító boltok is szeretnének részesedni az ünnepek forgalmából. Kujbus Tibor, a Reál Hungária Zrt., a három magyar tulajdonú kisbolt-lánc egyikének a cégvezetője elmondta, hogy a vevők ezeket a boltokat jellemzően napi bevásárlásaikra használják, bár a kereskedők mindent elkövetnek, hogy a nagyobb értékű cikkeket is helyben szerezzék be, ezért a nagyobb összegű számlák mellé ajándékot adnak. A hagyományos kis boltok ugyan évről évre veszítenek piaci részesedésükből a hipermarketekkel szemben, de – 39 százalékkal – még mindig nagyobb tért foglalnak, mint a multik láncai, amelyek öt év alatt 17-ről 31 százalékosra nőttek. Az adatok a hazai tulajdonú bolthálózatok erejét és alkalmazkodóképességét mutatják.

Rázós ajándékok. Majdnem száz olyan műszaki cikket találni a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség honlapján elhelyezett „szégyentáblán”, amelynek forgalmazását a hatóság ebben az évben érintésvédelmi laboratóriumi vizsgálat alapján megtiltotta. Az esetek nagy részében az ok: „a termék rendeltetésszerű használata áramütés- és tűzveszélyes”. A skála rendkívül széles: a karácsonyi kínálatra jellemző dekorációktól, mint a fényfüzér, az ablakba helyezhető világító figura, az általános lakásvilágítási eszközökig, az asztali és felfüggeszthető, kül- és beltéri lámpákig terjed. Emellett találni háztartási kisgépeket: például hajsütővas, hajszárító, gőzölős vasaló, kávéfőző, ostyasütő, kenyérpirító, szendvicssütő, sókristálylámpa, kézi mixer, MP3-lejátszó, valamint szerszámokat: sarokköszörűt, ütvefúrót, ragasztópisztolyt. Alapos böngészés után még elektromos kandallóra is bukkanhatunk. Amilyen színes a kifogásolt termékek kínálata, olyan egysíkú a származási helyük. Majdnem kizárólag Kínából hozták Magyarországra az életveszélyes cikkeket, illetve néhány esetben nem volt megállapítható a származási hely, de nem tévedünk nagyot, ha ezekben az esetekben is távol-keleti gyártót sejtünk. Annál meglepőbb a forgalmazók köre. Alaposan téved, aki azt hiszi, hogy csak vidéki piacok hátsó bodegáiban vesztegetik ezeket az olcsó, ám túlontúl is hatásos – rázós – ajándéktárgyakat. Olyan országos barkácsáruházláncok neve is feltűnik a lelőhelyek között, mint a Baumax vagy a Praktiker, amelyek nem feltétlenül az olcsó áraikról híresültek el. Azon nem csodálkozunk, hogy az Ázsia-center vagy a Sárkány-center nevét ott találjuk a forgalmazók telephelyei között, de azon már inkább, hogy jó nevű élelmiszer-láncok, az Interspar, a Match egy-egy vidéki üzlete is felkerült a szégyentáblára. És nem maradhatnak említés nélkül a híres-hírhedt „ártörő” áruházláncok magyar egységei, például a Tesco vagy a Metro sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.