Mikor az aluljárókban megjelennek a villogó szemű, fejhangon csaholó elemes kínai kutyusok, akkor a polgár biztos lehet benne, hogy megkezdődött a karácsonyi vásári szezon. A kereskedők tapasztalatai szerint az ajándékot keresők elsősorban háztartási és szórakoztatóelektronikát, ruhaneműt és könyvet vennének. Emellett jelentősen nő az élelmiszer-beszerzés is. Ebből a kínálatból most az elektronikai piacot, illetve az élelmiszer-kereskedelem idei sajátosságait tekintjük át.
Az olcsóbb árfekvésű, azaz tízezer forint alatti konyhai elektromos eszközök kereskedése lakmuszpapírként mutatja a vásárlóerő alakulását – mondta kérdésünkre Kovács Tibor, a Hauser Electronic kereskedelmi igazgatója. Az olcsóbb elektromos konyhai eszközök, mint a kávéfőző, a gyümölcsprés vagy épp a kenyérsütő gép tipikus ajándékcélpontok. Árfekvésük miatt még beleférnek az impulzusvásárlások körébe, azaz a vevők ott helyben, a jó ár hatására döntenek úgy, hogy megveszik a terméket. Persze az effajta vásárlói magatartás felerősödik az ünnepek közeledtével. Az áruházak egy részében már kikerült a karácsonyi dekoráció, az ünnepi roham azonban még várat magára. Kovács Tibor szerint évről évre rövidül a karácsonyi vásár időtartama, ami praktikusan azt jelenti, hogy az emberek egyre későbbre halasztják az ajándékok beszerzését.
A megszorítócsomag hatása az idei karácsonyi vásárban remélhetőleg még nem lesz számottevően érezhető. Az év első felének jövedelembővülése még ott van a megtakarításokban, ezek lendülete kitart az év végéig. A nagy kérdés az, hogy mi lesz az ünnepek után. A kimenet nem könnyen megítélhető – fejtegette Kovács Tibor. A legkézenfekvőbb következmény az lehet, hogy a kevesebb pénz a vásárlások visszafogásával, jó esetben megfontoltabb, tudatosabb vásárlással jár. De tapasztalataik szerint nem ez az egyetlen lehetőség. Előfordulhat az is, hogy azok a háztartások, amelyek eddig rendszeresen megtakarítottak, ezután erre már nem lesznek képesek, és a maradékot felélik, elvásárolják. Azaz a romló környezet paradox módon a vásárlások növekedéséhez is hozzájárulhat. Azonban ez valószínűleg azt okozza, hogy a vevők nagy része az olcsóbb, kevésbé igényes termékek felé fordul. Elméletben tudják, hogy az olcsóbb nem feltétlenül jobb választás, hiszen az ár-érték arány a döntő. A gyakorlatban azonban mindez kevéssé működik: a vásárlás után végzett felmérések alkalmával a vevők jelentős része azt válaszolta, hogy az éppen akciós, leárazott terméket vette meg, ráadásul úgy, hogy még az árra sem emlékezett.
A kínálat „kínaizálódása” tetten érhető az elektromos készülékek piacán is – mondta Kovács Tibor. Azok a forgalmazók, amelyek eddig csak az úgynevezett „nagy brand-eket” tartották, mára kénytelenek olyan belépő termékeket is kínálni, amelyek korábban a kínai piacokra voltak jellemzőek. Ez nem kedvező fejlemény, hiszen az elektromos készülékek esetében az érintésvédelem az egyik legfontosabb szempont.
A szórakoztatóelektronika idei sztárja vitathatatlanul az LCD-televízió lesz. Ez a piac rendkívül gyorsan változik, a vezető technológiák – mint a tévé, a mobiltelefon és a számítástechnika – folyamatosan közelednek, az LCD-monitorokat tévétunerrel szerelik, a tévéket merevlemezzel. Tévét nézni lehet hagyományos és digitális tévén, széles sávú interneten és „okostelefonon” is. A háztartási gépek esetében mostanában előtérbe kerül az energiatakarékosság. A fészekrakó fiatalok között terjed leginkább az a nézet, hogy a takarékos berendezések vásárlása az egyre növekvő energiaár miatt valójában befektetés, ami idővel megtérül.
A karácsony a nagy családi ebédek és vacsorák időszaka is. Ez az élelmiszer-kereskedelem forgalmában is megmutatkozik. Az úgynevezett nagy alapterületű üzletek, vagyis a hipermarketek azok, amelyek elsősorban haszonélvezői az ünnepi nagy bevásárlásoknak. A tipikus vásárló ezekben az esetekben személygépkocsival érkezik, és bankkártyával fizet.
Azonban a hagyományos, kisebb alapterületű, a gyalogosan érkező és készpénzzel fizető vásárlókra számító boltok is szeretnének részesedni az ünnepek forgalmából. Kujbus Tibor, a Reál Hungária Zrt., a három magyar tulajdonú kisbolt-lánc egyikének a cégvezetője elmondta, hogy a vevők ezeket a boltokat jellemzően napi bevásárlásaikra használják, bár a kereskedők mindent elkövetnek, hogy a nagyobb értékű cikkeket is helyben szerezzék be, ezért a nagyobb összegű számlák mellé ajándékot adnak. A hagyományos kis boltok ugyan évről évre veszítenek piaci részesedésükből a hipermarketekkel szemben, de – 39 százalékkal – még mindig nagyobb tért foglalnak, mint a multik láncai, amelyek öt év alatt 17-ről 31 százalékosra nőttek. Az adatok a hazai tulajdonú bolthálózatok erejét és alkalmazkodóképességét mutatják.
Rázós ajándékok. Majdnem száz olyan műszaki cikket találni a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség honlapján elhelyezett „szégyentáblán”, amelynek forgalmazását a hatóság ebben az évben érintésvédelmi laboratóriumi vizsgálat alapján megtiltotta. Az esetek nagy részében az ok: „a termék rendeltetésszerű használata áramütés- és tűzveszélyes”. A skála rendkívül széles: a karácsonyi kínálatra jellemző dekorációktól, mint a fényfüzér, az ablakba helyezhető világító figura, az általános lakásvilágítási eszközökig, az asztali és felfüggeszthető, kül- és beltéri lámpákig terjed. Emellett találni háztartási kisgépeket: például hajsütővas, hajszárító, gőzölős vasaló, kávéfőző, ostyasütő, kenyérpirító, szendvicssütő, sókristálylámpa, kézi mixer, MP3-lejátszó, valamint szerszámokat: sarokköszörűt, ütvefúrót, ragasztópisztolyt. Alapos böngészés után még elektromos kandallóra is bukkanhatunk. Amilyen színes a kifogásolt termékek kínálata, olyan egysíkú a származási helyük. Majdnem kizárólag Kínából hozták Magyarországra az életveszélyes cikkeket, illetve néhány esetben nem volt megállapítható a származási hely, de nem tévedünk nagyot, ha ezekben az esetekben is távol-keleti gyártót sejtünk. Annál meglepőbb a forgalmazók köre. Alaposan téved, aki azt hiszi, hogy csak vidéki piacok hátsó bodegáiban vesztegetik ezeket az olcsó, ám túlontúl is hatásos – rázós – ajándéktárgyakat. Olyan országos barkácsáruházláncok neve is feltűnik a lelőhelyek között, mint a Baumax vagy a Praktiker, amelyek nem feltétlenül az olcsó áraikról híresültek el. Azon nem csodálkozunk, hogy az Ázsia-center vagy a Sárkány-center nevét ott találjuk a forgalmazók telephelyei között, de azon már inkább, hogy jó nevű élelmiszer-láncok, az Interspar, a Match egy-egy vidéki üzlete is felkerült a szégyentáblára. És nem maradhatnak említés nélkül a híres-hírhedt „ártörő” áruházláncok magyar egységei, például a Tesco vagy a Metro sem.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP